هادی خامنه‌ای: نیاز به گفتگوی ملی برای شناخت دوست و دشمن واقعی داریم

حجت الاسلام هادی خامنه‌ای از اعضای مجمع روحانیون مبارز گفت: امروز نزاع بر مبنای منافع است، این منافع ملی کشورهاست که اساس دوستی یا دشمنی است. یک گفتگوی ملی با مشارکت مردم لازم است تا ببینیم دوست و دشمن ما کیست.

هادی خامنه‌ای: نیاز به گفتگوی ملی برای شناخت دوست و دشمن واقعی داریم

حجت الاسلام هادی خامنه‌ای از اعضای مجمع روحانیون مبارز به در پاسخ به این سوال که با توجه به واقعیاتی که امروز در جامعه ملموس است، آیا به نظر شما اهدافی مثل استقلال تحقق یافته است، گفت: در این زمینه باید واقع بین باشیم. روشن است که امروز هیچ مستشار امریکایی و انگلیسی در ایران نیست و کشورهای بیگانه مانند گذشته در جزئیات امور دخالت ندارند. امروز می‌توانیم بگوییم از نظر سیاسی کشور و دولتی مستقل و متکی به خود هستیم؛ اما از این استقلال باید به گونه‌ای بهره ببریم که مبتنی بر عقلانیت، حسابگرانه و هوشمندانه باشد تا منجر به انزوا و حصر خود خواسته ما در جهان نشود، مفهوم استقلال نزاع با دیگران نیست، البته باید همیشه آماده دفاع از منافع و امنیت ملی بود، لکن نباید به گونه‌ای عمل کرد که انگار ما توان تعامل با دیگران را نداریم. امروز استقلال معنایش با گذشته فرق کرده است. امروز استقلال باید مبنایی برای همکاری و همیاری حسابگرانه با همۀ کشورها بدون دخالت دیگران باشد.

او ادامه داد: در گذشته گاهی دشمنی‌ها و نزاع‌ها میان کشورها بر مبنای ایدئولوژی بود و به همین دلیل ثابت و دائمی فرض می‌شد. مثلاً کشورهای بلوک شرق مبتنی بر ایدئولوژی مارکسیسم یا کمونیسم همیشه با کشورهای غربی دشمن بودند؛ اما امروز نزاع بر مبنای منافع است، این منافع ملی کشورهاست که اساس دوستی یا دشمنی است. استقلال در این چارچوب معنا می یابد. به نظر می‌رسد ما باید درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم. یک گفتگوی ملی و عمومی با مشارکت مردم لازم است تا ببینیم در چارچوب منافع ملی دوست و دشمن ما کیست و چه رفتاری باید با آن داشته باشیم.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا می‌گویید رویکرد سیاست خارجی باید مبتنی بر منافع ملی باشد. در آن صورت تعارضی بین این رویکرد با شعارهای امریکا ستیزی که جزئی از شعارهای اولیه انقلاب بود، بوجود نمی‌آید گفت: امریکا از اول انقلاب تا امروز برای ما نماد استکبار و دشمنی است. اگر این دشمنی استمرار داشته باشد منافع ملی ایجاب می‌کند که همچنان در تقابل با آن باشیم. بر این اساس باید توجه کنیم که دشمنی امریکا با ما تمام نشده حتی کاهش هم نیافته؛ اما وضعیت ما فرق کرده است. ما اکنون آنقدر توان و قدرت داریم که بتوانیم در برابر امریکا مقاومت کنیم و سیاست‌های خود را پیش ببریم. همان‌گونه که در بسیاری از امور این کار را کرده‌ایم.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • رحیم آب منگول
    0

    درود بر شرف سید هادی خامنه ای برادر مقام معظم رهبری که ایشان فردی باسواد و روشن بین هستند

  • کاربر ناشناس
    0

    آنقدر دوشمن دوستنما داریم در کشور که احتیاج به شناخت دشمن خارجی فعلا" نیست مثل مسئولان بی کفایت مسئولان دوزد رانتخوران نماینده قانون شکن واردکنندگان کالا با هدف ازبین بردن تولید موادمخدر که عوامل مسئول پخش میکنند وهزاران مورد دیگر ارز دارو . . . اینارو بشناسید که البته همشونو میشناسید فقط مردم سرکارن

  • محمد
    0

    روحانیت روحانیت است مبارز وغیر مبارز ندارد عبرت تاریخ به آنهایی که خدا ترس هستن آموخته است که دست از ولایت بر ندارند چون ازبزرگان شنیده اند واز تاریخ آموخته اند که دودستگی ها ومنیت ها علی را خانه نشین کرد دنیا پرستی وحسادت وکینه جویی ها انسان را از خدا دور میکند خدا را شکر که رهبری داریم امین.عادل .فقیه.فیلسوف .شجاع .مدیرومدبر دلسوز .نترس. آگاه به زمانه خود ودر نهایت مثل کوه استوار که ناملایمات راتحمل میکند ونمیگذارد شیرازه نظام ازهم پاشیده شود وبه جز خدا به کسی تکیه نمی کند وخدا خود حامی وپشتیبان اوست ونمیگذارد انقلابی که امام خمینی عزیز علم کرد از میان برود ..دنیا دار فانی است وهمه ما رفتنی هستیم بزرگانی که در این مملکت زندگی میکنند بهتر نیست به جای اینکه دسته وگروه درست کنند درکنار هم مسائل رابررسی کنند ویک دل ویک زبان ناملایمات وکاستی ها را بر طرف کنند چقدر شهید دادیم چقدر جانباز داریم که دارند بادرد ورنج زتدگی میکنند آخه من پیرمردکه عمری را سپری کرده ام و سواد چندانی هم ندارم باید به شما انسان های شریف گوشزد کنم که مواظب رهبرو انقلاب باشید ...این همه گرگ در دنیاهم قسم شده اند که به این نظام ضربه بزنند شماها باید چاره کار کنید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اقا محمد مردم که بالای هشتاد میلیون هستند کجای این نظرات شما جا دارد

  • کاربر ناشناس
    0

    اقای حسینی مگر تعامل با روسیه وچین ونزوئلا وکوبا عراق لبنان سوریه افغانستان وووو تعامل نیست تعامل مگر فقط با غرب تعامل است تازه ما مشکلی نداریم اونها تحریم وخلف وعده وتعهدشان را عمل نمی کنند وفقط در صورتی با ما مثل عربستان عمل می کنند که گاو شیر ده باشیم اسلام انقلابی پستانی ندارد که از او شیر بدوشن شما دارین ودارن شما را میدوشن اون هم با وعده سر خرمن ،شتر در خواب بیند پنبه دانه گی ،،،،،

  • هادی
    0

    تا یک دشمن جدید پیدا کنیم ......دیگه امریکا کهنه شده

  • عبدالله
    0

    شما که دائماٌ دم از خدا و دین خدا میزدید و این انقلاب را بر اساس دین محوری بوجود آوردید!!! چه شده حالا که به قدرت و ثروت رسیدید منافع ملی ( که البته منافع شخصی) محوریت دارد؟؟؟

  • احمد
    0

    گفتگوی ملی را ده سال پیش ،،،،دکتر خاتمی داد ...ولی مردم که با هم قهر نبودند .حالا قهر کرده اند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها