در محفل چپ‌های جوان چه گذشت؟/ خرازی: مشکل ایران این است که یک ماهاتیر محمد ندارد که درد مردم را بفهمد

دبیر کل حزب ندای ایرانیان گفت: ماهاتیر محمد در مالزی همزمان با نخست‌وزیری میرحسین نخست وزیر شد. مردم در فقر مطلق بودند و روی درختان می‌خوابیدند. اکنون ببینید که مالزی چه شرایطی داشته و در تراز جهانی قرار دارد.

در محفل چپ‌های جوان چه گذشت؟/ خرازی: مشکل ایران این است که یک ماهاتیر محمد ندارد که درد مردم را بفهمد

محمدصادق خرازی، فعال چپ و دبیر کل حزب ندای ایرانیان در سخنانی در کنگره اخیر این حزب اصلاح‌طلب با بیان اینکه مشکل این کشور (یعنی ایران!) این است که یک ماهاتیر محمد ندارد که درد مردم را بفهمد، گفت: ماهاتیر محمد همزمان با نخست‌وزیری میرحسین نخست وزیر شد. مردم در فقر مطلق بودند و روی درختان می‌خوابیدند. اکنون ببینید که مالزی چه شرایطی داشته و در تراز جهانی قرار دارد.

وی با اشاره به پیشرفت دبی نسبت به ۴۰ سال پیش تصریح کرد: این همان دبی چند سال پیش است که طوفان رمل جاده‌های آن را می‌پوشاند؟ دبی بر اساس عقل خردمند ساخته شده است. درست است که خارجی‌ها به آنها کمک کردند اما عقلی آن را خواسته است که آنها توانستند.

خرازی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با طرح انتقاداتی بزرگ از فعالیت‌های اصلاح‌طلبان و نتیجه کار آنها در دولت اعتدال گفته است:‌ در یک کلام اصلاحات فاقد استراتژی، تاک تیک و هدف و مبانی فکری است به همین جهت است که رئیس جمهورش اجاره ای میشود و وزرایش در اوج قدرت مست و مستور هستند و در وقت پاسخگویی بی پاسخ. شما یک اصلاح طلب را نمی‌توانید، ببینید که بتوانند سرش را جلوی مردم با افتخار بالا بگیرد. ما اشتباه کردیم باید بپذیریم که اشتباه کردیم و توبه کنیم از رئیس‌جمهور اجاره‌ای که داشتیم.

او می‌افزاید: محفل‌هایی که به صورت مافیا سایه خودشان را در تمام احزاب انداختند امروز هم باز هم آنها می‌خواهند تصمیم بگیرند و امروز ما باید به عنوان مجموعه اصلاح‌طلبان و همه‌ی نحله‌های فکری اصلاحیه کشور بفهمیم که در چله دوم حیات انقلابمان بزرگترین بلیه که جامعه ما را در بر گرفته جریانها و احزاب سیاسی هستند که دچار روحیه پدرخواندگی و قیم مابی شدند...نسل اول و دوم در پرتو خودبرتربینی و خودبزرگ‌پنداری در آستانه سده نو و هزاره جدید باز هم مشغول برنامه‌ریزی های خودشان شدند.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان تصریح می‌کند: در معرض نابودی کامل هستیم. لیکن نیک دانسته‌ایم برخی هنوز امید دارند با توسل به این شیوه‌ها شاید از اعمال قدرتشان در بزنگاه‌های حساس کاسته نشود و همچنان بر اریکه پر زرق و برق قدرت تکیه زنند. هزار فامیل خود را در فلان وزارتخانه و شرکت دولتی جا کنند. پست ها را برای دوستان سفارش کنند و در عصر اعتدال هم از قافله اندوختن دنیا جا نمانند. حتی اگر از اصلاح و اصلاح طلبی چیزی باقی نماند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده به نسل های بعد از خود اعتماد کنیم، گفت: واگذاری این مرکب سرکش، نخستین گام اصلاحی است و باید در پناه بزرگنمایی رقیب و رفیق، تهدیدات را پر رنگ نکرده و در پی کسب قدرت دسته و گروه نیافتیم.

*انتقادات خرازی از اصلاح طلبان سخنان جدیدی در عرصه فعالیت های سیاسی جریان چپ محسوب می شود که اگرچه میتوان آنها را انتخاباتی محسوب کرد اما گزاره های صحیح فراوانی هم در آنها دیده می شود که قابل تأمل است.

بحث توبه از اشتباه سیاسی، رو به موت بودن اصلاحات با افتضاحی که در دولت اعتدال پدید آورد و لزوم واگذاری مرکب فعالیت های سیاسی به جوانان از جمله قله های مهمی است که در صحبت های خرازی مطرح شده اما به نظر می رسد چپهای ستادی هیچ روی خوشی به آنها نشان ندهند. همانطور که به مانیفست حزب ندای ایرانیان و رویکرد جوانانه آن روی خوشی نشان ندادند و حتی به این حزب و بعدها به چهره محوری این حزب یعنی آقای خرازی حمله کردند.

صحبت های خرازی درباره مالزی و دوبی نیز البته همان ترّهات حزب کارگزاران و چپ‌های سنتی در ابتدای دهه ۷۰ است.

حرف‌هایی که موجب می‌شد برخی مدیران چپ سفرهایی را به مالزی داشته باشند و هر بار با به به و چه‌چهی فزون‌تر به ایران بازگردند و از این بگویند که ما چرا از آنها پیروی نمی‌کنیم!؟

و دست آخر نیز همین حرف‌ها بود که دولت‌هایی مثل اصلاحات و اعتدال را در دامن رأی مردم گذاشت بی‌آنکه هیچ خاطره خوبی از آنها برجای بماند.

از طرفی گویا قرار است حزب ندا با محوریت همین تفکرات نیز در انتخابات شرکت کند و مومیایی‌های جدیدی را به مردم تحویل بدهد...

جالب آنکه بر اساس تازه‌ترین رنکینگ اقتصادهای جهانی؛ اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۲۲ دنیا قرار دارد اما اقتصاد مالزی در جایگاه چهلم است!

سیدامیر سیّاح، کارشناس مسائل اقتصادی چندی قبل در همین رابطه نوشت: "۲۰ سال پیش مالزی و ماهاتیر محمد کعبه آمال تکنوکرات‌های ایران شده بود. با حسرت از قول ماهاتیر می‌گفتند با انتقال فناوری از غرب، مالزی را تا۲۰۲۰ یک قدرت جهانی میکند. او پستان گاو را گرفته و ما شاخش را!

۲۰۲۰ تمام شد و اقتصاد ایران بدون نفت و با وجود همه فشارها، ۲۲ام و مالزی چهلم دنیاست.

فؤاد ایزدی، از کارشناسان مسائل بین‌المللی هم چندی قبل با انتشار جدیدترین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از وضعیت رشد GDP در میان کشورهای جهان در یک توییت نوشت:

"اگر ملاک رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و برآورد صندوق بین‌المللی پول باشد وضع جمهوری اسلامی ایران بهتر از کشورهای زیر است:

عربستان

رژیم صهیونیستی

امارات

کویت

عمان

عراق"

مسئله دیگر نیز این است که ایران اسلامی یک کشور صاحب هژمون در جهان است که از متحدان خود ولو در قلب اروپا (اشاره به جنگ بوسنی) دفاع سیاسی و اقتصادی و نظامی می‌کند و مرزهای گفتمانی او از مرز چین و دشت قبچاق در شرق تا سواحل مدیترانه در غرب و حتی در آمریکای لاتین گسترانیده شده است.

فلذا مقایسه چنین هژمونی بزرگی با کشورهای میکروسکوپی مثل مالزی یا دوبی که به نسبت ایران هیچ تأثیر یا توانایی خاصی در جهان پیرامون ندارند؛ یک اشتباه فلسفی آشکار است.

اینکه چرا گروه‌ها و رجال اصلاح‌طلب در بیان این حقایق دچار لکنت هستند، بهروزی خود را در سیاه‌نمایی از نظام اسلامی می‌جویند و ایضا حاضر به بحث و صحبت و پیرامون اشتباهات گفتمانی خود نیستند! مقوله‌ای است که امثال آقای خرّازی باید برای جوانان حزب ندای ایرانیان توضیح بدهد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • پرنیا
    0

    می خواهید بدانید مشکل کجاست که نتوانستیم مالزی باشبم. ما که نشنیدیم تا حالا مالزی مانوری برگزار کند یا حداقل در این ابعاد که اینهمه هزینه بر باشد همین هزینه های مانور در حال برگزاری را حساب کنید فکر می کنید فقط با هزینه همین مانور چه کارهای را میشد انجام داد نگویید که اینکارا برای قدرت کشور لازم است البته تا حد متعارف لازم هست ولی بیشترش هزینه اضافه ای است .بعدشم آقای فوری مثل خبر گزاری های وبسایت ها خبری دیگر تکلیفت را با مخاطبان روشن کن بگو کدام طرفی هستی یکی به نعل زدن یکی به میخ دیگر چیست

  • دادفر فتاحی
    0

    اقا ی خرازی مقایسه نکنی چون تجربه چیزی دیگه نشون داد. با مردم صادق باشید قول پادید عمل کنید کلید نیارید.

  • قلندر
    0

    فعلا که این اقتصاد بیمار جزامی از اتییوپی هم عقب مانده تر است و یک بطری روغن مایه شده کیمیا و تا دروازه کشور به سوی روابط همه جهان باز نشود از این بد تر هم میشه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها