نماینده سابق مجلس:

مدافعان اوباما و بایدن پاسخ دهند که پول‌های پرداختی به ایران چه شد؟/ آیا نفع آن به مردم بازگشت؟

نماینده سابق مجلس نوشت: به راستی اگر ادعای ترامپ مبنی به پرداخت میلیون‌ها دلار پول به ایران در پی قرارداد برجام درست باشد، مدافعان اوباما و بایدن پاسخ دهند که آن پول‌ها چه شد و نفع آن به مردم بازگشت؟

مدافعان اوباما و بایدن پاسخ دهند که پول‌های پرداختی به ایران چه شد؟/ آیا نفع آن به مردم بازگشت؟

پروانه سلحشوری به تحلیل اظهارات فائزه هاشمی رفسنجانی و واکنش های اصلاح طلبان و اصول گرایان درباره آن پرداخت و نوشت:

این روزها صحبت‌های فائزه هاشمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ترجیح‌اش به تداوم حضور ترامپ دوباره بر مسند ریاست جمهوری این کشور، غوغایی به پا کرده است. طیف اصلاح‌طلبان چه با توییت، و چه نوشته به او تاخته‌اند و از طرف دیگر روزنامه «وطن امروز» هم در «در سوگ ترامپ در سالگرد پدر» را در واکنش به اظهارات او انتخاب کرده است. اما در این نوشتار سعی بر این است که از زاویه‌ای دیگر و با استفاده از رویکردهای روانشناسی اجتماعی به بررسی این گفتار پرداخته شود. چرا که این سخنان نه از مردم عادی بلکه از طرف یک فعال سیاسی و اجتماعی شناخته شده، ابراز شده و این مساله خود واجد اهمیت است.

در روانشناسی اجتماعی رویکردی به نام «درماندگی آموخته شده» وجود دارد که «سلیگمن»، «زیمرمن»، «پارکین» و روانشناسان دیگری به آن ‌پرداخته‌اند. درماندگی آموخته شده به شرایطی اشاره می‌کند که در آن افراد براساس تجربیات گذشته‌شان، مانند تلاش‌های ناکام مانده، به این نتیجه می‌رسند که دیگر کوشش را مساوی با پیشرفت ندانند.

آنها یادگیرندگانی هستند که فکر می‌کنند هر کاری انجام دهند به موفقیت دست نمی‌یابند. در این حالت است که فرد درمانده، رویدادها را از کنترل خویش خارج می‌بیند و این باور در او ایجاد می‌شود که رویدادها از حوزه‌ی پاسخ‌دهی و توان او به عنوان یک فرد بیرون است.

کاربرد این نظریه در روانشناسی اجتماعی بسیار است. در جایی که فرد و یا در حوزه اجتماعی افراد احساس می‌کنند که دیگر آنها توان تغییر و بهبود شرایط را ندارند. آن‌ها فکر می‌کنند که این تغییر به عوامل بیرونی و خارج از اراده آنان وابسته است. با این توضیح به گفته‌های فائزه هاشمی برگردیم. آنچه در بیان «فائزه» پیداست، آن است که او احتمال رخدادهایی از درون که منجر به تغییرات ثمربخش در ایران امروز شود، را ناممکن می‌داند از این رو معتقد است با فشارهای ناشی از تحریم که احتمالا منجر به فروپاشی اقتصادی می‌شود، نظام وادار به تغییراتی گردد که نهایتا برای مردم نیز مفید واقع شود.

نکته جالب توجه این است که نقد فائزه هاشمی بعضا توسط کسانی صورت می‌گیرد که آنها نیز چشم به انتخابات امریکا دوخته بودند و البته چشم به راه حضور جو بایدن در کاخ سفید. آنان نتیجه ایجاد این تغییر در کاخ سفید را، کاهش تحریم‌ها و در نهایت بهبودهای حداقلی در زندگی مردم می‌دانند اما به نظر می‌رسد که میان هر دو طیف؛ چه آنانکه که خواهان تداوم حضور ترامپ در قدرت بودند و چه آنانکه که بایدن را می‌پسندند، یک نقطه اشتراک وجود دارد و آن هم رنج بردن از «ناتوانی آموخته شده» است. واقعیت آن است که امروز اکثریت جامعه برای بهبود شرایط زندگی‌شان و تغییرات ایجاد شده در به فرسنگ‌ها دورتر چشم دوخته‌اند که «شاید مردی از خویش برون آید و کاری بکند.»

شاید برای مردمی که تلاش هایشان، برای تغییرات مثبت، به نتایج ملموس منجر نشده است، این حس درماندگی قابل پذیرش باشد، اما فعال سیاسی با رویکردی درون زا باید به دنبال بهبود شرایط باشد و این انتظار می‌رود که فعالان سیاسی دلخوش به انتخابات کشورهای دیگر نباشند.

در محاوره‌های مردم یا در گروه‌های مجازی بعضا شنیده یا دیده می‌شود که آنان نیز نظراتی مشابه «فائزه» دارند و می‌گویند «اگر ترامپ بیاید، حتی اگر از جنگ و تحریم بمیریم بهتر از مرگ تدریجی با کرونا و زندگی در فقر و بدبختی است

علی الیحال درباره گفته‌های فائزه هاشمی و حملات صورت گرفته به او، به چند نکته باید توجه ویژه داشت و به برخی پرسش‌ها پاسخ داد:

۱- نخست باید بپذیریم که این فقط فائزه هاشمی نبود که چنین می‌گفت. در محاوره‌های مردم یا در گروه‌های مجازی بعضا شنیده یا دیده می‌شود که آنان نیز نظراتی مشابه «فائزه» دارند و می‌گویند «اگر ترامپ بیاید، حتی اگر از جنگ و تحریم بمیریم بهتر از مرگ تدریجی با کرونا و زندگی در فقر و بدبختی است.».

2- نارضایتی جمهوری خواهان و مردم آمریکا از عملکرد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دیده شد، چه برسد به مردم ما که تاوان فشار حداکثری ترامپ به ایران را پرداختند، تا کاسبان تحریم بهره مند گردند.اما؛

۳- آنان که چشم به راه بایدن هستند، آیا می‌دانند که مقصود ترامپ از اعطا گرین کارت و یا تابعیت دائم به 2 هزار و 500 نفر پس از توافق برجام، چه کسانی بود؟ این امتیاز خاص آقای اوباما نصیب چه کسانی شد و عموم مردم چه بهره‌ای از آن بردند؟ به راستی اگر ادعای ترامپ مبنی به پرداخت میلیون‌ها دلار پول به ایران در پی قرارداد برجام درست باشد، مدافعان اوباما و بایدن پاسخ دهند که آن پول‌ها چه شد؟ آیا نفع آن به مردم بازگشت؟

۴- امروز باید به این سوال پاسخ دهیم که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کاهش احتمالی تحریم‌ها برای مردمی که حتی با واکسن کرونا هم سیاسی برایشان برخورد می‌شود، چه سودی دارد؟ فرض بر این است که با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، شانس پیروزی دوست او در ایران در انتخابات ریاست جمهوری 1400 افزایش پیدا کند و اصلا «محمدجواد ظریف» رئیس‌جمهوری بعدی ما باشد، اما چه تفاوتی به حال مردم ایجاد خواهد شد؟ مگر بیش از این است که جناب دکتر ظریف بفرمایند این همان سبک زندگی است که خودمان انتخاب کرده‌ایم؟

۵- بایدن، اوباما یا ترامپ، درمان درد مردم ایران نیستند و نخواهند بود. آن‌ها منافع ملی‌شان و البته کارکرد کشورهای منطقه برای پیشبرد اهدافشان را اولویت خود قرار داده‌اند و بس. برای واشنگتن، ایرانی که مدام «مرگ بر امریکا» بگوید به مراتب مفیدتر از کشوری است که به دنبال روابط عادی با کشورهای دیگر است. آنها از این که در ایران مرگ بر این و آن گفته شود ‌واهمه ندارند. به منطقه نگاه کنیم: پس از سال‌ها اعراب و اسرائیل صلح کرده‌اند، سلاح‌های امریکایی در منطقه به فروش می‌رسد اما فرماندهان، جوانان و تجهیزات ما در سوریه در یک جنگ نیابتی نابود می‌شود و همه اینها باب طبع روسای جمهوری امریکا است. باید بپذیریم که ملتی که خود را ناتوان از ایجاد تغییرات مثبت ببیند، شرایطش با رفتن ترامپ و آمدن بایدن بهتر نمی‌شود.

۶- حال پرسش آن است که چرا مصاحبه فائزه هاشمی تا این حد بازخورد به همراه داشته و با سیلی از واکنش‌های انتقادی مواجه شده است؟ او هم به مانند بسیاری از افراد سیاسی حق اظهارنظر دارد پس چرا برخی، اصلاح‌طلبان تا این حد قیم مابانه برخورد می‌کنند؟ چرا محسن هاشمی نامه سرگشاده می‌نویسد؟ برداشت من آن است که جامعه‌ای که جنسیت زده است، از نگاه جنسیتی فارغ نمی‌شود و در قبال گفته‌های فائزه نیز با همین نگاه جنسیتی وارد موضوع شد. هر سخنی قابل نقد است اما نقد منصفانه با حملات بی‌رحمانه زمین تا آسمان متفاوت است و تلخ آنکه در این میان، زنان اصلاح‌طلب به مراتب بی‌رحمانه‌تر از سایر افراد مورد هجمه و حمله از هر سو قرار می‌گیرند.

۷ - در نهایت آنکه بپذیریم جامعه ایران، نیاز به تغییر بنیادین دارد. لازمه آن تغییر از سطح خرد به سطح کلان رسیدن است. ما نیازمند ایجاد تغییر در عادت‌ها و در ویژگی‌های شخصی خویشیم. تجربه ناموفق انقلاب و جنبش‌های اجتماعی اخیر به خوبی نشان داده که «انقلاب» نه تنها توان ایجاد تغییر در ساختارهای متصلب گذشته را ندارد بلکه متاسفانه از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز نتوانسته است، جامعه را بیش از پیش به سمت معیارهای اخلاقی و انسانی حرکت دهد و تجربه گواه این مدعاست.

زنگ‌های خطر مدت‌هاست برای ما به صدا در آمده است. مهاجرت 3 هزار پزشک در عرض 10 ماه یعنی هشدارها را جدی نگرفتیم و امروز صدایشان به مراتب بلندتر از گذشته شده است پس تغییر نیاز ماست و نقطه شروع آن، شاید مقابله با درماندگی آموخته شده خودمان باشد. فراموش نکنیم که سرزمین ایران و مردمانش برای بقا نیاز به راستی و درستی دارند پس تا به مانند «گرگور» در داستان «مسخ» کافکا لِه نشده‌ایم، خود را باز یابیم. از خود شروع کنیم و ویژگی‌هایی مثبت را بازیابیم...

منبع: دیده بان ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • رضا
    0

    کدام کشور برای حفظ بقا خود پول مردم نیازمند خود را صرف کشورهای دیگر میکند بگونه ای که مردم خود در فقر وفلاکت بسر ببرند

  • بدون نان
    0

    خواهر غصه چه میخوری خوردن یه لیوان اب روش فردا قیامت باید پاسخ گو ما جوانان باشند

  • ۹
    0

    مورد ۷ درست نیست و جهت گمراه کردن طرف به وسیله آدرس اشتباه دادن است.

  • لزگی اذری
    0

    وقتی نماینده سابق بوده یعنی الان هیچ کاره است پس باز نشر دادن چرت وپرت این خانم چه لزومی داره ایشون وقتی هم مجلس بودن کاری نکردن برای مردم

  • کاربر ناشناس
    0

    هرچه بابک زنجانی وبقیه اخلاسگران دادنند پول وسرمایه بیتالمال دیگر آمریکا وبقیه می دنند حرامخورهای جامعه ننگشان باد

  • مجلس
    0

    پول پرداختی .مستقیما به سوریه و لبنان .و عراق رفت

    نظرات شما -
    • ستم‌دیده
      0

      این‌کشورها‌فقط‌بهانه‌است‌در‌حساب‌بانکهای.سوئیسه

    • نادر
      0

      یه روز دیدم توی تلویزیون، یه خبرنگار خارجی ، از مرحوم هاشمی رفسنجانی پرسید: گفته شده تفاوت 16 میلیون تومانی قیمت فروش خودروی دوو به حساب شخصی شما در بانک های خارج از ایران واریز میشه. درسته ؟ واگر درسته چرا؟؟ ایشون با همون لبخند مهربونشون فرمودند بله.!!! ما این پول ها رو در جای امن نگهداری میکنیم تا اگر جمهوری اسلامی آسیب دید، آیندگان با این پول ها جمهوری اسلامی رو احیا کنن. خداییش هر چی سعی کردم تماس بگیرم نشد. خواستم بگم من هم حاضرم کمک کنم ها. شماره حساب بدم؟؟

    • به نادر از منظر من
      0

      بر پدر دروغگو لعنت این پول همه نمیدونن به حساب چه کسی می ره اما تو ریاکار بیلچه مفلوک می‌ترسید بگویی امان از جهل و نافهمی امثال تو کوته فکر

    • نادر
      0

      قبوله. بر پدر دروغگو لعنت. قبوله. کاملا قبوله.

  • ستم‌دیده
    0

    شیر‌ زنیست

    نظرات شما -
    • هه
      0

      هزارمرد‌دوزن‌دلارور‌مانند‌این‌باشد‌کار‌حله

    • نادر
      0

      نه ستم دیده. عامل ستم دیدگی همه ما، تفکر لیبرالیسم و گلوبالیسمه که ایشون به وضوح یکی از پیروان همین تفکر هست. البته میدونین که در ایران آزادی بیان وجود نداره. به همین علته که این همه فرمایش فرمود.!!!

    • ناشناس
      0

      گرگ زنی ست برای بردگی ایران ب امریکا

  • م
    0

    خانم منظورتان را دقیق نگفتید یعنی ما نباید در جنگ سوریه شرکت می کردیم و امروز در داخل ایران با آنها می جنگیدیم بله اگر همه ما یک صدا مانند مدافعان حرم فقط به حفظ منافع مسلمانان و البته ایران فکر می کردیم روزگارمان این نبود چرا که عده ای فقط به بهانه خدمت به دنبال قدرت و منافع شخصی خود هستند ای کاش هر مسئولی بعد اتمام کارش و بیان اینکه هی بگوید من این کار را کردم یکی او را مؤاخذه کند مبنی بر اینکه چه کارهایی را می توانسته بکند اما خیانت کرد و نکرد. مانند خود حضرت عالی در دوران نمایندگی مجلس!!!

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چهل ساله نتیجه این سیاست را دیدیم

    • کاربر ناشناس
      0

      تا زمانی افکاری مثل تو باشه فریاد حق طلبان به جای نمیرسد این هم از بد بختی مردم ما است

  • جمالی فرح ابادی
    0

    خانم سلحشوری ظاهراً در مقاله شان راه چاره را نه امید به انتخابات امریکا،که تغییر شرایط در داخل کشور معرفی میکند،در حالیکه ایشان واقعا راه چاره را هماهنگ شدن با سیاستهای آمریکا در منطقه میداند و به صورت غیرمستقیم منظور واقعی اش را بیان میکند ، انجا که سیاستهای ایران را در منطقه شکست خورده و به ضرر مردم و سیاستهای آمریکا را موفق ارزیابی می کند و اینگونه نتیجه گیری میکند که ایران هم باید با تغییرات منطقه ای هماهنگ باشد. در حقیقت تغییرات داخلی مدنظر ایشان همان تغییرات مدنظر آمریکاست که از زبان ایشان صادر میشود

    نظرات شما -
    • نادر
      0

      ایشون و سایر گلوبالیست ها صرفا به نظم نوین جهانی فکر میکنن و ابایی ندارن از اینکه پشت تریبون برن و بگن : ایران؟؟ ایران یعنی چی؟ جهان وطن باید باشیم...

  • قلندر
    0

    تو پول مهربون

  • یقوبی
    0

    شما نمی دانید پولها به کدام کشور رفت؟؟؟؟!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      سوییس احتمالا. دست دولت بود دیگه!!!

    • قلندر
      0

      رفته لبنان گل بچینه !!

  • مهدی
    0

    خیانت کار تر از شما خانم سلحشوری و فائزه هاشمی هست؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      توی بیشرف

    • به مهدی
      0

      تو ای بی نا..س مشنگ هیچی نیستی جز یه خاک انداز در پیت

  • سرباز
    0

    دنیال سیاسی شدن می گردی شما عددی نیستید .که طرفدار هم داشته باشید بد بخت

  • ا...د
    0

    درود بر شرفت که گل گفتی برای انهایی که میفهمند

  • سرمد
    0

    حاج خانم هم طرفداران ترامپ و هم طرفداران بایدن بالعکس حرفتان دو گروه نیستند یک گروه متلاشی شده ی سر در گمند بقیه مردم و ........ سگ زرد را برادر شغال می پنداشتند و می پندارند روضه ژان ژاک روسویی همنخوان با این محملات وقت عزیز خوانندگان را از این به بعد نگیر حرف خانم هاشمی هم برای شماهایی که دنبال سوژه برای ابراز استعداد و فرهیختگی هستید خریدار دارد

  • مهدی
    0

    درود بر شرفت گل گفتی خشت اول گر معمار نهد کج دیوار تا ثریا می‌رود کج .مشکل داخل باید از ریشه حل شه

  • ناشناس
    0

    واقعا خوشم میاد خانمهای چادری هم دیگه هم رنگی می پوشند و هم از لحاظ آرایش و اینا بیشتر به خودشون میرسن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها