روزنامه جمهوری اسلامی:

بودجه دولتی برای نهادهای دینی، آنها را از مردم جدا می‌کند/ خروجی حوزه‌ها قبل از انقلاب بهتر بود

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: هم تبلیغات، هم تحقیقات و هم تحصیلات دینی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با پول مردم انجام می‌شدند و خروجی حوزه‌های علمیه نیز بسیار مثبت و کارآمد و مؤثر بود.

بودجه دولتی برای نهادهای دینی، آنها را از مردم جدا می‌کند/ خروجی حوزه‌ها قبل از انقلاب بهتر بود

این روزنامه نوشت: در لایحه بودجه 1400 کل کشور، برای شورای عالی حوزه علمیه قم، چند مؤسسه حوزوی، چند مؤسسه تحقیقاتی وابسته به حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و چند مجمع بین‌المللی بودجه‌هائی در نظر گرفته شده است.

با اختصاص دادن بودجه‌های دولتی به مراکز دینی، فرهنگ کشور را از مردمی بودن به سوی وابستگی سوق می‌دهید و این وابستگی‌ها بزرگ‌ترین ضربه را به فرهنگ وارد می‌کند. در حوزه علمیه، نهادهائی مانند شورای عالی و تعدادی از مؤسسات تحقیقاتی با نام‌ها و عناوین مختلف، از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و همین وابستگی موجب فاصله گرفتن آنها از مردم شده است.

سازمان تبلیغات اسلامی نیز یکی از مؤسساتی است که ردیف بودجه دارد و حیاتش به آن وابسته است.

هم تبلیغات، هم تحقیقات و هم تحصیلات دینی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با پول مردم انجام می‌شدند و خروجی حوزه‌های علمیه نیز بسیار مثبت و کارآمد و مؤثر بود. امروز که این دستگاه‌ها از پستان دولت ارتزاق می‌کنند، نه از آن خروجی سابق خبری هست و نه ارتباط مستحکمی با مردم دارند. این، ظلم بزرگی به حوزه علمیه و فرهنگی دینی است. مهم‌تر اینکه در اصل لزوم ادامه کار بعضی از این دستگاه‌ها مثل سازمان تبلیغات اسلامی تردیدهای اساسی وجود دارد.
منظور این نیست که یکسره و بطور مطلق به بودجه مؤسسات دینی با نگاه منفی بنگریم و آنها را قطع کنیم. استثناء‌هائی از قبیل مؤسسات آموزشی و مجامعی همچون مجمع‌التقریب وجود دارند که استفاده آنها از بودجه دولتی امری طبیعی است. بقیه را باید به دامن مردم برگردانیم و مطمئن باشیم که مردم برای تأمین بودجه نهادهای دینی آمادگی کامل دارند ضمن اینکه مردمی بودن بودجه‌های نهادهای دینی آنها را از آفات وابسته به دولت بودن حفظ می‌کند و راه را بر بسیاری از خطرها و تهدیدها می‌بندد. اعداد و ارقام مهم نیستند، اصل وابستگی خطرناک است.
اکنون که دولت به هر دلیل ردیف‌های مربوط به آن دسته از نهادهای دینی که نباید از بودجه دولتی استفاده کنند را حذف نکرده، انتظار اینست که مجلس، شجاعانه وارد این میدان شود واین ردیف‌ها را حذف کند. همه اطمینان داشته باشند که حذف ردیف‌هائی از قبیل بنیادهای فرهنگی و مؤسسات حوزوی نه‌تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه خدمت بزرگی به دین و فرهنگ و خود حوزه‌های علمیه و نهاد کهن روحانیت خواهد بود.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • یاسر
    0

    آقای مدیر مسئول روزنامه بودجه دولتی به حوزه ها باعث شد امروز این حال روزت باشه ودر جهت غربگراها و دشمنان این ملت قلم میزنی و نظرات اجنبی ها و وطن فروشان رو انعکاس و انتشار میدی

  • یاسوج
    0

    اهل بیت کسب وکار داشتند و علاوه برتامین معاش خودشان به نیازمندان هم کمک میکردند این ها چه عالمانی هستند که نه تنها باری از دوش فقرا برنمی دارند بلکه معاش آنها هم توسط مردم تامین میشود

  • ایرانی
    0

    اینها را مدتی آموزش بدید تا بیان جای پرستارها کار کنند و لقمه ای نان حلال سر سفره زن و بچه شون ببرن

  • مردم
    0

    نصف این بودجه را به زیرساختهای خوزستان بدهید تا مردم وسط آب و فاضلاب غرق نشن

  • مورچه
    0

    دولت توی کالای اساسی مردم هرساله کم میاره چرا به حوزهای تبلیقاتی بودجه دهد مگه شمابیل خورده توکمرتون کارکنید این بودجه نیست اسمش یاباج است یاگدایی

  • ناشناس
    0

    آره دیگه پول این مملکت رو خیال کنین ارث جد و آبادتونه بین خودتون تقسیم کنید و ایران را تکه تکه کنید

  • زرین دشت
    0

    حوزه با پول دولت می شود قاضی مسعودی مردم روحانیت و حوزه قبل از انقلاب را ارزو دارند

  • سبزی
    0

    به نظر می رسد دولت باید بیشتر از اینها حمایت کند. چرا نباید کل حوزه های علمیه سراسر کشور به اندازه یک دانشگاه بزرگ بودجه نداشته باشد. همین الان هم معیشت طلاب وابسته به بودجه دولتی نیست بلکه مردمی و از طرف مراجع شهریه اندگی دریافت می کنند. و لکن اداره حوزه به این عظمت با کارمندان و اساتید بسیار را چرا نباید از بودجه تامین کرد. چه فرقی بین حوزه و دانشگاه هست که کارمندان و اساتید دانشگاه باید تامین شوند ولی حوزه....

  • حسین
    0

    بااین اوضاع اقتصادی که مدیریت ضعیف ایجادکرده واکثرمردم بی کاروبی پول هستندواین همه نیازمند ،مساجدبه سختی اداره می شودوحذف ویاکم کردن بودجه نهادهای دینی،مذهبی یعنی به تعطیلی کشاندن وتیش به ریشه دین واعتقادات دینی زدن است

  • اکبر
    0

    حسین آقا دوست عزیز زمان شاه نهادهای مذهبی با پول مردم نه از بیت المال تامین میشد و مطهری و بهشتی و ... تحویل جامعه شد بعد انقلاب با اینهمه محرومیت وبیکاری و صرف بودجه چی حاصل شده!

  • ستم‌دیده
    0

    بنظر‌من‌اگر‌فقط‌یکنفر‌درست‌دردرمان‌خروجی‌داشت‌ایراد‌نداشت

  • ناشناس
    0

    نقدی منطقی بر رویه ی منطق ستیز پایگاه های اطلاع رسانی مجاز --- آیا کار گزاران بسیاری از رسانه های همگانی مجاز متوجه هستند با تزریق یکسویه اطلاعات بنام دین و مذهب و سایر اندیشه ها بستن درب توضیح ها و نقدهای علمی و منطقی مرتبط ؛ چه خطای فاجعه باری را علیه دین و مذهب و علیه حق ضروری مردم در آگاهی برای انتخاب عالمانه میان شیء مشروح و نقیض یا متضاد آن و علیه علم و حقوق حقه مردم در زمینه ی آگاهیهای حیاتی مرتکب می شوند؟؟؟!!! همه ی رسانه های اطلاع رسانی همگانی مجاز ؛ مجوز رسانه گردانی نگرفته اند که در زمینه ی آگاهیهای حیاتی دینی و مذهبی مردم یا در هر زمینه حیاتی دیگری مردم را از آگاهی به نقیض منطقی یا ضد منطقی آن چه که به اذهان آنان تزریق می کنند محروم سازند. مسئولان ذی ربط که بر کار پایگاه های اطلاع رسانی مجاز همگانی نظارت دارند بحکم قانون نسبت به رویه ی ضد حرفه این رسانه ها در تزریق بی چون و چرای یکسویه اطلاعات به اذهان کاربران و جلو گیری این رسانه ها از هر گونه توضیح و نقد منطقی مرتبط باید پاسخ گو باشند. خود رسانه ها نیز باید پاسخگو باشند در حالی که توضیح و نقد منطقی مرتبط در زمینه دین و مذهب و سایر اندیشه ها برای همه ی زمینه های زندگی مردم حیاتی و سرنوشت ساز و مثبت و سازنده اند چرا این رسانه ها بی هیچ پاسخ و بی هیچ توجیه منطقی روی این توضیح و نقد خط بطلان می کشند و اجازه ی پخش آن را نمی دهند؟؟؟!!! آیا دین و قانون و عقل در زمینه ی انتخاب گزینه های حیاتی سرنوشت ساز ؛ ؛مردم را به خرد گرایی سازنده و مثبت فرا می خوانند یا به روی گردانی از خرد گرایی؟؟؟!!! در نظامی که صدها میلیون چشم از تمام اطراف جهان برای خرده گیری از آن وتخریب و بد نام کردن آن به سوی آن خیره شده اند چرا باید مسئولان نظارت بر حرفه های مجاز تا این اندازه نسبت به تخلفات زیان بار حرفه ای بی تفاوت و مسئولیت گریز باشند و علی رغم گوشزدها؛ بی تفاوتی را بر اقدام قانونی لازم ترجیح دهند؟؟؟!!! صدها چرای دیگر در اذهان ملت می چرخند که پاسخ گریزی نسبت به آنها برای امنیت و آسایش و آرامش ملت و کشور و نظام آسیبهای فاجعه بار می آفرینند.

  • حقیقت جو
    0

    بودجه های مراکز دینی و مذهبی و وجوهات شرعی کجا هزینه می شوند؟ --- بی توجهی مطلق اکثریت متولیان آموزش و تبلیغ دین ومذهب در کشور ما و سکوت آنان در مقابل نوشته های انتقادی که شیوه های غلط متضاد با قرآن و عقل دین داری و مذهب داری مردم را به نقد می گذارند ؛ متاسفانه حقایق بسیار تلخی را از مسئولیت گریزی اکثریت این متولیان از ورود به بحثهای علمی حیاتی و سرنوشت ساز دین و مذهب و بیگانه بودن آنان با اصول شناختهای دین داری و مذهب داری قرآنی و عقلی و نان به نرخ روز خوردن این اکثریت از دین و مذهب را منعکس می کند. این حقایق بسیار تلخ فاجعه بار ثابت می کنند اکثریت متولیان آموزش و تبلیغ دین در کشور ما به مهم ترین وظیفه ی پیامبر گونه خطیر خود که مصون نگه داشتن دین و مذهب و مصون ن سازی دین دارری و مذهب داری مردم از تحریف و کج روی ، و دفاع از دین و مذهب در مقابل تحریف گریهااست هرگز عمل نمی کنند ؛ و مبالغ کلانی را که بعنوان بودجه از دولت و بعنوان وجوهات شرعی از مردم برای شغل و وظیفه ی خطیر خود دریافت می کنند بیهوده هدر می دهند و در زمینه ی این وظیفه ی خطیر کلا بی تفاوت اند و هرگز پاسخ گو نیستند. در حالی که انبوه من در آودیها و خرافات آمیخته با دین و مذهب ، دین داری و مذهب داری مردم را بگونه ای فاجعه بار تباه می کنند هیچ اثر سازمان یافته و ضابطه مندی بجز سکوت و مدارا از متولیان آموزش و تبلیغ دین برای جلو گیری از این فاجعه ی عظمی در میان مردم و در میدان عمل دیده نمی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها