عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرفوری:

بانکداری الکترونیک به شفافیت و مبارزه با پولشویی کمک می کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم می گوید: عرضه اوراق تبعی از سوی بانک صادرات تاثیر کوتاه مدت بر بازار سرمایه می گذارد.

بانکداری الکترونیک به شفافیت و مبارزه با پولشویی کمک می کند

محمد حسینی در گفت و گو با خبر فوری در خصوص ضرورت توسعه بانکداری الکترونیک و سامانه های مجازی خدمات نوین بانکی در ایام کرونا اظهارداشت: لزوم بانکداری الکترونیکی امروز از دو بعد مدنظر تمام سیاست های پولی در کشورهای دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه چاپ اسکناس و نقل و انتقال آن هم هزینه بر است و هم به غیر شفاف شدن بازار کمک می کند، گفت: یکی از مواردی که امروز در تمام دنیا و از جمله کشور خودمان مدنظر قرار دارد، قانون مبارزه پولشویی است که از این جهت سیستم بانکداری الکترونیک می تواند به ورود و خروج تمام منابع بانکی و همچنین شفافیت گردش پولی در حوزه بانکی کشور کمک کند.

نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان در مجلس دهم در ادامه خاطرنشان کرد: مهم ترین بخش بانکداری الکترونیک سرعت انتقال منابع پولی و کم هزینه بر بودن است در حالیکه در گذشته باید برای همه عملیات بانکی به شعب بانک مراجعه می‌شد اما امروز در دنیای الکترونیک بلافاصله در یک زمان کوتاه این کار را می توان انجام داد.

مدیرکل سابق برنامه‌ریزی دیوان محاسبات افزود: درباره اینکه آیا شرایط کشور ما به گونه ای است که به همه جنبه های بانکداری الکترونیک توجه است، می توان گفت که در این مدت سرعت تکنولوژی بانکداری الکترونیک در ایران بسیار سریع بوده و امروز اکثر بانک ها اعم از دولتی و خصوصی در یک بستر نقل و انتقال سریع خدمات بانکی را به مشتریان ارائه می‌دهند.

این کارشناس اقتصادی افزود: درمورد اینکه آیا این بستر امنیت لازم را دارد؟ یا نه با گفت که باید در این حوزه بیشتر کار کرد و به مردم این اطمینان را بدهیم چرا که گاهی اوقات متوجه می شویم هکرها باعث شده اند که منابع پولی از حساب افراد جابجا و برداشت شود که باید در این زمینه بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام دهد.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: موضوع بعدی که باید در بانکداری الکترونیک مورد توجه قرار داد، میزان خدمات بانکی است که در شرایطی همچون کرونا باید اتفاق بیفتد چراکه امروز با توجه به حجم نقدینگی و افزایش نرخ تورم، رقم نقل و انتقال 3 میلیون تومان خیلی رقم خیلی بالایی نیست که باید در این زمینه بانک مرکزی و بانک ها تمهیدات لازم را اندیشیده و همگام با شرایط موجود در کشور خدمات بانکداری الکترونیکی را افزایش دهند.

وی درخصوص عرضه اوراق تبعی از سوی بانک صادرات در بازار سرمایه و تاثیر آن بر رونق بورس در کشور خاطرنشان کرد: مدتی است که بانک مرکزی نیز انتشار حدود 50 هزار میلیارد اوراق بدهی را شروع کرده که این اقدام با سیاست جمع کردن نقدینگی و مهار تورم صورت گرفت که تبعاتی را به دنبال داد و باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرارگیرد.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجایی که رشد اقتصادی کشور در حال حاضر بسیار پایین است لذا حجم نقدینگی و اقدامات این چنینی کمکی به حوزه اقتصاد نمی کند و باعث ایجاد مشکلات می‌شود از این رو میزان سود اوراق بدهی که برابر با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی است بیشتر از نرخ سود سپرده های بانکی است.

این نماینده مجلس دهم افزود: درباره اوراق تبعی که بانک صادرات را منتشر کرده است این نوع اوراق می تواند به صندوق بورس کمک کند چراکه یکی از راهکارهایی که قانونگذار پیش بینی کرده بود تخصیص ۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملی بود که بتواند در صندوق تثبیت سرمایه بورس سپرده گذاری کند اما در حال حاضر به دلیل کمبود منابع به مشکل خورده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نگاهی که در این نوع حرکت ها وجود دارد این است که بشود با تزریق نقدینگی یک مقدار بتوان شرایط بازار بورس را در یک شرایط نرمال حفظ کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بانک صادرات اوراق تبعی را صادر کرد تا بتواند قسمتی از نقدینگی مورد نیاز را از این طریق جبران کند‌؛ حال اگر چنانچه فضای بورس به فضای ایده آل برگرددآن اوراق و سودی که برای آن پرداخت شده برای بانک مقرون به صرفه است در غیر این صورت بانک زیانی را متحمل شده است که بخواهد شرایط بازار بورس را حفظ کند.

حسینی تاکید کرد: در شرایط بحرانی در حوزه بازار سرمایه انجام چنین حرکت هایی به صورت مسکّن های کوتاه مدت می تواند تاثیر داشته باشد ولی به عنوان یک سیاست مداوم نه تنها تاثیری ندارد بلکه باعث ایجاد اختلال در حوزه سپرده گذاری ها خواهد شد.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها