برگزاری اولین همایش صلح در ایران

اولین همایش «چیستی صلح؛ مبانی مفهومی- نظری و چشم اندازهای راهبردی» چهار شنبه  برگزار خواهد شد.

برگزاری اولین همایش صلح در ایران

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران دکتر مجتبی مقصودی در نشست خبری اولین همایش «چیستی صلح؛ مبانی مفهومی- نظری و چشم اندازهای راهبردی» گفت: این همایش روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

مجتبی مقصودی ادامه داد: این همایش با اهتمام انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار می شود. این انجمن از خرداد 1394 تاسیس و با 16 عضو هیئت موسس از اساتید برجسته دانشگاه در حوزه هایی چون علوم سیاسی، جامعه شناسی، حقوق، مردم شناسی، انسان شناسی و ادبیات تشکیل شده است که با حضور آنها توانسته‌ایم حجم وسیعی از فعالیتهای علمی را طی این دو سال به انجام برسانیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران تصریح کرد : این انجمن توانسته است بالای 20 فعالیت مشترک و 8 تفاهم نامه به انجام برساند.

در ادامه این نشست خبری دکتر محمد امین قانعی راد استاد جامعه شناسی گفت: باید ظرفیتهای علمی را در سطح جامعه افزایش و رونق دهیم و این کار بدون کمک رسانه ‌ها و اطلاع رسانی ممکن نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به حضور اساتید برجسته و مشارکت صاحب نظران در همایش صلح گفت: این همایش یک ضرورت بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. این همایش بر حسب اهمیت به صورت سالانه توسط انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار می شود که می توان از آن به عنوان بزرگترین رخداد برگزار شده توسط این انجمن یاد کرد.

وی تصریح کرد: از نظر تاریخی ایران ، منطقه ای دارای اهمیت ژئوپلیتیک است که گذرگاه حوادث مختلفی در طول تاریخ بوده است که از تنوع تاریخی و فرهنگی تشکیل شده است.

قانعی راد گفت: ما در منطقه ای هستیم که دست خوش نا آرامی ها ،شورش های مدنی ، انقلاب هایی همچون بهار عربی و حرکت های تروریستی شد و با تضاد های قومیتی و مذهبی، وضعیت خاص ایجاد کردند و توجه به مطالعات صلح ضرورت بالایی دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: رشته مطالعات صلح در ایران وجود ندارد و نیازمند آن است که مطالعاتی دقیق در آن وجود داشته باشد. ما امیدوار هستیم با برگزاری همایش هایی همچون همایش پیش رو بتوانیم این خلاها را برطرف کنیم.

وی در انتها گفت: این همایش با 45 مقاله همزمان به طور موازی در سه سالن طی یک روز به مباحثی همچون زنان و صلح، دین و صلح، رویکردهای نوین به صلح، ارتباطات و صلح، اخلاق و صلح و مفاهیم و راهبردهای صلح خواهد پرداخت.

در ادامه این نشست خبری دکتر شقایق حیدری دبیر همایش چیستی صلح، مبانی مفهومی - نظری و چشم اندازهای راهبردی با اشاره به هدف برگزاری این همایش گفت: هدف اصلی همایش صلح، گفتمان سازی در این عرصه است.

شقایق حیدری گفت: فراخوان اولیه نمایش پس از چند جلسه هم اندیشی در خرداد ماه امسال اعلام شد و برای بار دوم هم تمدید گردید و قرار است در آذر ماه امسال این همایش برگزار شود و حدود 240 چکیده مقاله به دست ما رسیده که از این میان 154 مقاله که برگزیده شدند در کتابی منتشر شده اند.

دبیر همایش چیستی صلح، مبانی مفهومی - نظری و چشم اندازهای راهبردی گفت: قرار است در این همایش که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود الهه کولایی، محمد تاجیک، محمدجواد حق شناس، مقصود فراستخواه، محمد امین قانعی راد و جمعی دیگر از اساتید سخنرانی نمایند و همچنین از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز برای حضور در این مراسم دعوت کرده ایم.

شقایق حیدری در انتهای این نشست خبری گفت: این همایش روز چهارشنبه هفته جاری در خانه اندیشمندان علوم سیاسی واقع در خیابان نجات الهی (ویلا) برگزار خواهد شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها