باهنر در گفت و‌گو با خبر فوری:/ بخش سوم

برخی حزب را با نظام ولایی مغایر می‌دانند / در بعضی حوزه‌ها رای خرید و فروش می‌شد / شورای نگهبان هم اشتباه می‌کند / آمریکائیها سر و ته مثل هم هستند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: شورای نگهبان مجبور است ظرف یک ماه برای 12هزار پرونده رای نهایی بدهد و در این شرایط ممکن است اشتباه کند.

برخی حزب را با نظام ولایی مغایر می‌دانند / در بعضی حوزه‌ها رای خرید و فروش می‌شد / شورای نگهبان هم اشتباه می‌کند / آمریکائیها سر و ته مثل هم هستند

زینب حقی : محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نماینده ادوار مجلس است که به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز فعالیت دارد.

گفت و گوی خبر فوری با باهنر مبسوط شد و از هر دری سخنی گفتیم. (بخش اول گفت و گوی خبر فوری با محمدرضا باهنر را اینجا و بخش دوم را نیز اینجا بخوانید و ببینید). در بخش سوم و پایانی، وی از نبود احزاب قدرتمند در کشور گلایه کرده و استقرار نظام حزبی در کشور را نیازمند اصلاح قانون اساسی می‌داند. وی رفتار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات را گریزناپذیر دانسته و البته تاکید دارد که باید ساختار انتخابات اصلاح شود.

خبر فوری: فکر می‌کنید آقای لاریجانی و روحانی بعد از پایان مسوولیت‌های سیاسی به سمت فعالیت‌های حزبی می‌روند؟

باهنر: من خودم چون یک فرد حزبی هستم خیلی علاقمند هستم این اتفاق بیفتد. در غیبت چند حزب فراگیر و قاعده‌مند بر آینده مردم سالاری دینی بیمناکم و نمی‌دانم واقعا چقدر به سرمنزل مقصود خواهد رسید. برخی معتقدند نظام حزبی با نظام ولایی نمی‌خواند اما من قبول ندارم و معتقدم هیچ حزبی نمی‌تواند با نظام حاکم در آن کشور مقابله کند در همه دنیا هم همین طور است. در چهارچوب قانون اساسی نیاز به چند حزب قدرتمند داریم. بنابراین اگر این دوستان بخواهند کار حزبی کنند، من استقبال می‌کنم البته نه به معنای اینکه باز چندین حزب تاسیس شود مثل الان که 100 حزب مجوز دار از وزارت کشور داریم.

خبر فوری: شما سالها است که این ایده را مطرح می کنید، اما به عنوان دبیرکل یک حزب چه کار کردید؟

برخی حزب را با نظام ولایی مغایر می دانند

باهنر: ما خیلی تلاش کردیم ولی خیلی جاها زورمان نرسید، دلیلش این است که برخی حزب را با نظام ولایی مغایر می دانند. همچنین خیلی از ما سیاسیون منافع حزب را می‌خواهیم ولی حاضر نیستیم هزینه‌های حزب را پرداخت کنیم؛ نمونه‌های زیادی داریم از مسوولینی که تا زمانی که انتخاب نشدند حمایت حزب را می‌خواهند ولی همین که انتخاب شدند کاری به کارهای حزب ندارند، در حالی که در کشورهایی که حزب نهادینه شده وضعیت اینگونه نیست و درصورت رقابت درون گروهی وقتی یک نفر انتخاب شد، بقیه موظف به کناره‌گیری هستند. اگر قرار است نظام حزبی در کشور داشته باشیم باید قانون اساسی هم اصلاح شود تا انتخابات به معنی واقعی حزبی شود.

خبر فوری: سال 92 گفته بودید برنامه ای برای ریاست جمهوری ندارم ولی برای 1400 فکر می‌کنم الان تصمیم گرفته‌اید؟

باهنر: فکرهایم را کرده‌ام و باز هم می گویم نیستم.

خبر فوری: ارزیابی شما از رفتار ترامپ تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در این کشور چیست؟ فکر کنید فشارها را برای وادار کردن ما به مذاکره ادامه پیدا می‌کند یا حاضر به باج دادن هست؟

باهنر: ایشان چه باج بدهد چه ندهد چه فشار بیاورد، ما با این ادبیات حاضر به مذاکره نیستیم و قانع نمی‌شویم. آمریکاهایی‌ها چه حرف بزنند چه امضا بکنند و چه قسم بخورند، زیر حرف خود خواهند زد. آنها همانطور که یک طرفه زیر برجام زدند باید یک طرفه هم جبران کنند تازه ببنیم چه کاره هستند. ترامپ فرصت ندارد و فعلا تبلیغاتش شده حرف زدن! از یک طرف پلیس مردم را به خون می‌کشد و از آن طرف از معترضان حمایت می‌کند.

ترامپ رای کافی ندارد اما مردم آمریکا به شدت غیرسیاسی هستند

از سوی دیگر اینطوری نیست که فکر کنیم اوضاع آمریکا بهم ریخته پس رای ترامپ بهم ریخته است. الان ترامپ رای کافی ندارد اما مردم آمریکا به شدت غیرسیاسی هستند و در تبلیغات زود سرشان کلاه می‌رود. نمی‌توانیم بگوییم قطعا ترامپ رای نمی‌آورد و ممکن است با این حرافی‌ها بتواند مجددا رای بیاورد. از آن طرف هم اینگونه نیست که اگر ترامپ رای نیاورد خلق و خوی آمریکا عوض شود. ما به آن هم چشم ندوخته‌ایم، هم دموکراتها و هم جمهوری خواهان امتحان خود را پس دادند اینها سیاستهای کلی دارند و سر و ته مثل هم هستند.

خبر فوری: فکر می کنید اگر بایدن رای بیاورد تاثیری در محبوبیت چهره هایی مثل آقای ظریف که در مذاکرات با دموکرات‌ها موفق بودند در داخل به وجود آید؟

باهنر: فکر نمی‌کنم این طور تاثیراتی را بگذارد. آنها آنجا که ساندرز را کنار گذاشتند و بایدن را آوردند به نفع ترامپ شد چون ساندرز از جهت پروپاگاندا موفق‌تر بود. بایدن هم سنش بالاتر است و هم کم حرف‌تر است. شاید اینهم از شگردهای غیرمستقیم جمهوری خواهان بود که رقیب ترامپ ضعیف‌تر باشد. اما اینکه پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ما تاثیر بگذارد به نظرم اینگونه نیست.

خبر فوری: شما ردصلاحیت‌ای برای انتخابات مجلس یازدهم را نقد کردید. رفتار شورای نگبهان را چقدر در میزان مشارکت های سیاسی موثر می دانید؟

باهنر: نقد کردم معنایش این نیست که صلاحیت‌ها بررسی نشود. شورای نگهبان هم مجبور است ظرف یک ماه برای 12 هزار پرونده رای نهایی بدهند هیج ساختاری این قدرت را ندارد و معتقدم از آن 6-7 هزار نفری که رد شدند به 500 -600 نفر ظلم شده است و از آن طرف از بین کسانی که تایید شدند، حتما تعدادی قسر در رفتند.

خبر فوری: پس چه کار باید کرد؟

باهنر: به نظرم روند ثبت‌نام‌ها اشکال دارد. یادم هست مجلس اول رو به اتمام بود و زمان ثبت نام مجلس دوم بود نمایندگان مجلس اول آنقدر چهره های کاریزماتیکی و قدرتمند و محبوبی بودند که برای دوره دوم هیچ کس غیر از نمایندگان جرات نمی‌کرد ثبت نام کند. حتی ما مجبور شدیم برای چند حوزه از رییس دفتر نماینده بخواهیم که ثبت نام کند. به هرکس می‌گفتیم، می‌گفت؛ من کجا مجلس کجا؟ چهره‌هایی مثل آیت الله خامنه ای، مرحوم هاشمی، رجایی باهنر و... نماینده مجلس بودند کسی به خود اجازه نمی‌داد ثبت نام کنند، حتی کسانی مثل بازرگان یا سحابی که چهره‌های کاریزماتیک و انقلابی بودند. ولی امروز به طرف می‌گویی چرا ثبت نام کردی؟ می‌گوید کاری ندارم، می‌خواهم نماینده مجلس شوم.

بالاخره در انتخابات در برخی حوزه ها رای خرید و فروش می شود

بنابراین معتقدم ثبت‌نام‌ها اشکال دارد. رسیدگی به صلاحیت‌ها اشکال دارد حتی رقابت‌ها اشکال دارد. بالاخره در انتخابات در برخی حوزه‌ها رای خرید و فروش می شود. در برخی حوزه‌ها به مزایده گذاشته می شود و ساختارها باید اصلاح شود و این اصلاح‌ها هم با اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات قابل حل است.

در انتخابات قبلی بنده در مورد80 اسم با شورای نگهبان رایزنی کردم و گفتم آنقدر که من این افراد را می‌شناسم آدم‌های خوبی هستند، در نهایت از آن لیست 7-8 نفر تایید شدند و من مطمئن نیستم که با حرف های من تایید شده باشند. حتی از نیروهای اصولگرای به درد بخور هم ردصلاحیت شدند. از میان اصلاح طلبان نیز من برای برخی رایزنی کردم. نمی‌گویم شورای نگهبان بر اثر لجاجت ردصلاحیت کرده است بلکه به دلیل کمبود وقت ممکن است بر مبنای گزارش هایی که شاید برخی هم واهی باشد، عده ای را ردصلاحیت کرده باشد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • مختاری
    0

    سلام متاسفانه مسئولین کارنامه خوبی نزد مردم ندارند خصوصا شما که سالها نماینده مردم در مجلس بودی هم خون به دل آقا کردید هم مردم فقط شعار دادید یکی از نقاط مبهم تمام نمایندگان عدم پیگری تصویب شفافیت ارای نمایندگان بود

    نظرات شما -
    • علی
      0

      شفافیت آرا نمایندگان در همه مجالس از جمله خبرگان شورای نگهبان وتشخیص مصلحت و......بسیار خوب ودارای نتایج ارزشمند از جمله نهادینه کردن صداقت شهامت و.....میشود ولی باید توجه داشت قبل از آن ویا همزمان با آن فرهنگ سازی لازم در اجتماع نسبت به مورد احترام بودن تمام آرا ونظرات و رعایت قانون و برخورد جدی وشدید با گروه های فشار وتهدید وانحصار گران وتمامیت خواهان انجام گیرد زیرا بدون این اقدامات عملا پیشرفتی انجام نخواهد شد کاری که متاسفانه با وجود همه اهمیت آن شاید بدلیل منافع خاص برای عده ای در این مدت چهل سال مورد غفلت جدی قرار گرفت

    • علی
      0

      چرا ما این همه مسئولین بد کارنامه داریم که خون به دل مردم کنن ولی کسی هم نیست کاری کنه یعنی تو این مملکت یکی نیست که بقیه ازش بترسن وحساب ببرن که اینقد دله دزد رو هم شده؟؟؟

    • کجایی عمو؟؟؟
      0

      خون به دل میلیونها ایرانی رو ندیدی فقط یه نفر رو حساب میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • صادق
    0

    رد صلاحیت افراد متخصص وکاردان .این بلا را سر مدیریت کشور آورده..که دزدی فساد سیستماتیک باشد .هر ننه قمری دزدی و اختلاس کند

  • بی هنر
    0

    کاش برای حرف مفت مالیات می گرفتند.

  • قنبری
    0

    سرمردم آمریکا کلاه میره؟؟عجببببببب چون غیرسیاسی نیستن خب خداروشکر بخوربخوررو دزدیتونو کم کنید به دادمردم برسید ماایرانی هام ب سیاست فکرنمیکنیم

    نظرات شما -
    • یکی
      0

      اینها فکر میکنن هنوز 40-30 سال پیشه که مردم از هیچ جای دنیا خبرندارن!

  • علی
    0

    باید هر چه سریعتر اصلاحات ساختاری در کشور انجام گیرد انتقادات ونقد نسبت به عملکرد همه مسئولان کشور به رسمیت شناخته شود وهیچ کس به هیچ وجه نباید در هراس از تاوان نقد ویا اظهار اندیشه خود باشد چون هیچ شخصی معصوم ومبرای از خطا واشتباه نیست حتی رهبری نظام احترام به همه نظرات جزء اصول نظام باشد وتنها اندیشه ها ونظراتی قابلیت اجرا در سطح اجتماع داشته باشند وبه رسمیت شناخته شوند که بطور شفاف طرفداری وتایید اکثریت اجتماع را کسب کرده باشند ودر جهت تحقق چنین مقصد وایجاد شفافیت وصراحت ودوری از نفاق ونیرنگ وبرخورد قاطع با چاپلوسان فرهنگ سازی لازم صورت گیرد ودر آخر اینکه تا موارد فوق تحقق نیابد با روشن شدن مردم چاره ای جز عدم شرکت در انتخابات گوناگون وبی تفاوتی نسبت به کشور وتنفر از مسئولان که خود خطری عمده برای کل کشور وحتی مکتب است ، وجود نخواهد داشت

  • نادان
    0

    اگر قرار است نظام حزبی در کشور داشته باشیم باید قانون اساسی هم اصلاح شود تا انتخابات به معنی واقعی حزبی شود.

  • نگین
    0

    تک حزب بودن دیکتاتوری تام را در اختیار می گیرد و هیچ انسان ازاده ای این را بر نمی تابد اما این حزبهای ابدوغ خیاری که هست اصلاح طلبو اصولگرا نتوانستند صدای مردم باشند برای همین است که شعار می دهند اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا یک عده خاص تسلط بر جمعیت موجب انفجار رخ می دهد و هیچ راه گریزی نیست در ضمن ترامپ برنده دور دوم رییس جمهوری خواهد بود و این کمونیستهای مفلوک با این همه خرابکاری در کشور امریکا شکست خواهند خورد هیچ سیستمی بدتر از کمونیست نیست کشورها را در فقر بدبختی خفقان فرو میبرد

  • علی
    0

    اونا که میخوان برا ایران کاری بکنن رئیس جمهور نمیشن چون میدونن نه میتونن ونه میگذارن کاری بکنه اونا که نمیخوان اصلا برا مردم ایران کار بکنن رئیس جمهوری رو قبول میکنن چون میدونن کاری قرار نیست انجام بدن در واقع مشکلات ایران حل نمیشه فقط پاس داده میشه وآخر کارم ایرانیها نمیدونن مقصر ویرانی ایران کیه این یعنی سیاست وقتی یکنفر مسئول نیست نمیشه یقه یک نفر رو هم گرفت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اون ی نفر ک میشه رییس جمهور اگر بخاد کار کمه هم حمایت میشه هم کار انجام میده ...اونیم ک نخاد کار کنه میگه هیچ کارم

  • ساسان
    0

    شما که برای رای اوردن نمایندگان اصول گرا در مجلس این دوره به هر دری زدید نمونه اش هم همین پارسال بود تشریف اوردید منزل یکی از نمایندگان سابق مجلس در مشهد به اصول گرایان استان مشورت دادید به لطف حمایت شما ان خانم هم از خطه استان کرمان و کوهبنان رای اوردند خودم دیدمتان و صدایتان را هم شنیدم

  • علی محمد صادقیان
    0

    این عتیقه را کجا پیدا میکنید چرندیان به خورد مردم بده .

  • محمود
    0

    دوست عزیز جناب آقای باهنرمرفه بیدرد دامت افاضاته تازه فهمیدی که رای خریدوفروش شده ؟ انتخابات ایران نمایشی وفرمایشی وناعادلانه است و هرکس این موضوع راانکارکند باید به سلامت عقلی اوشک کرد.

    نظرات شما -
    • یکی
      0

      اون چندتا صفت رو خوب اومدی

  • وحید
    0

    شماها همگی خیرتان به خودتان فقط می رسد و زحمت برای مردم دارید . در هرجا که باشید . همیشه به فکر خودتان هستید

  • .
    0

    تملق و پاچه خواری این شورا توسط شیفتگان قدرت از حد گذشته و حال ادم بهم می خوره از ابن همه چاپلوسی.نخیر جناب این شورا شق المقر نمی کند.از سطح روستاها تا پایتخت دفتر دستک درست کرده که به جای مردم انتخاب کند.با این ساختار و نظام سیاسی کار حزبی یعنی وقت تلف کردن و حرف مفت زدن.ابا حزب اکثریت می تواند قانون برقراره ارتباط با امربکا را تصویب کند.فورا از سوی شورای نگهبان قدرت مهر خلاف شرع و قانون اساسی بر پیشانیش زده خواهد شد.البته شاید نوبت به این شورا نرسد و فرمانی از بیرون مجلس صادر شود که این لایحه از دستور خارج بشه و همه ۲۹۰ نفر ماست ها را کیسه کرده و سکوت می کنند

  • ابراهیم حامدی
    0

    این بی هنر حرف میزنه تا دیده شه.تو رو بخدا اینم تو بازی های سیاسی و نمایشی بازی بدید.

  • رضا.
    0

    درست میگه دموکرات و جمهوری خواه سر و ته یکی هستند و همشون اول منافع ملی آمریکا براشون مهمه. آیا اصولگرا و اصلاح طلب هم همینطور هستند یا فقط به دنبال قدرت هستند؟

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      دقیقا همینطوره خودشون از اونها بدترن ...دراصل همه یکی هستند با نقابهای مختلف!!!!

  • ناشناس
    0

    چه خبره همتون دارید گنده کاری ها لو میدیم

  • کاربر ناشناس
    0

    سیدحسن خمینی بیایدمشارکت بالا خواهد رفت واحتمال پیروزیش حتمی کشور مانیاز به جوشش انتخابات دارد تنهاگزینه موردوثوق مردم سید حسن خمینی می باشد

    نظرات شما -
    • ابراهیم حامدی
      0

      داییته یا عموته.شاید 2تا رای بیاره اونم یکیش تو رای میدی یکی هم خودش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها