۴.۵ درصد غنی‌سازی اورانیوم در «فردو» خواهیم داشت

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تا روز شنبه 4.5 درصد غنی‌سازی اورانیوم در مجتمع هسته‌ای فردو خواهیم داشت.

۴.۵ درصد غنی‌سازی اورانیوم در «فردو» خواهیم داشت

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگویی با شبکه خبر با اشاره به قرار گرفتن ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز UF۶ در «فردو»، اظهار کرد: امروز مخزن ۲۸۰۰ کیلوگرمی که حدود ۲ هزار کیلو «هگزافلوراید اورانیوم» در آن قرار دارد از سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن به مجتمع غنی‌سازی فردو منتقل شد، این انتقال صبح امروز(چهارشنبه) و تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه قرار بود براساس برجام در مجتمع فردو غنی‌سازی انجام نشود و مواد هسته‌ای نیز در این سایت وجود نباشد، گفت: در راستای اجرای گام جهام کاهش تعهدات برجامی، قرار است هم غنی‌سازی در این مجتمع صورت گیرد و هم مواد هسته‌ای در فردو وجود داشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: فرآیند غنی‌سازی چند مرحله دارد که مرحله اول آن انتقال مواد هسته‌ای به مجتمع فردو بود که صبح امروز انجام شد، در مراحل بعدی این مواد به خطوط خوراک وصل می‌شود و پس از آن نیز مراحل دیگری دارد که فکر کنم طی چند ساعت آینده بصورت کامل انجام خواهد شد.

کمالوندی تاکید کرد: پس از اینکه گاز را به سانتریفیوژهای تزریق می‌کنیم، چند ساعتی هم طول می‌کشد تا به پایداری برسد و تا روز شنبه که مجددا بازرسان آژانس می‌آیند، ما به مرحله‌ای خواهیم رسید که ۴.۵ درصد غنی‌سازی خواهیم داشت.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها