اعتراض اصلاح طلبان، انتخابات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را بهم ریخت/ انتخابات به دور دوم کشید

صبح دیروز جلسه انتخابات دبیران کل احزاب ملی در وزارت کشور با حاشیه‌هایی همراه بود.

اعتراض اصلاح طلبان، انتخابات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را بهم ریخت/ انتخابات به دور دوم کشید

طبق برنامه‌ریزی کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی صبح دیروز پنجشنبه دوم آبان ماه قرار بود انتخابات دبیران کل احزاب ملی برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار شود که همین گونه هم شد، اما عاقبت این جلسه ختم به خیر نشد.

بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی؛ حمید مولانوری دبیر کمیسیون پشت تریبون رفت و از مبانی قانونی و پراهمیت کمیسیون ماده ۱۰ گفت.

سپس طبق دستورعمل هیئت رئیسه سنی با حضور بادامچیان از موتلفه اسلامی و راه چمنی اصلاح طلب، مولانوری، نمایندگان قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.

پس از رای گیری و انتخاب هیات رئیسه جلسه؛ اولین اعتراض از سوی یکی از کاندیدا‌ها یعنی قدرتعلی حشمتیان به مولانوری شد که از طیف ما کسی در هیات رییسه نیست؛ اما دبیرکل موتلفه به شوخی به حشمتیان گفت که من طیف شما هستم.

اصل حاشیه جلسه از اعتراض دبیرکل حزب مردمی اصلاحات به حضور قائم مقام اعتماد ملی شروع شد که باعث بحث‌های شدید میان او، هیئت رئیسه و مخالفان این اعتراض شد.

مولانوری در پاسخ اعتراض حجت الاسلام فومنی گفت که بنا به محدودیتی که برای دبیران کل سه حزب حاضر در جلسه و به رسمیت شناخته شده وجود داشت، این اتفاق افتاده است اما فومنی و همراهان او در این اعتراض قانع نشدند؛ تا جایی که مصطفی کواکبیان با صدای بلند فریاد زد که مقصر این وضع وزارت کشور است؛ چرا جلسه را تشکیل دادید و دعوت کردید که حالا بخواهید دستورالعمل را تفسیر کنید.

محمود صادقی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی حاضر در این جلسه به انتقاد‌ها مبنی بر حضور الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام واکنش نشان داد و گفت این از استثنائات قانونی است.

اما در نهایت تصمیم به نظر ناظران کمیسیون و هیئت رئیسه یعنی سه نماینده از سه قوه کشور رسید که بنا به نظرات مختلف در پایان مولانوری اعتراض را وارد دانست و در پی همین اختلافات، الیاس حضرتی، محمودصادقی و دیگر همراهان این دو در حالتی که با صدای بلند اعتراض می‌کردند و بسیار خشمگین بودند جلسه را ترک کردند.

از این حرکت تعبیر به آبستراکسیون شد تا شاید جلسه از نصاب بیفتد و لغو شود اما با تلاش‌های صورت گرفته و رایزنی‌ها انتخابات انجام شد.

در تمام این زمان کرباسچی دبیرکل کارگزاران با آرامشی خاص به تماشا نشسته بود و هیچ دخالتی نکرد تا آنجا که به درخواست روح الامینی برای کنترل یاران اصلاح طلب خود، با لبخند بحث را تغییر داد.

در نهایت انتخابات انجام شد و حسن غفوری‌فرد و عباسعلی حشمتیان به دور دوم رفتند تا رقابت بین اصولگرایان و مستقلین انجام شود و اصلاح‌طلبان از داشتن نماینده مستقل در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور محروم شوند.

انتخابات دور دوم احتمالاً هفته آینده انجام خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها