سیدحسن خمینی: نباید شهدا و امام را مصادره کرد/امام شخصیتی فراجناحی داشت

سیدحسن خمینی گفت: هرگاه توانستیم پیوند عمیق مردم را با این نظام حفظ کنیم، مشکلاتمان را هم می توانیم حل کنیم.

سیدحسن خمینی: نباید شهدا و امام را مصادره کرد/امام شخصیتی فراجناحی داشت

به گزارش سایت خبرفوری به نقل از خبرگزاری ایسنا حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی طی سخنانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی برنامه «نگاه یک» با اشاره به برگزاری مراسم سالروز رحلت امام (ره)، اظهار کرد: دغدغه زیادی بود که مراسم امسال را چگونه برگزار کنیم؛ چرا که امسال این مراسم در ماه رمضان قرار گرفته بود و پس دیداری که با رهبری داشتیم، تصمیم گرفتیم که برنامه را در عصر برگزار کنیم و زمان برنامه را نیز کوتاه کردیم و خود من نیز سخنرانی نکردم تا برنامه مدت کمتری داشته باشد که البته از حضور مردم در این مراسم تشکر ویژه‌ای می کنم که سرمایه این نظام همین مردم هستند.

وی افزود: حقیقت امر این است که امام (ره) بیان درد جامعه خود بوده است. ما در تاریخ سید و آخوند زیاد داشته‌ایم اما هیچ کدام امام (ره) نشده‌اند. امام (ره) کسی بود که مردم بیان دردهای خودشان را در کلام ایشان می‌دیدند.

سیدحسن خمینی ادامه داد: مردم به چنین کسی که نسخه درد جامعه خودش است، اقبال می‌کنند. مردم امام (ره) را حلال مشکلات خود می‌دانستند. واقعا جامعه آن روز، جامعه‌ای که از بنگلادش تا شمال آفریقا را در برمی گیرد، بر پیشانی امام (ره) حل مشکلات را می‌دیده است.

وی تاکید کرد: اگر امروز می‌خواهیم امام (ره) در جامعه همچنان زنده باشد که هست و مورد توجه جوانان باشد که هست، باید تفسیری از دیدگاه‌های امام (ره) ارائه دهیم که در حل مشکلات کشور کارگشا باشد.

وی با بیان این که امام (ره) در برابر کسانی که موضوع حکومت اسلامی را طرح کردند، جمهوری اسلامی را ارائه دادند، گفت: هرگاه توانستیم پیوند عمیق مردم را با این نظام حفظ کنیم، مشکلاتمان را هم می توانیم حل کنیم.

یادگار امام (ره) با بیان این که علت زنده ماندن امام در جامعه این است که امام (ره) فراتر از جناح‌های سیاسی بوده است، گفت: ما نباید اجازه دهیم میراث جامعه مصادره شود. امام (ره) و شهدا متعلق به یک جناح و دیدگاه نیستند و رمز ماندگاری‌شان هم همین است که خودشان در زمان حیات اجازه مصادره خودشان را ندادند.

سیدحسن خمینی با تأکید بر این که امام (ره) هوش بسیار بالایی داشت، اظهار کرد: همه کسانی که دوست و دشمن امام (ره) بودند به این مسأله اقرار می‌کنند که تیزهوشی و استعداد امام (ره) بسیار بالا بوده است. امام (ره) از آغازین سال‌های جوانی در کنار مسائل سیاسی مشق کرده است و از نزدیکان آیت‌الله کاشانی بوده است که ایشان هم به امام (ره) امید داشته‌اند که مرجع شود. امام (ره) حوادث سیاسی چون نهضت ملی شدن صنعت نفت و سایر موارد را دیده‌اند.

وی افزود: کسانی چون آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله خامنه ای و دانشجویان خارج از کشور که در نهضت امام (ره) حضور داشته‌اند، دیده‌اند که امام (ره) چگونه از خارج از کشور و از پاریس داخل را مدیریت کردند و در واقع مدیریت یک سال مانده به انقلاب امام (ره)، مدیریتی است که می‌توان آن را در کلاس‌ها تدریس کرد.

سیدحسن خمینی با اشاره به زمان بازگشت امام (ره) به ایران اظهار کرد: وقتی امام (ره) قرار بود به ایران بازگردد، همه جز خود امام (ره) و ابوی من با این موضوع مخالف بودند اما امام (ره) با توجه به تجربه‌های پیشین تصمیم گرفتند که به ایران باز گردند و اتفاقا همان پرواز هم تیر خلاصی به رژیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که امام (ره) چه نقشی برای مردم در حکومت قائل بودند، گفت: به نظرم حکومتی که پذیرش مردم را به همراه نداشته باشد، حداقل با بحران مشروعیت مواجه است. همان‌طور که حاکمی که عادل نیست، مشروعیت ندارد، حاکمی هم که اقبال مردم را ندارد، مشروعیت ندارد. برای این هم می‌شود موارد زیادی را از سیره امام و ائمه معصومین آورد. بنابراین، این موضوع که مردم در حکومت حضور داشته باشند، موضوع مهمی است.

سیدحسن خمینی افزود: امام (ره) برای انقلاب تاکیدش به مردم بود و حتی بارها نسبت به حضور نظامیان در سیاست هشدار داد و آنان را از حضور در این زمینه منع کرد تا نشان دهد که سیاست داخلی ما هیچ ربطی به اسلحه و تفنگ ما ندارد بلکه این مردم هستند که باید در این عرصه حاضر باشند.

یادگار امام (ره) با تاکید بر این که در عرصه اجتماعی اگر نتوانیم مردم را نسبت به ناهنجار بودن امری قانع کنیم، هر چه بیشتر تلاش کنیم کمتر نتیجه می‌گیریم، گفت: مهم‌تر از نهی از گناه، نهی از منکر است و باید کاری کنیم که یک گناه در ذهن اذهان جامعه تبدیل به یک منکر شود و امری ناپسند تبدیل به ناهنجار شد و مردم هم پذیرفتند که این امر ناهنجار است، آن وقت دیگر نیازی به آژان و پاسبان و این‌ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه امام (ره) فراجناحی است، اظهار کرد: ما نباید این سرمایه را مصادره کنیم، شهدا، دفاع مقدس و امام اساسا متعلق به یک گروه و جریان سیاسی است. در جامعه نسبت به این عناصر باید حساس باشیم و مراقبت کنیم. رمز این که امام، امام همه است این است که نگذاشتند امام مصادره شود.

سیدحسن خمینی با ذکاوت و استعداد امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: از دی ۵۶ تا بهمن ۵۷ سرعت حوادث مثل جت است. وقتی سرعت بالا باشد با یک تکان ماشین چپ می کند. امام از سال‌های جوانی مشق سیاست کرده و از نزدیکان آیت‌الله کاشانی بوده است. همه جور حوادث را دیده است، پس می داند چه کار کند. این هوش را می توان در بخش عظیمی که در کنار امام وجود داشته اند جستجو کرد.

وی اضافه کرد:‌ امسال اولین سالی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی نیست. او یکی از یاران باهوش و ذکاوت امام بودند و یا رهبری معظم انقلاب و یا دانشجویان خارج از کشور در کنار امام، از امام یک راننده چیره دست ساخت.

یادگار امام (ره) با بیان اینکه مدیریت امام را می‌توان در تمام مکاتب تدریس کرد، یادآور شد: روزی که امام گفتند قصد دارند تهران بیاید حادثه عظیمی اتفاق افتاده است. درست که جنگ هشت ساله هم بود اما این پرواز ۷ ساعت بود ولی جنگ ۸ سال. اگر بخواهیم یک حادثه را بگویم چه مقدار تاثیر گذار است باید تمامی ابعاد را در نظر گرفت. پرواز پاریس تا تهران حادثه عظیمی است، هواپیما ، هواپیمای دشمن رو هوا است در فرودگاه دشمن منتظر است اما امام وارد می شود در حالی که همه مخالفت می کنند . همان پرواز تیر خلاص بر دشمن می‌شود.

وی با طرح این موضوع که آیا رای مردم دخالت در مشروعیت نظام دارد یا خیر؟ اظهار کرد: حکومتی که اقبال مردم را نداشته باشد با مشکل رو به رو است. خداوند حکومت را برای جایگاهی قرار داده که فقیه، عادل، عالم به زمان و مورد پذیرش جامعه باشد. همان طور که حاکم عادل نیست مشروعیت ندارد حاکمی که عارف به زمان نیست هم مشروعیت ندارد. کسی که اقبال عمومی را ندارد پذیرش ندارد، هم مشروعیت ندارد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها