پشت پرده عکس های عجیب امروز مجلس/ نام کدام کاندیداها در لیستی بود که در صحن دست به دست شد؟

امروز اتفاقات عجیبی در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس افتاد. دو نفر از کسانی که در هیچ لیستی نبودند رای آوردند (اقايان اشوري و امير ابادي ) و برعكس كساني كه در ليست توافق بودند راي نياوردند. عکس هایی از یوسف نژاد در حال داد زدن روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت. اما ماجرا چه بود؟

پشت پرده عکس های عجیب امروز مجلس/ نام کدام کاندیداها در لیستی بود که در صحن دست به دست شد؟

به گزارش خبرفوری، انتخابات هیات رئیسه دومین سال مجلس دهم حاشیه‌های زیادی داشت. سه فراکسیون سیاسی جلسات متعددی برگزار کردند تا بتوانند با لابی کرسی‌های بیشتری از هیات رئیسه مجلس را کسب کنند. جلسات تا آنجا پیش رفت که دو فراکسیون اميد و مستقلين براي رياست لاريجاني و نايب ريسي پزشكيان و مطهري نهايتا تفاهم کردند . براي 9 کرسی بعدي هم قرار شد به نسبت سه به سه تقسیم کنند و تنها رقابت بر سر کرسی‌های نایب رئیسی باشد. علی لاریجانی نیز در جایگاه رئیس، رقیبی نداشت.

محمدعلی وکیلی، محمد قسیم عثمانی و فریده اولاد قباد از فراکسیون امید، اکبر رنجبرزاده، امیرحسین قاضی زاده و محمد حسین فرهنگی از فراکسیون نمایندگان ولایی و همچنین رسول خضری، بهروز نعمتی و غلامرضا کاتب از طرف فراکسیون مستقلین به عنوان نامزدهای دبیری و (ناظر) کارپردازی مجلس معرفی شدند و قرار این بود که اعضای هر سه فراکسیون به این افراد رای دهند. اما ماجرا طور دیگری رقم خورد و دو عضو از اعضای پیشنهادی فراکسیون امید توفیقی نداشتند.

ماجرای عکسی که عضو فراکسیون امید را در حالت دعوا نشان می‌داد

امروز وقتی علی لاریجانی نام کاندیداهای پست دبیری و ناظرين را مي برد از ( نام چند نفر ديگر را خواند ) و افرادي به لیست اضافه شد. او نام احمد امیرآبادی، محمودي شاه نشين ، آشوري و..را هم خواند و پس از مکثی نام علی اصغر یوسف نژاد را نیز بر زبان راند. در همین زمان عکاسان حاضر در صحن عکسی از یوسف نژاد را ثبت کردند که او را در نزدیکی محمدرضا عارف و در حال داد زدن نشان می داد. علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران که در این صحنه حضور داشت در توضیح ماجرا به خبرفوری می گوید: یوسف نژاد قصد کاندیداتوری نداشت و وقتی نامش خوانده شد سایر نمایندگان از او خواستند انصراف ندهد و در این لحظه او به سمت آقای عارف رفت تا کسب تکلیف کند.

پشت پرده نام یوسف نژاد

فراکسیون امید شب گذشته برای تعیین سه کاندیدای خود رای گیری می‌کند و به گفته قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند و فيروزكوه، در جلسه شب گذشته فریده اولاد قباد یک رای بیشتر از یوسف نژاد می‌آورد و به این ترتیب در لیست فراکسیون امید قرار می‌گیرد اما نگرانی‌هایی وجود داشت که شايد در صحن بقیه نمایندگان حاضر نباشند نام اولاد قباد را روی برگه رای بنویسند با این وجود هیات رئیسه فراکسیون امید به تصمیم جمعی پایبند می‌ماند.

اما در صحن علنی مجلس دو اتفاق پیش بینی نشده می افتد. یکی توزیع برگه هایی در صحن علنی که نام های امیرآبادی به عنوان دبیر و آشوری به عنوان ناظر روی آن نوشته شده بود ( بدون امضای فراكسيون ها و صرفا تحت عنوان جمعي از نمايندگان ) از سایر نمایندگان خواسته که به این دو نفر رای بدهند. اتفاقی که در نهایت محقق می شود.

اضافه شده نام قوامي در ليست فراكسيون ها

از موارد ديگر كه بعضي نمايندگان از آن به بد عهدي و عدم پايبندي به توافقات نام می‌برند ، چاپ نام هادي قوامي است) و دیگری معرفی یک کاندیدا برای کرسی نایب رئیسی از طرف فراکسیون مستقلین است. هادی قوامی 67 رای می‌آورد که این عدد را می‌توان تخمینی از اعضای فراکسیون مستقلین دانست. میرزایی به خبر فوری می‌گوید: با فراکسیون مستقلین توافق کرده بودیم که آنها کاندیدایی به جز پزشكيان و مطهري برای نایب رئیسی معرفی نکنند و روی برگه‌های رایشان یا نام مطهری یا نام پزشکیان را بنویسند. اما آنها به حرف خود پایبند نبودند.

میرزایی نيكو می گوید: این روند فراكسيون را متعجب مي كند گرچه اين چندمين بار است كه دوستان اين چنين عمل مي كنند و ما همواره كوتاه آمديم چرا كه ما حاضر به نصف شدن بچه خودمان نيستيم. (حكايت حكم براي دو نيم كردن بچه به دليل ادعاي دو مادر ...). اين وضعیت بچه های ما را عصبانی کرد. ما ابتدا از قوامی خواستیم تا انصراف دهد اما قبول نکرد. پس از آن از یوسف نژاد خواستیم کاندیدا شود اما او قبول نمی کرد و به پیش عارف رفت تا کسب تکلیف کند.

چرا دو نفر که در هیچ لیستی نبودند رای آوردند

دو نفری که نامشان در لیست نبود حالا رای آورده اند. یکی از آنها 165 و دیگری 164 رای آوردند. این اعداد را می توان تخمینی از مجموع اعضای دو فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی دانست. میرزایی نیکو از این شرایط گله‌مند است و می گوید: این وضعیت نشان می دهد که پشت همه تفاهم ها و جلسات قضاياي ديگري وجود داشته كه از ليست اميد كسي راي نياورد واقعا اين مقامات ارزش اين همه بازيگري، رفت و برگشت و بالا پايين دارد ؟ راستي همه روزه هم بوديم ، ماه رمضان هم هست و ما قرار است نشان درستي و راستي و اخلاق و انصاف باشيم ! آنها می توانستند از ابتدا تفاهم نکنند. و ما هم نبايد چند باره اعتماد كنيم كه " آزموده را آزمودن خطاست". ميرزايي اظهار اميدواري كرد: شايد اين ماه رمضان بگذرد و ما تغيير كنيم چرا كه دست خدا بالاي همه دست هاست.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نسرین سالاری
    0

    چراازاقای محسن مهرعلیزاده نامی به میان نمیاد درصورتیکه ایشان لیاقت سمت بالایی داشته وقابلیتهای خودرا قبلا نشون داده اندامیدوارم رییس جمهورعزیز درنطرداشته باشندچونقدر زر رازرگر شناسد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها