تحلیل علی تاجرنیا از لزوم شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی در گفت‌و‌گو با خبر فوری:

منشا مالی کمپین‌های انتخاباتی باید روشن شود/ برخی نمایندگان اهرم جذب پیمانکار برای حامیان زمان انتخابات می‌شوند

یک نماینده اسبق مجلس معتقد است: بپذیریم هم نظارت استصوابی و هم شکل موجود انتخابات روز به روز مجلس را به لحاظ کیفی دچار تنزل کرده، به‌طوریکه شاهد مشکلات امروز هستیم.

منشا مالی کمپین‌های انتخاباتی باید روشن شود/ برخی نمایندگان اهرم جذب پیمانکار برای حامیان زمان انتخابات می‌شوند

فروردین ماه سال جاری بود که شرایط مجلس برای شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات با تصویب ماده 45 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مشخص شد تا شاید انتخابات اسفند 98 همراه با ارائه کارنامه مالی شفاف کاندیدای بهارستان همراه باشد.

شفاف نبودن هزینه های کاندیدها وعده های آنها و بعضا ورود پول های کثیف به روند انتخابات مجلس همواره از دغدغه های جامعه بوده است و اینکه چگونه فردی که با این شرایط به مجلس راه می‌یابد می‌تواند زبان گویای ملت باشد.

در روزهای اخیر که موج شفافیت آرای نمایندگان دوباره به راه افتاده، برخی معتقدند که این شفافیت باید شامل منابع مالی ستادهای انتخاباتی نماینده و دیگر کاندیداهای ورود به بهارستان نیز بشود.

علی تاجرنیا نماینده اسبق مجلس در گفت و گو با خبر فوری در خصوص لزوم شفاف سازی منابع مالی کاندیدای انتخابات مجلس، گفت: فکر می‌کنم در تهران و شهرهای بزرگ کاندیدها کمترین هزینه‌های مالی را انجام می‌دهند و به لحاظ کار آمدی کلان‌نگرترین نمایندگان در ارتباط با وظایف خود که قانونگذاری و نظارت است، هستند.

وی با بیان اینکه هرچقدر از شهرهای بزرگ فاصله میگیریم دخالت مسائل مالی، پذیرایی ها و وعده وعیدها بیشتر می‌شود، تصریح کرد: نمایندگان شهرهای کوچک تر درگیر مسایل انتخابتی خودشان هستند البته این مسئله استثنا هم دارد و کسانی هستند که از شهرهای کوچک هم وارد مجلس میشوند و تاثیر گذار هم هستند ولی این مسئله به عنوان یک قاعده همیشه بوده است.

**آرای انتخابات مجلس در شهرهای بزرگ تحت تاثیر مسایل قومی و منطقه ای است

این نماینده اسبق مجلس با بیان این اعتقاد که معمولا هزینه های هنگفت در شهر های کوچک انجام میشود، خاطر نشان کرد: در شهرهای کوچک به نسبت شهرهای بزرگتر کمتر آرا سیاسی است و بیشتر تحت تاثیر مسایل قومی و منطقه ای است.

تاجرنیا ادامه داد: اگر می‌خواهیم شفافیت ایجاد کنیم در وهله اول باید مقداری ساختار و سیستمی را که منجر به معرفی کاندیها می‌شود را اصلاح کنیم. نیازمند این هستیم که ساختار انتخابات مجلس تغییر کند و به سمتی برود که در آن احزاب و چهره های کلان نگر بیشتر امکان حضور پیدا کنند .

**منشا مالی کمپین های انتخاباتی باید روشن شود

وی تصریح کرد: مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که همه افرادی که کمپین انتخاباتی راه می اندازند باید کمک هایی که دریافت میکنند مشخص شود منشا منابع مالی روشن باشد تا هم مردم و هم مجموعه های ناظر بدانند که در واقع چه کسانی این افراد را مورد حمایت قرار دادند و چه انتظاراتی از آنها وجود دارد .

**برخی نمایندگان اهرم جذب پیمانکار برای حامیان زمان انتخابات می‌شوند

نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات این است نمایندگانی با حمایت‌های مالی یک سری افراد حضور پیدا می‌کنند و بعد از راهیابی به مجلس باید به نوعی جبران آن مسایل را بکنند، بنابراین عملا نمایندگان بیش از آنکه به وظایف اصلی خود عمل کنند، اهرمی برای جذب یک سری پیمانکاری ها و فعالیت‌هایی برای حامیان زمان انتخابات می شوند.

** مزایای حمایت مالی به کاندیدهای مجلس از کانال احزاب

تاجرنیا با بیان اینکه طبیعی است که هیچ مجموعه اقتصادی به طور مشخص این دسته حمایت‌ها را نمی‌کند، تصریح کرد: اگر کمک های مالی یک مجموعه اقتصادی به صورت عام در انتخابات با حمایت احزاب صورت گیرد ، رابطه بین اسپانسر و حامی مالی با نماینده را کاملا جدا می‌کند در عین حال هم احزاب را هم نسبت به نحوه هزینه کرد این منابع و هم عملکرد یک نماینده پاسخگو می‌کند .

وی تصریح کرد: معتقدم اگر می‌خواهیم این اتفاق بیفتد باید به سمت حزبی شدن بیشتر در عین حال گزینش چهره های کلان نگر پیش برویم که معتقدم انتخابات استانی میتواند گامی در این جهت باشد.

این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه مسئله بعدی به نهادهای نظارتی مربوط است، گفت: متاسفانه با رد صلاحیت چهره‌های کلان نگر فضا برای افرادی که چه بسا شایستگی این جایگاه را ندارند باز شده است و اگر می بینید که این اتفاقات بیشتر شده است به خاطر این است که ما از انسانها بزرگ و موثر فاصله گرفتیم و درگیر افرادی شدیم که حداکثر نگاهشون حتی اگر افراد سالمی باشند حوزه انتخابی شان است، در حالی که وظیفه نمایندگان در قانون اساسی قانونگذاری و نظارت بر دستگاهای اجرایی است .

** برخی فکر کردند استانی شدن انتخابات منجر به پیروزی جریان رقیب می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان فکری برای این قضیه کرده اند؟ گفت: در دورهای گذشته انتخابات صحبت از حرکت به سمت استانی شدن و حزبی شدن انتخابات بود. با توجه انتقاد برخی از نیروها به این تفکر و مخالفت برخی از دستگاههای مسوول، عملا موضوع ابتر ماند. در حالی که معتقدم به نفع جریان اصولگرا هم هست که مجلس را با حضور افراد کلان نگر تشکیل شود . متاسفانه برخی از دوستان فکرکردند که ممکن است استانی شدن انتخابات منجر به پیروزی جریان رقیب شود. امروز متاسفانه می‌بینید که مجلس و نمایندگان ما از بخشی از وظایفشان فاصله گرفتند.

**نظارت استصوابی و شکل موجود انتخابات، مجلس را به لحاظ کیفی دچار نزول کرده است

تاجرنیا تصریح کرد: چقدر خوب است مجلسی که بخواهد تنوع نگرش‌های مختلف را داشته باشد بین کسانی باشد که در جایگاهای تاثیر گذار و با نگاههای کلان حضور داشته باشند. بپذیریم هم نظارت استصوابی و هم شکل موجود انتخابات روز به روز مجلس را به لحاظ کیفی دچار نزول کرده و شاهد مشکلات امروز هستیم.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علی پور
    0

    توی این 30سال اخیرمنشائ مالی ازکجا بوده ؟حالا هم ازهمانجا خواهد بود.اگر مسئولیت خادمی ونوکری ملت می بود این همه بادمجان دورقابچین درستادهای انتخاباتی پول خرج نمی کردند وپرسه نمی زدند.اولاحقوق نمایندگی مگرچقدراست که این همه هزینه می کنند.ثانیا این اسپانسرها بخاطر رضای خدا وخدمت به مردم هزینه می کنند؟

  • رضا مهدوی
    0

    خخخخخخ می دانید یعنی چه یعنی مسخره بازی همه چی اگر نماینده ای خلاف کرده باید جوابگوی آقای ریسی باید سرل۵ نمایندهای که خلاف کرد هان هم بره

  • مهدی
    0

    ما نظارت استصوابی داریم و وضعیت نماینده هامون اینه وای به وقتی که درهای مجلس بروی هر کسی وابشه وهیچ نظارتی هم صورت نگیره نمونش شوراهای شهر آیا تجربه موفقیه ؟اختلاس ها رانت ها دزدی ها سوء استفاده های شوراهای شهر کم نیست فساد اخلاقی هم رو اضافه کنید که چند مورد پیش اومد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها