رئیس سابق انرژی اتمی: اسرائیل را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کنیم/ نمی‌خواستند راکتور اراک در کشور ما کار کند

عباسی گفت: راکتور اراک به دلیل اینکه سوخت ایرانی داشت و نمی‌خواستند در کشور ما کار کند لذا می‌گفتند این منفجر می‌شود.

رئیس سابق انرژی اتمی: اسرائیل را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کنیم/ نمی‌خواستند راکتور اراک در کشور ما کار کند

فریدون عباسی رئیس انجمن هسته‌ای ایران و رئیس سابق انرژی اتمی شب گذشته در برنامه امشب جهان آرا گفت: آزموده را دوباره آزمودن خطا است، اگر برگردیم به مذاکرات سه کشور آلمان فرانسه و انگلیس که محوریت کار هم با انکلیس بوده باید بینیم که چه امتیازی برای ما داشت.

عباسی با بیان اینکه اگر این درس عبرت بشود که آن‌ها به اتفافقات خود پایبند نیستند دیگر حاضر به مذاکره نمی‌شدیم؛ گفت: در دولت اصلاحات از یک طرف عقب نشینی و تعلیق می‌کردیم و از طرفی می‌گفتیم تعلیق داوطلبانه است. انگار که صحنه سیاسی کشور مشق دوره اکابر است! سن همه بالابود و تمرین می‌کردند و هیچ خرد جمعی وجود نداشت.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران افزود: حال با چنین تجربه ای، در سال ۹۲ تکرار شده و جامعه فرصت دوباره داد، ۷ قطعنامه گرفتیم و آژانس گفت از حل موضوع ایران عاجزم لذا پرونده به شورای امنیت رفت.

عباسی با اشاره به سابقه برجام گفت: دولت هشتم زیاده طلبی‌های سه کشور اروپایی را پاسخ نداد و تعلیق کرد و قطعنامه‌های علیه ما زمینه را برای اینکه پرونده را به شورای عالی امنیت بفرستند فراهم کرد حال دوباره همان کشور‌ها و البته با حضور آمریکا مذاکره کردند.

رئیس سابق انرژی اتمی با بیان اینکه در سال ۹۲ همه قدرت هسته ایمان را تعطیل کردیم و ازدست دادیم، اظهار کرد: آن هم در مذاکرات ژنو۱ آقای ظریف همه دستاورد‌ها ما را آنجا گذاشت و آمد، سانتریفیوژ‌ها را هم تعطیل کردند. سال‌های ۸۲ تا ۸۴ صداقت از طرف مقابل وجود نداشت و بدعهدی هم وجود داشت چرا کوتاه آمدیم؟ روش کوتاه آمدن جواب نمی‌دهد فقط روش اقتداری است که پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به سخنان حسام الدین آشنا در نقد برجام گفت: حرف آشنا مشاور رئیس جمهور در زمانی که همه مردم فهمیدند برجام چه بوده است فایده‌ای ندارد. اگر ایشان کارشناس بود و متوجه این مباحث میشد که حرف‌هایی درباره دستاورد‌ها و مباحث هسته‌ای نمیزد، ما که دستاورد‌ها را دادیم رفت.

عباسی افزود: ما می‌خواهیم برجام در زندگی مردم تاثیر گذار باشد نه اینکه یک ویترین دکوری و شعاری باشد، مسائل راهبردی و سیاسی کشور باید حفظ شود ما که نمی‌خواهیم فقط شعار دهیم. ما ۱۰ تن اورانیوم غنی شده را از کشور بیرون بردیم، ۱۰۰ تن آب سنگین خارج شده چقدر طول می‌کشد باز به این مقدار برسیم.

عباسی با بیان این مطلب که ما می‌خواستیم حداقل به ۱۹۰ هزار سو در سال برسیم، افزود: برای این باید اگر سانتریفیوژ ما ۲ سو باشد نصف ۱۹۰ هزار سو داشته باشیم. ما با همان سانتریفیوژ نسل یک هم ما باید ۱۱۰ سانتریفیوژ می‌داشتیم، اما این تعداد را هم نداشتیم؛
در سال ۹۲ از سانتریفیوژ‌های نسل ۲ جواب گرفته بودیم که راندمان چند برابری داشت.سوخت تهران را هم علی رغم همه تحریم ها، تولید کرده بودیم.

عباسی در خصوص راکتور اراک گفت: اگر بخواهیم رآکتور اراک را به قبل برگردانیم باید بگوییم که نگران نباشید می‌توان آن را از لحاظ فنی درست کرد، اما این موضوع را ابهام می‌گذاشتند چرا می‌گفتند این‌ها را فقط افراد خاص باید بدانند؟ این‌ها همه مغالطه است. در این رابطه دو پهلو حرف می‌زنند. به نظر می‌رسد اراده داخلی در این رابطه وجود نداشته باشد، چرا عده‌ای خلاف مصوبه شورای امنیت حرف می‌زنند؟

رئیس سابق انرژی اتمی با بیان اینکه چرنوبیل یک راکتور ۳ هزار مگاواتی حرارت است که دچار حادثه شد، گفت: اتفاقی افتاد که دما بالا رفت و دما از دست کارکنان آن خارج شد لذا راکتور منفجر شده و سوخت آن به هوا رفت که بخشی از آن به کشور ما آمد و بیشتر آن به سمت اروپایی‌ها رفت، یک سری افراد ممکن است نفوذ کنند تا در تصمیمات مدیران ما تغییر ایجاد کنند. راکتور اراک به دلیل اینکه سوخت ایرانی داشت و نمی‌خواستند در کشور ما کار کند لذا می‌گفتند این منفجر می‌شود و بعد یک نماینده آن را در مجلس مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه ما اسرائیل را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کنیم بلکه از سلاح نرم استفاده می‌کنیم؛ افزود: اینگونه نیست که آقای آشنا و امثال او بگویند زود برمیگردیم، به این سادگی‌ها نیست که به گذشته برگردیم و جبران کنیم. ما امکان کار با پلوتونیوم برای کشور را نباید از دست بدهیم چرا که برای هزاران سال زمین انرژی تولید می‌کند و می‌تواند برای ما سوخت ایجاد کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    چی پر جوشش گرفتی ولش کن بجای غنی سازی اورانیم برو مثل بسیاری مدیران خودت را غنی کن و حالش رو ببر!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها