خبرفوری بررسی می‎کند؛

همه اقدامات دیپلمات ایران‎ستیز آمریکایی برای شروع جنگ/ آصفی: آمریکایی‎ها به خوبی می‏‎دانند توان مقابله با ایران را ندارند/ بولتون برای تهدید ایران پول می‎گیرد

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در تهدید نظامی ایران را تو خالی دانست و گفت: آمریکایی‎ها به خوبی می‎دانند که توان مقابله نظامی با ایران را ندارند.

همه اقدامات دیپلمات ایران‎ستیز آمریکایی برای شروع جنگ/ آصفی: آمریکایی‎ها به خوبی می‏‎دانند توان مقابله با ایران را ندارند/ بولتون برای تهدید ایران پول می‎گیرد

فاطمه علی‎اصغری- رویکردهای تهدیدآمیز دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران این روزها و با گذشت یکسال از خروج آمریکا از توافق برجام رنگ و بوی بیشتری پیدا کرده است به گونه‎ای که بعد از قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‎های تروریستی و عدم تمدید معافیت‎های نفتی ایران از سوی ترامپ جدال لفظی مقامات دو کشور با هم افزایش پیدا کرده است و هر روز شاهد پیغام‎های رنگارنگ دو طرف ایرانی و آمریکایی در قبال همدیگر هستیم که در این میان نیز برخی از مشاوران ترامپ از جمله " جان بولتون " نقش پررنگ‎تری را برای نقد ایران به کار می‎برند.

بولتون که در جایگاه مشاور امنیت ملی ترامپ این روزها بیشتر از خود رئیس‎جمهوری ترامپ نیز در محافل خبری و رسانه‎ای سخن می‎گوید روز گذشته در اظهاراتی با اعلام خبر استقرار ناوگروه آبراهام لینکن در خاورمیانه تاکید کرد که آمریکا در پی جنگ با ایران نیست ، اما اگر تهدیدی را از سوی نیروهای نظامی ایران مشاهده کند از مواضع خود و کشورهایی که با آنها مراوده دارد دفاع خواهد کرد، اظهارنظری که وندی شرمن از چهره‌‎های دموکرات آمریکا در توییتر خود به آن واکنش نشان داده است و خواهان برخورد ترامپ با رویکردهای بولتون شده است.

جان بولتون کیست؟

بولتون ۷۰ ساله در آمریکا بعنوان یک «دیپلمات پیشین» شناخته می‌شود. او در زمان دولت جمهوریخواه «رونالد ریگان» در فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ میلادی در سمت‌هایی همچون معاونت وزارت خارجه آمریکا و معاونت وزارت دادگستری این کشور فعالیت کرد.

وی در زمان ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» نیز به تیم سیاست خارجی ایالات متحده راه یافت و نماینده آمریکا در سازمان ملل شد. وی در دوران بوش در کنار افرادی همچون «دیک چنی» از مشوقان رئیس‌جمهور آمریکا برای لشکرکشی و تجاوز به افغانستان و عراق محسوب می‌شد.

بولتون پس از پایان ماموریتش در تصدی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، بعنوان یک کارشناس در برنامه‌های شبکه‌هایی همچون «فاکس نیوز» سردمدار تبلیغ جنگ‌طلبی شد. وی همچنین عضو ثابت محفل نئوکان‌های آمریکایی یعنی موسسه «امریکن اینترپرایز» نیز شد.

در داخل آمریکا، بولتون در زمره دیپلمات‌هایی است که معتقدند گره‌های سیاست خارجی آمریکا را فقط باید با حربه تجاوز نظامی باز کرد. به همین دلیل نیز لس آنجلس تایمز در مطلبی کنایه آمیز نوشته «تاکنون بولتون کشوری را ملاقات نکرده که قبلا خواستار بمبارانش نشده باشد».

البته طبق نوشته لس‌آنجلس تایمز «بولتون اصلا خدمت سربازی را هم نگذرانده و رویکردش در میل به حمله نظامی در مقایسه با ژنرال‌های کارکشته‌ای نظیر مک‌مستر و جیمز متیس، قابل تامل است و ناشی از عدم درکش از تبعات یک اقدام نظامی است».

«جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز تعیین «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی را «بزرگ‌ترین اشتباه» ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری او خوانده است.

دیپلمات ایران‌ستیز

جان بولتون درمقاطع مختلف چه در دوران جرج بوش که نماینده آمریکا در سازمان ملل بود و چه در مقطع فعلی که مشاور امنیت ملی ترامپ است همواره در قبال ایران مواضع تندی را اتخاذ کرده است و بارها در میتینگ‎های سیاسی دولتمردان آمریکا از جنگ با ایران سخن گفته است رویکردی که با واکنش تند مقامات و چهره‎های دموکرات آمریکا روبه‎رو شده است.

مخالفت بولتون با برجام به حدی است که انتصاب او در سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، مساوی با خروج واشنگتن از برجام تفسیر شده است. به همین دلیل «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما اعلام کرد که «انتصاب بولتون موید پایان برجام برای آمریکاست»، رویکردی که به واقعیت پیوست و همانطور که خود بولتون در نخستین موضع‌گیری‌اش پس از انتصاب به سمت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که تصور نمی‌کند برجام اصلاح پذیر باشد و باید پذیرفت که این توافق، همانطور که رئیس‌جمهور هم گفت، از همان ابتدا توافق بدی بوده است و بهتر نمی‌شود عملی شد و ترامپ خروج آمریکا از توافق برجام را اعلام کرد.

این روزها بازهم مشاور امنیت ملی آمریکا اظهارنظرهای مختلفی را در راستای تهدید نظامی ایران مطرح می‎کند که تا به این لحظه واکنش مشخصی را از سوی ترامپ در پی نداشته است از این رو بسیاری از جریانات سیاسی در داخل آمریکا و حتی بیرون از خاک این کشور منتظر هستند تا ترامپ در اظهارنظری شفاف درباره سخنان تند بولتون واکنش نشان دهد چرا که به زعم آنها شروع جنگی دوباره از سوی آمریکا اشتباه محض است.

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره رویکردهای این روزهای آمریکا در قبال ایران، اظهارنظر افرادی چون جان بولتون و استقرار ناوگروه آبراهام لینکن در منطقه خلیج‎فارس اظهار کرد: باید در ابتدا بگویم در ادوار گذشته نیز برخی از ناوگروه‎های آمریکایی در منطقه خلیج‎فارس و در همسایگی ایران مستقر بودند از این رو این موضوع اقدام نگران‎کننده‎ای نیست که بخواهیم از آن بترسیم.

وی با اشاره به اینکه تهدید کردن ایران از سوی آمریکا رویکردی جدیدی نیست، افزود: جان بولتون به خوبی می‎داند که ایران از تهدیدات وی هراسی ندارد ولی وی چون عادت کرده است که درقبال تهدید برخی از کشورها که از آمریکا هراس دارند پول کلانی را دریافت کند، این بار نیز به سراغ ایران آمده است غافل از اینکه از این سفره‎ای که پهن کرده است چیزی عایدش نمی‎شود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: بولتون از نظر شخصیتی فردی شرور و جاه‎طلب است که مسئولین آمریکایی نیز در جریانات مختلف به آن اذعان دارند و این نتیجه سیاست‎های اشتباه ترامپ است که شان ریاست‎جمهوری را در آمریکا بسیار کاهش داده است.

آصفی با بیان اینکه اقدام آمریکا در تهدید نظامی ایران بار اول نیست، خاطرنشان کرد: آمریکایی‎ها بارها جمهوری‎اسلامی را مورد آزمون قرار دادند از این رو آزموده را آزمودن خطاست ولی ایران باید هوشیار باشد و امورات را با تدبیر و هوشیاری همچنان که تا حالا بوده است پشت سر بگذارد.

وی تاکید کرد: آمریکایی‎ها می‎دانند اگر منطقه ناامن باشد ایران هیچ ضرری نخواهد کرد و این هم‎پیمانان آمریکا در منطقه خواهند بود که دچار مشکلات بزرگی خواهند شد.

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه گفت: موضوع جنگ با ایران از سوی آمریکا یک بلوف سیاسی و صحبت توخالی است و موضع آمریکا برای جنگ با ایران هیچ‎وقت سیاسی و جدی نبوده است.

آصفی اظهار کرد: ممکن است که همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکایی‎ها ماجراجویی‎ها را شروع کنند ولی تمام کردن این داستان دست آنها نیست و این موضوع را آمریکایی‎ها به خوبی می‎دانند. اما بدون شک ما هم باید مراقب باشیم و در جهت افزایش همدلی و اجماع ملی حرکت کنیم و برای مردم روشن کنیم که رویکردهای امروز آمریکا طبل تو خالی است که هیچ صدایی ندارد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • .
    0

    بولتون ظاهرا" با شلیک 70000 هفتاد هزار موشک روی ناو ت موافقی....

    نظرات شما -
    • سید علی
      0

      من مخالفم با 70000 یکی کافیه

  • فدایی رهبر
    0

    بولتون.پمپو.ترامپ.نتانیاهو یا...دیگه اینوبدونیدازشماگنده ترا پیش ازشماازکارتر وریگان گرفته تابقیه شما40ساله ازاین خط ونشانهامیکشین اگه ملت مامیخواست به این تهدیدهاگوش بده تاالان داده بودبرای ماعادی شده ملت مابیدی نیست که ازاین بادا بترسن درضمن ملت باتاریخ وبااصالت ما به حول وقوه الهی ازاین گردنه هاعبورکرده ومیکنه وازشماباکی نداره اینوهم بدونین که ملت مازیربارزورنرفته ونمیره مامردم شهادت وامام حسینیم الگوی ماامام حسینه مکتب ماهم شهادت ماروازچی میترسونیین افتخارماشهادته

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ددیزززززززززززززززز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها