امیری‌مقدم: "سوچی" موفق‌ترین نشست برای حل مساله سوریه از سال 2011 تاکنون بود

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: از سال ۲۰۱۱ تا امروز به نظر نشست

امیری‌مقدم: "سوچی" موفق‌ترین نشست برای حل مساله سوریه از سال 2011 تاکنون بود

رضا امیری مقدم کارشناس مسائل منطقه با اشاره به برگزاری نشست سران کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در سوچی اظهار کرد: همه دنیا قبول کرده‌اند که بحران سوریه به لحاظ نظامی به پایان خود رسیده است و فصل راهکار سیاسی و شکل نویی از تعامل با سوریه آغاز شده است. همه کشورهای عربی یکی یکی سفارتخانه‌های شأن را در سوریه بازگشایی می‌کنند، غیر از ادلب و گوشه‌ای از شرق فرات تروریست‌ها از سوریه خارج شده یا بسیار ضعیف شده‌اند و امروز صحبت از آینده سیاسی سوریه و چگونگی بازگشت ۵ الی ۶ میلیون مهاجر سوریه به کشورشان، برگزاری انتخابات آینده و تشکیل دولت است که این موضوعات در مذاکرات "آستانه" شروع شدند.

وی با بیان این‌که مذاکرات در چارچوب روند آستانه موفقیت‌آمیز بوده است گفت: این مذاکرات موفق بوده چون با واقعیت سوریه منطبق و هماهنگ بود.

امیری‌مقدم با اشاره به مسائل مورد بحث در نشست سوچی تصریح کرد: موضوع اصلاح قانون اساسی سوریه، خروج نیروهای تروریست از خاک این کشور، آتش بس و مساله بازسازی از موضوعاتی است که در نشست سوچی در چارچوب روند آستانه مورد بحث قرار گرفت.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که به نظر شما روند بررسی و به نتیجه رسیدن این موضوعات کند پیش نمی‌رود؟ و در این روند کشورهای دیگر دارای نفوذ در منطقه و بحث سوریه چقدر مؤثر هستند؟ اظهار کرد: معتقدم بازیگران مختلف در منطقه و فرامنطقه هنوز در حال رقابت با یکدیگر هستند ولو این‌که مدعی باشند از سوریه خارج شده‌اند. آمریکا می‌گوید از سوریه خارج شده اما نیروهای نظامی‌اش هنوز در مرز عراق و اردن در پایگاهی حضور دارند. از سویی در مساله بازسازی تضاد و تقابل منافع به شدت بین برخی کشورها که به نظر در بحث سوریه هم نظر هستند دیده می‌شود. اروپایی‌ها نیز تلاش دارند روند بحث را از "آستانه" به "ژنو" منتقل کنند. از این رو با وجود این مسائل روند نمی‌تواند خیلی سریع پیش رود و امری طبیعی است.

وی تاکید کرد: باید به مساله توجه کرد که برخی کشورهای عربی منطقه مداخله‌کننده در بحث سوریه و آمریکا از آنجایی که در بحث نظامی شکست خورده‌اند تلاش دارند تا در روند سیاسی به اهداف خود دست یابند.

امیری‌مقدم با بیان این‌که "از سال ۲۰۱۱ تا امروز به نظر نشست سوچی موفقیت‌آمیزترین پروسه سیاسی برای حل مساله سوریه بوده است" گفت: ترکیه در این روند با مخالفان دولت سوریه همراهی کرد و با دولت مرکزی سوریه مخالف بود اما اگر حمایت روسیه و ایران نبود، امروز شاهد همراهی ترکیه با روند آستانه نبودیم. همین که توانستند ترکیه را بخشی از راه‌حل تبدیل کنند، گام بسیار بزرگی برداشته شد. از طرفی مساله آتش بس، موضوع مهمی بود که محقق شد و این‌ها نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن نشست سوچی و روند آستانه است.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که چرا حضور مقامات ارشد نظامی سه کشور در نشست سوچی ضروری است؟ اظهار کرد: با توجه به مساله آتش بس و جزئیات مربوط به بررسی نقشه‌ها و برنامه‌های مرتبط حضور این مقامات ضروری است. بالاترین دستاورد روند مذاکرات "آستانه" آتش بس بوده و باید به دقت از آن محافظت شود.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها