اینترسپت از راز برکناری وزیرخارجه پیشین آمریکا پرده برداشت

پایگاه خبری اینترسپت در گزارشی از راز برکناری 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پرده برداشته است.

اینترسپت از راز برکناری وزیرخارجه پیشین آمریکا پرده برداشت

اینترسپت نوشت که مخالفت و ممانعت تیلرسون با طرح سال گذشته عربستان سعودی و امارات برای حمله نظامی به قطر از عوامل تاثیرگذار در برکناری او بوده است.
یک مقام فعلی و دو مقام پیشین عضو نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این رسانه گفته‌اند که تیلرسون تابستان 2017 از اجرای طرح محرمانه کشورهای یاد شده برای حمله به قطر جلوگیری کرده بود.
به گفته اینترسپت، تیلرسون که زمانی مدیرعاملی شرکت نفتی «اکسون موبیل» از شرکای تجاری بزرگ قطر بود، در تماس‌های متعدد با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی، «محمد بن سلمان» جانشین وقت ولیعهد و «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه این کشور، خواستار لغو طرح حمله به قطر شده بود.
این رسانه به نقل از منابع خود می‌نویسد که پافشاری وی سرانجام موجب عقب نشینی ریاض از این طرح به موجب نگرانی از تخریب روابط با آمریکا شد.
منابع خبری این رسانه می گویند که کاخ سفید در خصوص بحران قطر موضع همسویی با تیلرسون نداشته و احتمالا فشارهای عربستان و امارات پس از این واقعه، در برکناری تیلرسون تاثیرگذار بوده است.
بر مبنای این گزارش، نخستین بار دولت قطر متوجه این طرح شده و آمریکا را در جریان آن قرار داده بود. گزارش‌ نهادهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در ماه‌های بعدی، وجود چنین طرحی را تایید می کند.
به گفته این رسانه، «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» به ترتیب ولیعهد عربستان سعودی و ولیعهد ابوظبی، مغز متفکر طرح حمله به قطر بودند که بنا بود با بکارگیری نیروی زمینی و با هدف فتح دوحه صورت بگیرد.
اینترسپت تاکید می کند پس از منتفی شدن طرح مذکور بود که عربستان، امارات، بحرین و مصر با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.
پایگاه هوایی العدید در نزدیکی دوحه، پایتخت قطر، مقر اصلی فرماندهی مرکزی آمریکا و محل استقرار نزدیک به 10 هزار نیروی آمریکایی است.
اینترسپت یک پایگاه روزنامه نگاری تحقیقی آمریکایی است که در سال 2014 پایه گذاری شد و نخستین بار با انتشار اسناد محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا که از «ادوارد اسنودن» به دست آورده بود، به شهرت رسید.

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها