براساس حکم دادگاه لاهه می‌توانیم پرونده آمریکا را به شورای امنیت ببریم

معاون اداری و مالی سابق وزارت امور خارجه می‌گوید بر اساس حکم دادگاه لاهه می‌توانیم پرونده آمریکا را به شورای امنیت سازمان ملل ببریم.

براساس حکم دادگاه لاهه می‌توانیم پرونده آمریکا را به شورای امنیت ببریم

«مهدی دانش یزیدی»، معاون سابق اداری مالی وزارت امور خارجه و استاد دانشگاه، در خصوص شکایت ایران از آمریکا به دلیل خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه به دیوان دادگستری بین‌المللی گفت: «اینکه گفته می‌شود شکایت ایران به دادگاه لاهه جنبه تبلیغاتی دارد درست نیست. این نگاه ناشی از این‌ همانندسازی دادگاه‌های جزایی داخلی با دیوان دادگستری بین‌المللی (دادگاه لاهه) است. اگر این اقدام تنها یک اقدام تبلیغاتی بود هرگز نمایندگان آمریکا در آن حاضر نمی‌شدند.»

دانش یزیدی ادامه داد: «دادگاه لاهه ارگان قضایی سازمان ملل است. این دادگاه مرجع رسیدگی به دعاوی حقوقی است آن هم بین دولت ها؛ از این رو حک آن ارزش بالایی دارد. در صورت درخواست طرف برنده، این حکم می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل برود و آنجا منجر به صدور قطعنامه علیه طرف خاطی شود.»

این استاد دانشگاه در خصوص ضمانت اجرایی و اثرات احکام دادگاه لاهه گفت: «از طرف دیگر این سخن درست است که احکام دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد، چرا که ما یک مجری برای اجرای احکام آن نداریم. اما این موضوع تفسیر دارد و این به معنای بی اثر بودن این دادگاه نیست. اولاً تا به حال تنها موارد معدودی بوده که حکم دادگاه لاهه اجرا نشده است؛ دوم اینکه عدم اجرای حکم منجر به انزوای سیاسی طرف خاطی می‌شود؛ وگرنه بر این مبنا اگر حساب کنیم کل ساختارهای حقوقی بین‌المللی ضمانت اجرایی ندارند. اما عرف و رویه‌های بین‌المللی بزرگترین ضامن اجرای تعهدات هستند؛ بدیهی است دولت‌ها سعی می‌کنند از زیر بار آنچه به نفعشان نیست شانه خالی کنند؛ اما معادلات حقیقی که بر اساس عرف و رویه‌های بین‌المللی شکل گرفته، دست و پای آنها را تا حدودی می‌بندد.»

مشاور سابق وزیر امور خارجه درباره نتیجه احتمالی محکومیت آمریکا در شکایت ایران و دستاوردهای آن گفت: «در این مورد خاص ترامپ نشان داده به کمتر قاعده‌ای پایبند است، اما در شرایط فشار او هم عقب نشینی می‌کند. اگر آمریکا در این دادگاه محکوم شود به حیثیت بین‌المللی آن لطمه جدی وارد می‌شود. در داخل آمریکا انتقادات به دولت وی بر سر این موضوع شکل خواهد گرفت و در کنار انتقادات بین‌المللی می‌تواند او را در خصوص تحریم ایران وادار به عقب نشینی نسبی کند.»

منبع: خبرگزاری برنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها