فرزندان نرگس محمدی جایزه صلح نوبل را دریافت کردند/ عکس

علی و کیانا رحمانی، فرزندان نرگس محمدی نیمروز یکشنبه ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) در مراسمی ویژه در شهر اسلو، پایتخت نروژ به نیابت مادرشان جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ را دریافت کردند.

فرزندان نرگس محمدی جایزه صلح نوبل را دریافت کردند/ عکس

همچنین پیامی توسط محمدی به این مراسم فرستاده شده بود و توسط دختر و پسر او خوانده شد.

در طی این مراسم یک صندلی خالی بر روی صحنه به خانم محمدی اختصاص یافته بود و تصویر بزرگی از وی نیز در تالار مراسم نصب شده بود. 

1

دیدار فرزندان نرگس محمدی با پادشاه نروژ

پیش از شروع مراسم اعطای جایزه، مهسا وحدت خواننده ایرانی قطعه‌ای را اجرا کرد و پس از پایان پیام خانم محمدی نیز مژگان شجریان خواننده موسیقی سنتی ایرانی و دختر محمدرضا شجریان بر روی صحنه حاضر شد و به خواندن قطعه «مرغ سحر» پرداخت. 

در این مراسم تقی رحمانی، فعال سیاسی ملی‌مذهبی و همسر محمدی، نیز حضور داشت. پیشتر او گفته بود که برای مدت ۱۱ سال است که همسرش را ندیده و فرزندان دوقلوی ۱۷ساله‌اش نیز ۷ سال می‌شود که مادرشان را ملاقات نکرده‌اند.

2

همچنین گلشیفته فراهانی، نازنین بنیادی، شیرین عبادی و عبدالله مهتدی در سالن برگزاری مراسم حضور داشتند.

کمیته صلح نوبل پیشتر در روز ششم اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرده بود که جایزه سال ۲۰۲۳ میلادی خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی اهدا می‌کند.

این اقدام، انتقاد مقامات ایران را به همراه داشت.

نرگس محمدی با ۵۱ سال سن، هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان اوین تهران به اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام» است.

در تاریخ ۱۲۲ ساله اعطای جوایز صلح نوبل، نرگس محمدی نوزدهمین زنی است که برنده این جایزه می‌شود و پنجمین فردی است که در زمان بازداشت آن را به دست می‌آورد.

در میان ایرانیان نیز این این دومین بار است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی می‌رسد. قبل از این شیرین عبادی، وکیل و فعال حقوق بشر، در سال ۲۰۰۳ میلادی این جایزه را دریافت کرده بود.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
نظرات شما - 2
  • باور کن
    7

    لطف در کنار جومونگ و یوسف پیامبر سریال ستایش را ده بار دیگه پخش کنید ، هنوز چند نفر نتوانسته اند آنرا ببینند

  • ناشناس
    6

    مرغ سحر انتخاب بجایی بوده وچقدر به اوضاع ایران نزدیک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها