محمد مرندی در گفت‌وگو با خبرفوری:

آمریکا شرایط را فراهم کند، آماده اجرای برجام هستیم/ با پناهجویان افغانستانی مدارا کنیم

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: وضعیت ایران بهتر از گذشته شده و به همین خاطر آمریکا مجبور شد پیش‌شرط‌هایش برای توافق را کنار بگذارد و به آزادسازی پول و تبادل زندانیان تن دهد.

آمریکا شرایط را فراهم کند، آماده اجرای برجام هستیم/ با پناهجویان افغانستانی مدارا کنیم

سیدمحمد مرندی در گفت‌وگو با خبرفوری در خصوص بهبود روابط ایران و عربستان اظهار کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران همیشه برقراری یک رابطه خوب با عربستان بوده، هست و خواهد بود. برای ایران خیلی مهم است صلح دائم و عادلانه بین عربستان و یمن برقرار باشد. هرچه که رابطه خوب میان کشورهای منطقه مثل ایران و عربستان، سوریه و عربستان و... وجود داشته باشد، طبیعتا فرصت سودجویی از آمریکا گرفته می‌شود.

وی افزود: مسئله اصلی توافق ایران و عربستان این بود که پیش از توافق، ایران و عربستان در کشورهایی مثل عراق و عمان مذاکراتی داشتند و عربستان پیش‌شرطی را برای توافق گذاشته بود که مانع از پیشرفت مذاکرات شده‌بود. ولی در چین، عربستان این پیش شرط را برداشت و باعث شد تا توافق حاصل شود.

مرندی در خصوص اینکه چرا هنوز مردم به صورت ملموس گشایش‌های اقتصادی و دیپلماتیک را بر سر سفره‌های خود حس نمی‌کنند، تصریح کرد: نمی‌شود آینده را پیش‌بینی کرد، اتفاقات در دنیا با شتاب پیش می‌رود، اما بر اساس آنچه که در یکی دو سال اخیر رخ داده، می‌توان امیدوار بود. عضویت ایران در بریکس، عقب نشینی آمریکا که به تبادل زندانیان و آزادسازی پول ملت ایران منجر شد، بهبود روابط ایران با منطقه آسیای مرکزی و... می‌تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران بگذارد، اما زمان‌بر است و طول می‌کشد تا مردم به صورتی ملموس این بهبود را حس کنند.

 هدف جمهوری اسلامی ایران همیشه برقراری یک رابطه خوب با عربستان بوده، هست و خواهد بود. برای ایران خیلی مهم است صلح دائم و عادلانه بین عربستان و یمن برقرار باشد

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: وضعیت ایران بهتر از گذشته شده و به همین خاطر آمریکا مجبور شد پیش شرط‌هایش را برای توافق کنار بگذارد و به آزادسازی پول و تبادل زندانیان تن دهد. این موضوع نشانه آن است که آمریکا ممکن است برای احیای برجام انعطاف نشان دهد. اما ایران منتظر احیای برجام نمی‌ماند. اگر آمریکایی‌ها شرایط را فراهم کنند، خیلی سریع ایران آماده اجرای برجام است.

مرندی در خصوص حضور مهاجران افغانستانی در کشور تصریح کرد: دوقطبی کردن جامعه به ضرر همه است. مردم افغانستان مردم شریفی هستند و نخبگان، کارگران و اقشار مختلف افغانستان تاثیرات مثبتی روی اقتصاد ایران دارند، اما داستان افرادی که تهدید امنیتی محسوب می‌شوند، فرق دارد. اگر فردی از مهاجرین افغان، دارای عقاید تکفیری است و به دنبال دردسرسازی و برهم زدن امنیت است، باید شناسایی شود و از کشور اخراج شود.

وی افزود: همه مردم افغانستانی مقیم ایران، از جمله پناهجویانی که در این سال‌ها به واسطه ظلم، ضعف و ناتوانی رژیم طالبان در ایران زندگی کرده‌اند، شایسته احترام هستند و باید درک شوند. حواسمان باید باشد که در تولید، فرهنگ و... این قشر تاثیر زیادی بر کشور ما داشته‌اند و باید با آنها مدارا شود. نباید به خاطر گناه برخی، با همه مردم افغانستان برخورد کرد. ولی با افراد خطرناک باید قویا برخورد شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 56
  • ناشناس
    3

    تحلیل آبدوغ خیاری به همین حرفها میگن وبایددرجواب گفت:شتردرخواب بیندپنبه دانه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگه برجام از نظر این عزیزان باج به غرب نبود؟ ترامپ هم که پارش کرد؟ الان دنبال چی هستن؟

    • ناشناس
      0

      دنبال گدایی
      دولت ارزشی و عنقلابی بیرون گود بود و شعار می داد ، الان وسط گود هستش و به التماس افتاده

  • ناشناس
    3

    پناهجو؟!پناهجو این تعداد؟!آقا اینها رسما اشغالگرند نه پناهجو!

  • ناشناس
    1

    خخخخخ . ی کلمه از مادر عروس

  • مسئول بی مسئولیت !
    3

    اول اینکه از کجا متوجه شویم این افغانها چه افکاری دارند؟! تروریست هستند یا نه ؟!
    فقط در صورتی افکارشان هویدا می شود و تروریست بودنشان که فاجعه درست کرده و جمعی از مردم را به خاک و خون بکشند ! که مسبوق به سابقه هم هست دو بار در حرم شاه چراغ ! ضمن اینکه در این‌موارد هیچکدام از مسئولان تبعاتش رو گردن نمی گیرند و طبق معمول، فقط قول پیگیری می دهند !
    و سوای از این مسئله، کشور ایران که بیشتر مردمانش در فقر هستند و منابع و امکانات به قدر کافی ندارند و با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و اینکه انصاف نیست در این وضعیت مردم ما مالیات بدهند و این افغان ها از یارانه های پنهان استفاده کرده و فرصت های شغلی را در این وضعیت از ایرانیان بگیرند و.... !
    متأسفانه کارفرمایان به دنبال منفعت بیشتر هستند چون اینها نه بیمه می خواهند و دستمزد کمتری هم نسبت به کارگر ایرانی دریافت می کنند !
    شما مسئولان هم که خدا داند به چه دلیلی انقدر در برابر طالبان و افغان ها مسامحه و تساهل به خرج می دهید ؟!
    روزی به بلای خانمان سوز این مهاجرت های بی حساب و کتاب افغان ها مبتلا می شویم که دیگر دیر شده و مسئولان طبق معمول از قبول مسئولیت شانه خالی می کنند!

    نظرات شما -
    • 1

      بدبختی این است که با طالبان نمی تونه طرف شود یک خری می گه امریکا باید شرایط مهیا کند تا ما برجام را امضا کنیم .

  • ناشناس
    4

    از کی تا حالا با کسانی که کشور را اشغال میکنن،میشه مدارا کرد

    نظرات شما -
    • 0

      وقتی پوتین دستور داده باشه ، مدارا هم میکنن

  • ناشناس
    5

    شما تو برج عاج نشستین افغانیا برا شما مزاحمت ایجاد نمی کنن و شغلای شما رو اشغال نمی کنن بایدم این حرفارو بزنین

  • ناشناس
    1

    این همون آقای زمستان سخت اروپا نیست ، تحلیلش به درد پاپا جونش می خوره

  • رشید
    1

    به آقای زمستان سخت اروپا حرفهای تابستون پارسال هنوز یادته جناب ی اصطلاح کارشناس با تخیلات و خزعبلات شما و دوستتاون حشین جون شریعت مژاری امکان تعامل رو از بین بردین و منتظر التماس اروپا موندین برا توافق والللللللا خیلی رو دارین بازم از کیسه ملت بدبخت تز میدین

  • ناشناس
    1

    " هدف جمهوری اسلامی ایران همیشه برقراری یک رابطه خوب با عربستان بوده، هست و خواهد بود."
    حتمن هم بهمین خاطر از دیوار سفارت عربستان بالا رفتید !!!
    آقای زمستان سخت ، بهت توصیه می کنم که توی هر مراسمی شلوارک بپوشی تا دیگه مجبور نباشی به هر بهونه ای زخم پاهات رو متذکر بشی .تو با این زخمها اصلن نیازی به تحلیل کردن مسائل روز نداری.

  • ناشناس
    1

    بله متوجه شدیم آمریکا از روی فلاکت و استیصال مجبور ب مذاکره و آزاد سازی پولهای بلوکه شده گردید و در ضمن رابطه با کشورهای یاد شده هم قبلا احساس نمیشد و بتازگیها این نظریه کشف شده است!

  • ناشناس
    3

    همین مدارا کردبن که افغانیا پررو شدن،کم کم دارن صاحب این مملکت میشن، ببین چقده پررو شدن که زدن پلیس مملکت رو کشتن!! تقصیر خود ماست،اگه از اول جلوی مهاجرت بی رویه اونا رو می گرفیتم،کار به اینجا نمی کشید،اقایون،مدارا تا کی ؟ تا کجا؟😡

  • یک ایرانی
    3

    آقای مرندی مثل اینکه رنج مردم مظلوم ایران خبر ندارید و شما در حال رفاه آسایش هستید لطفا از قله بیاید پایین و ببینید اوضاع زندگی واقتصادی مردم چه خبر است برادر//////////

    نظرات شما -
    • 0

      برادر نگو . الاغ بگو که شده ده سیلندر

  • ناشناس
    1

    این آقای مفت خور لندن نشین شعار میده جاش خوشه خودش توایران زندگی نمی کنه در مورد امنیت افغانی ها در ایران شعار میده برادران ما هستند پس بیا با اینها زندگی کن تو ای ان

  • سرباز ایران
    1

    آقای مرندی .شما برو عشق و حالت را در آمریکا بکن و ما گلویمان را با مرگ بر آمریکا پاره می کنیم و انقلابی می مانیم . بعد از آزادی اسرای لانه جاسوسی آمریکا جنگ ایران و عراق را تمام کرد و یا هفت سال دیگه ادامه داد . کی به شما لقب تحلیلگر را داده .

  • قاسم
    4

    آماده قیام مردم علیه افاغنه باشید .شما مثل شاه سلطان حسین فکر میکنید .که کشور را دودستی به محمود افغان داد .

  • باسر
    3

    افغانستان مهد داعش ،القائده،طالبان و...

    درست گفته با این منفورترین مهمان ،مهاجر ،پناهنده ،غارنشین مدارا کنید!؟

  • ناشناس
    1

    لالائی برای بچه ها!45 سال که زمانی نیست!لابد از کارگرهای افغان هم خیلی خیر دیده است!

  • ناشناس
    1

    چی شد، زمان دولت قبل که برجام اماده بود اجازه امضا ندادید و حالا که مردم را به جان رسانده اید اماده اید!!!

  • ناشناس
    1

    توروخداتورروح رسول الله فقط ساکت شو

  • مصطفی
    2

    حواسمان باید باشد که در تولید، فرهنگ و... این قشر تاثیر زیادی بر کشور ما داشته‌اند

    مرد حسابی اینا اگه اهل تولید و ساخت و ساز می بودند همون کشور خودشون رو می ساختند نه اینکه ویران کنند.کشورشون به دست خودشون ویران شده نه هیچ کس دیگه ای.

    در فرهنگ کشور ما حتما تاثیر زیادی داشتند اما تاثیر منفی

  • عباسی
    3

    از یارانه استفاده میکنن ، سربازی نمیرن و ایران رو دارن اشغال میکنن . اونوقت این بشر میگه مدارا کنید .

  • ناشناس
    3

    آ سید محمد ،جان جدت تو یکی دیگه نمک رو زخم ما نزن ..روابط و آقا زادگی برایتان گل کاشته ، بهر حال داخل و خارج دفتر و دستگی و پستی و مقامی دارید انشالله از لیاقت بوده !! اما نظرات گران سنگ شما چه در برجام بی فرجام ،و چه در بحث اتباع برای خودت نگه دار ...

  • ناشناس
    0

    جناب مرندی
    اولا اون تحلیل زمستان سخت اروپا شما باعث شد که میلیونها ایرانی فقیر تر شوند. دوما در این شرایط که دولت محترم سرکوفت میلیارد ها دلار یارانه پنهان بنزین و گاز و گازوئیل و آرد و آب و برق رو بر سرما ایرانیان دارند ۱۱ میلیون افغانی بدون مالیات بهرمند هستند وضعیت مسکن و اشتغال را نابود کرده اند و مهمتر بزه کاری و ناامنی هایکه ایجاد کرده اند و به سرقت و خفت گیری می پردازند. روزانه با مصرف فقط ۲ لیتر آب به ازای هر نفر ۲۲ میلیون لیتر آب کشور که برای ایران حیاتی است مصرف می کنند اما کشور متبوع شان حاضر به حق آبه هیرمند نیستند که سیستان نابود شده است. در فقره برق، بنزین، نان، مسکن، اشتغال، خودرو ، گازوئیل که بماند و پیشکش و انعام تحلیل گرانی مانند حضرتعالی که دریافت کمک هزینه چند میلیون دلاری سازمان ملل را به دوش مردم و جامعه می اندازید. الان تهران، کرمان، اصفهان و یزد کابل شده اند و البته شما و خانواده محترم تان که در این مناطق و شهرها نیستند که دغدغه داشته باشید .

  • 0

    اگه تاوان خسارت زمستون سخت را داده بودی دوباره بلبلی نمیکردی .افسوس

  • حسن
    0

    وای هوا چقدر سرده یکم به ما هیزم میدید ببخشید جبران میکنم

  • ناشناس
    0

    از کی تاحالا بیسواد شده تحلیلگر بین الملل قیافه اش به هر چی میخوره جز کارشناس

  • ناشناس
    0

    چه باحال چون گفتگو باخبرفوری بوده خودشم میخونه ۱۰۰درصد کامنتارو
    زمستان سخت لقب دادن بهش خخخخ

  • ناشناس
    0

    شما اگر به فکر ملت ایرانید مشکل ما امریکا نیست
    لطفا بازنشسته شوید
    قیمت ماشین در دبی وایران را مقایسه کنید

  • 0

    هواسرد شده هیزم برات بیارم

  • زهرا
    0

    مدارا !!!!!
    همه مشاغل رو صاحب شدن .قدیم که افغانی نبود ،کار مملکت رو کی انجام میداد؟؟ خجالت نمی کشید با این تحلیل آقای مرندی ؟؟!!

    نظرات شما -
    • مصطفی
      0

      آفرین. دقیقا همینه. بعضی ها میگن اگه افغانی ها نباشند ساختمون سازی و کارگری و.... فلج میشه چون نیروی کار نداریم. این چه توجیه آب دوغ خیاری هست اخه.
      مگه قبلا که نبودند چکار میکردیم؟ یا مگه در هلند و آمریکا و آلمان و سایر کشورها که افغانی نداره کاراشون چجوری انجام میشه؟
      اینقدر آدم حرصش میگیره ازین توجیه ها

  • ناشناس
    0

    آمریکا ورشکست شده برای هزارمین بار،ولی چرا هی پولش با ارزش میشه و تمام شرکت ها و بانک ها و کشوراا،گوش به فرمانش هستند؟؟با خواری و ذلت پول نفت مردم ایران را آن هم با هزاران شرط و شروط،گرفتن،آیا افتخار دارد ایا،جشن و سرور دارد؟؟؟؟

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    اصول گرایان و تندروها و کاسبان تحریم و پایداری ها و...... سیاست ستیزه جویی با آمریکا را بردارند دیگر جیزی برای گفتن و اغفال مردم ندارند ...

  • ناشناس
    0

    سلام

    حیف آدم که برای این خزعبلات وجفنگیات وقت بذاره
    بروخجالت بکش شکم سیر مرفه بی درد

  • پيمان
    0

    وضعيت مالي ما را که ده سال عقب رانديد شايد وضع جيب شما خوب شده

  • ناشناس
    0

    برن تو کشورشان از حقوقشان دفاع کنند کشاورزی سالم داشته باشند تو کشور خودشون کار ساخت و ساز کنند کشورشان را بسازند با طالبان مذاکره کنند و...

  • ناشناس
    0

    پول و هزینه ای که برا افغانی ها میکنید مال پدرتون نیست

  • حسنی
    0

    جناب مرندی ، کارشناس متبحر و محترم :

    بالاخره زمستان سخت اروپا چی شد ؟؟؟

  • عسکر
    0

    ۴۵ساله میگن آمریکا رو به نابودی هست وضعیت اش خرابه هروز ما بیشتر فقیر میشیم و انگل زاده های خودشان بیشتر میرم آمریکا برو جان مادرت دیگه ملت احمق حساب نکن آمریکا پا پس می‌کشه التماس میکنید میاد به طرف برجام میگید مجبور شده شما کی میخواهید شرایط درک کنید

  • یک ایرانی
    0

    باز هم به زمستان نزدیک شدیم و سروکله آقای زمستان سخت با هم بساطش حسین شریعتمداری پیدا شد
    واقعا برای بدبختی یک ملت نیازی به دشمن نیست بلکه وجود یه عده تصمیم گیرنده تاثیرگذار مثل مرندی و شریعتمداری و رائفی پور و حسن عباسی و ... کافیه

  • اسدی
    1

    نظر پدر بزرگت جناب شاه سلطان حسین صفوی نسبت به افاغنه دقیقا شبیه جنابعالی بود ، او سرگرم حرمسرا بود و محمود افغان پاپتی که غلام دربار بود یک شبه اصفهان وسپس ایران را تسخیر کرد ، حالا که به لطف خانه زادی پدر به اینجا رسیده ای لااقل تاریخ را مطالعه کن .

  • ناشناس
    1

    این باباش مسئول بوده و هست اینا سرمایه دارن اصلا مگه میفهمن کی اوضاع بده اینا اوضاع شون همیشه عالی بوده کی و اوردید مسائل و تحلیل کنه

  • ناشناس
    0

    فقط حرف مفت

  • ناشناس
    2

    ملت از گرسنگی دارن میمیرن این اقا داره برا خودش ارجیف می بازه.اگه می تونید که بدون برجام به داد مردم برسید که بسم الله .اگه نمی تونید تو را قران برید اینا اجرا کنید مردما از بدبختی نجات بدید

  • سعید
    5

    مردم افغان خوب یا بدشون کنار، چرااینقد راحت بصورت فوج فوج انگار ک از اربعین برمیگردن دارن وارد کشور میشن، کدومش خوبه کدومش بد؟
    کدوماشون قصد توطئه دارن!؟
    باید از ورود همشون جلوگیری شه
    یک تحرک کوچک از افغان یا طالبان
    باعث فروپاشی ایران از درون میشه
    جدیدا دارن به شکل های مختلف مردم افغان رو در داخل کشورمون آزار و اذیت میکنن
    ک این خود باز جنگ نرم دشمنه

  • ناشناس
    3

    بابا بخدا ما بیکار شدیم بجای ما افغانی دارن میگیرن بدبخت شدیم اجاره خونه رو چکار بکنیم

  • عادل
    4

    اینها اشغالگرند نه پناهجو .چون در تمام شهر و روستا حضور دارند وتهدید جدی برای امنیت خانواده ایرانی محسوب میشوند .

  • انجلا
    4

    بهتره مهاجرین افغان رو از ایران اخراج کنید اندازه ۲ تا کشور شدن ۱۰ میلیون ایران اشغال کردن منابع مارو دارن رایگان مصرف میکنن ما نمیخایم افغانی تو کشورمون باشه

  • مجید
    1

    از کی تا حالا مهاجرین افغانی فرهنگ ساز ایران بودند.اصلا چرا باید فردی با افکار تکفیری وارد ایران شود. مگه سردار عزیز به خاطر همین داعش و وحشی ها شهید نشد . که حالا ایران بشه جولانگاه افغانی ها.

  • ناشناس
    0

    حرفهات برام پشیزی ارزش نداره
    من با افغانیها هیچ مشکلی ندارم که تو بخوای به من بگی باهاشون مدارا کنم یا نکنم
    با افغانیا هیچ مشکلی ندارم چون میدونم که همه خرابیها زیر سر خود این مردم پلشت و بدذاته. اگر این مردم ذاتشون خراب نبود یک نفر مثل تو هرگز نمیتونست در این مملکت کاره‌ای بشه. این مردم ذاتشون پست و پلیده و الان هم دارن تاوان رذالتهای خودشون رو پس میدن

  • ناشناس
    1

    چی میگی واسه خودت واسه چی این‌همه پناهجو باید داشته باشیم و مدارا کنیم چرا نمیفهمی تمام کارگرهای ایران بیکارن شغلهارو مصادره کردن اینا نشستی اون بالا حرف الکی میزنی البته واسه شما آزاری ندارن واسه ماها بدبختیه که با این همه گرونی بدبختی مستاجری کرایه خونها بالا الان با دوتا بچه با شوهر کارگر بیکار چکارکنم اقای تحلیل گر با ماهی سه میلیون کرایه خونه چه خاکی تو سرم بریزم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها