روزنامه جمهوری اسلامی:

نقش روسیه را در کمک به صدام در جنگ ایران و عراق پنهان نکنید/ اکثر جنگنده‌هایی که شهر‌های ما را بمباران می‌کردند، ساخت شوروی بودند

نسل امروز هم اگر نداند، نسل قبل که خوب به یاد دارد که ارتش عراق اصولاً، در بلوک شرق واقع و تجهیزاتش روس پایه بود، ساخت اتحاد جماهیر شوروی. تحریف، بزرگترین دشمن حقیقت است حتی اگر ذیل شعار تبیین صورت گیرد.

نقش روسیه را در کمک به صدام در جنگ ایران و عراق پنهان نکنید/ اکثر جنگنده‌هایی که شهر‌های ما را بمباران می‌کردند، ساخت شوروی بودند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: تحریف، بزرگترین دشمن حقیقت است حتی اگر ذیل شعار تبیین صورت گیرد. وقتی در یک خبرگزاری داخلی و رسمی می‌خوانیم "سه کشور آمریکا، آلمان و انگلیس در صدر فروش تسلیحات به صدام در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران قرار داشتند"، نه این که این سه کشور نقش کمی داشته باشند در جنگ علیه ما، نه. این‌ها هم جنایت را در حق ما تمام کردند، اما حرف این است که وقتی از تبیین سخن می‌گوئیم، باید صادقانه همه ابعاد را بگشاییم.

نسل امروز هم اگر نداند، نسل ما که خوب به یاد دارد که ارتش عراق اصولاً، در بلوک شرق واقع و تجهیزاتش روس پایه بود. ساخت اتحاد جماهیر شوروی.

ویکی‌پدیا در گزارشی می‌نویسد: "در حدود ۸۵ درصد تجهیزات مورد استفاده عراق در جنگ ایران و عراق ساخت کشور شوروی بود." این را هم تصریح می‌کند که "شوروی بزرگترین صادرکننده ادوات و تجهیزات نظامی به عراق بوده‌است."

مردم هم به یاد دارند که اکثر جنگنده‌هایی که شهر‌های ما را بمباران می‌کردند از نوع توپولوف، میگ، سوخو بودند که جملگی ساخت شوروی بودند. انواع موشک‌هایی که جنگ شهر‌ها را به راه انداخته بودند نیز از نوع اسکاد و روسی بودند. تانک‌های آنان هم ساخت شوروی بودند. غول‌های آهنی تی۷۲ که با هزار زحمت از کار می‌اندختیم مستقیم از کارخانه به خط مقابل ما می‌آمدند. نیروی دریایی عراق هم از ساخته‌های شرقی استفاده می‌کرد. ۷-۸ درصدی هم مرگ افزارهایشان چینی بود و می‌ماند ۷-۸ درصد دیگر که توسط غرب تامین می‌شد.

میراژ‌ها و ۵ سوپراتاندار قرضی که فرانسه به عراق داد بخشی از سهم غرب است در جنگ علیه ما. مرگ افزار‌های شیمیایی هم سرپنجه آلمان‌ها را به خون فرزندان ما آلوده می‌کند. سهم آمریکا البته مهمتر از همه بود نه به لحاظ مرگ افزار بلکه به خاطر حمایت سیاسی و به ویژه اطلاعاتی. آواکس‌های آمریکایی در اختیار عربستان، چشم دشمن بودند در رصد حرکات قوای ما. همان زمان جنگ معروف بود که می‌توانند جهتِ دو پوتین را تشخیص دهند.

همه این ظرفیت‌ها را بی‌هیچ، اما و اگری در اختیار عراق می‌گذاشتند. آخر جنگ هم که علنا و با همه به سکو‌ها و ناوچه‌های ما وارد درگیری رو در رو شدند. انگلیس هم سهم خود را داشت که جملگی قابل دسترس هستند.

ما جنایات غربی‌ها را نباید فراموش کنیم، اما پررنگ کردن سهم آنان نباید کار را به جایی برساند که شرقی‌ها را از یاد ببرد. تبیین یعنی گفتن صادقانه همه واقعیت ها. این که ۸۵ درصد کتاب را برداریم تا صفحات دیگر بیشتر به نظر برسند نه تبیین که تحریف آشکار است. درست بگوئیم اصلا نیازی به درشت نمایی سهم بلوک غرب نیست. مردم همه چیز را به یاد دارند. می‌دانند حتی کلاش و سمینوف و گرینوف که در خط مقدم، تیر در جان فرزندان وطن می‌نشاند هم ساخت دست کمونیست‌ها بود.

تغییرات سیاسی و روابط در عرصه بین‌المللی یک واقعیت است که در گذر زمان براساس منافع ملی باید انجام شود، اما دوستی اموز ما با روس‌ها دلیل نمی‌شود که سهم ۸۵ درصدی شوروی در تجهیز جنگی عراق را از یاد ببریم. باری، امروز چیزی پوشیده نمی‌ماند آن هم چیزی که با جان مردم در ارتباط بوده است. با یک جستجوی ساده همه می‌توانند به واقعیت‌ها دست یابند حتی کسانی که چند دهه بعداز جنگ متولد شده‌اند بیشتر و دقیق‌تر می‌توانند بخوانند دیروز را. به هر حال چه ما بگوئیم و چه پنهان داریم، در واقعیت جنگ و سهم جنایت کاران تغییری ایجاد نمی‌شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • ناشناس
    5

    کلا به روس جماعت نباید اعتماد و اطمینان داشت،این رو باید به یک سری مسوولان نظام گوشزد کرد،که بد جوری به سمت روس‌ها غش کردن! ستار خان سردار بزرگ آذری ازادیخواه ،خوب این روس‌ها را شناخته بود.وقتی در دوره محاصره تبریز به او پیشنهاد دادند بیرق روسیه را برای در امان بودن،بر سر در خانه اش بزند،چونین گفت: من می جنگم که هفت دولت بیایند زیر بیرق دولت ایران،حالا بیایم بیرق روس رو بزنم بر سر
    در خانه ام! هرگز چنین نخواهم کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      26

      اولا ایران نه زیر بیرق روس است و نه چین و این تبلیغ منفی غرب گناهانت. ثانیا همین روزنامه جمهوری اسلامی می گه آمریکا بر سر ژاپن بمب اتمی ریخت ولی ژاپن بخاطر منافع ملی اش از آن چشم پوشیده است. ثالثا انقلاب ایران در نظام دو قطبی رخ داده و نمی توان اتفاق آن سالها را با ارزش‌های امروزی سنجید. رابعا همین روزنامه جمهوری اسلامی ماهاست تلاش می کند ایران را به دام جنگ با طالبان بکشاند.

    • ناشناس
      0

      مرقد امام رضا (ع)را روسیه گلوله باران کرد ، شمال ایران را روسیه از ایران جدا کرد ، مردم تبریز را در جریان مشروطه روسیه اعدام کرد ، موشک - بمب ها و تجهیزات جنگی صدام را روسیه داد ، در برجام بیشترین کارشکنی را روسیه کرد و... الان هم با بریکس و شانکهای کلا اقتصاد ما را نابود کرده اند .

  • ناشناس
    2

    حقیقت تلخیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اینها همه را ول کرده‌اند و فقط چسبیده‌اند
      به صدام در حالی که خود صدام یک عروسک
      خیمه شب‌بازی بود !!!!!

    • ناشناس
      11

      گذشته ها گذشته اصل این است که به قُله نزدیک می‌شویم

  • ناشناس
    32

    ببخشید غرب گدا جان که به تشویق کنندگان اصلی حمله به ایران که غرب جانت بودن پرداخته می شود و کمتر به کشورهای حاشیه ای پرداخته می شود از جمله شوروی!

    نظرات شما -
    • 2

      موشکهای اسکاد که شهرها را می زدند کجایی بودند؟ میگهای 29 چی؟ شرق گدای کثیف

    • عاشق غرب
      1

      خداروشکر روسیه روز به روز مفلوک تر و منزوی تر میشه در جهان ،ذات روسیه متجاوز است و به همه همسایگانش خسارت زده و با شیرینکاری آخرش در تجاوز به خاک اوکراینی وجدان های بیدار جهانی را به درد آورد

    • ناشناس
      7

      شرق گدا در این زمونه نداریم عزیزم

  • علی
    5

    متاسفانه وقتی شما مرید و سرسپرده روسیه باشی هیچوقت اجازه نمیدی که این اطلاعات به عرض ارادت شما خدشه ای وارد کنه
    حالا نه اسمی از ستارخان هست نه باقرخان
    ولی میرزاکوچک خانی که میخواست کشور رو برای روسها فتح کنه اسمش همه جا هست چون اون آدم میخواد اسمش باشه

    نظرات شما -
    • عالجناب پوتین
      20

      ما حاضریم برای ارباب پوتین جون بدیم. شما هم از حسادت بسوز . ایشالا که دق مرگ شی.

    • علی
      0

      خلایق هرچه لایق
      برو ببین اونایی که به پوتین جونتون ارادت دارن با چه فلاکتی زندگی میکنن
      البته شما که سرت تو آخور ارادتمندان پوتینه نمیتونی غیر این بگی

  • ناشناس
    5

    ما هیچی را فراموش نمیکنیم
    بزرگترین ضربه به برجام توسط روسیه وارد شد
    ضمنا پای ایران را به جنگ اوکراین کشاند
    شما هم شدید نوکر کمونیست ها

    نظرات شما -
    • ناشناس
      27

      کمتر رسانه دشمن خودت ببین تا با آگاهی نظر بدهی

    • 0

      توهم کمتر خزعبلطات را تکرارکن

  • ناشناس
    6

    با خود عراق چه کردیم که با روس نکردیم .. سالی هشت هزار میلیارد بودجه سفر به عراق پرداخت میکنیم .. خسارت ناشی از بمباران شیمیایی و جنگ را به هیچ بخشیدیم .. و جهت تفریح و دیده شدن در پیاده روی اربعین از روی استخوانهای شهدا عبور میکنیم .و میدانیم که تا روزهای سخت که به حضور ما نیاز هست اجازه سفر به خاک عراق می دهند و پس از آن با بدترین شیوه از ما استقبال میکنند ... حتی بدتر از موصوع فرودگاه ریاض

    نظرات شما -
    • قاسم
      18

      این سالی ۸ هزار میلیارد تومان را از آقای همتی آمار گرفتید یا حسن روحانی.

  • رابی
    2

    هنوز صدای جنگنده های روسی که دیوار صوتی را می شکستند و بعد از چند دقیقه صدای انفجار در بعضی از مناطق شهر بلند می‌شد در گوشم است‌.ما همیشه با همسایه شمالی خود مشکل داشته ایم و اگر الان روابط روسیه با ایران بهتر شده است فقط به خاطر منافعش است و اگر منافعش ايجاب کند ایران را به آمریکا و اسرائیل خواهد فروخت.روس ها هیچ وقت خواهان ایرانی قوی در همسایگی خویش نیستند و نخواهند بود.

  • ناشناس
    3

    لعنت بر کشورهای کمونیست ،که اصلا خدا را قبول ندارند ،ما کشور ضد خدا و کافر ،روسیه و چین را دوست نداریم

    نظرات شما -
    • قاسم
      16

      همچنین کشورهای به اصطلاح مدافعان حقوق بشر و دارای دین مثل آمریکای جنایتکار و انگلیس خبیث و فرانسه دورو را

    • ناشناس
      0

      مش قاسم دروغ چرا؟؟؟؟ تا قبر آآآآ

  • ناشناس
    27

    دوباره می نویسم
    ببین غرب گدا جان شوروی سابق عراق را تشویق به حمله نکرد ولی غرب به رهبری کدخدایت چراغ سبز نشان داد و بسیاری تجهیزات عراق قبل جنگ از شوروی وارد شده بود در فقط این ها نبود بسیاری از دیگر کشورها هم بودن که تو آن را نمی گویی و بیشتر از غرب گفته می شود چون دسیسه آنان بود و طبیعی هست و کمتر به کشورهای دلال یاا حاشیه یا تجزیه شده!

  • علی
    3

    امام راحل همواره میگفت امریکا از انگلیس بدتر و شوروی از هردو بدتر است. مگر اینکه الان توده ای های داخلی بخواهند انرا هم تحریف کنند.

  • ناشناس
    3

    مگه الان خود عراق نشده برادر
    اون که کمکش کرده بود که دیگه هیچی

  • ناشناس
    2

    از نوکر می خواهید به ارباب خیانت کند؟

  • ناشناس
    5

    بزک تا ناتوان مهربانه.این روسیه همان کشوری بود که اسیای میانه را از ایران جدا کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      اگه جدا نکرده بود مثلا چه گلی به سر مردم اون مناطق می‌زدید؟

  • شهرام.ر
    1

    هم غرب و هم شرق از نا اگاهی حکومت های ایران و عراق سواستفاده کرد. جایگاه کسانی که از جنگ خسته شده بودند و شعار میدادند« جنگ ، جنگ ، کو پیروزی؟» ، در گوشه زندان اوین بود .

  • ناشناس
    3

    واقعيت اين است كه ايران مستعمره روسيه شده تا كي خدا داند روزي به وسيله جنگ عراق جان ملت ايران گرفت روزي هم به وسيله جنگ اوكراين پول ملت ايران گرفت چند سال بعد چنان خنچري از پشت به ايران بزند كه انقلابيون يادشون نرود

  • ناشناس
    0

    واقعیت این است که به هزاران دلیل کشورمادرانزواقرارداردواین که روابط باچین وتکیه به اهداف روسیه پیامدهای خوبی دراینده نخواهدداشت حتی بیشترمردم عراق باوجوداشتراکات مذهبی وباج دهی دولت مابه کشورعراق بازهم دل خوشی ازایران ندارند

  • ناشناس
    0

    امریکا را فقط دشمن می دونن درصوتی که همین عربها و کشورهای افغانستان و ترکیه و روس و چین از امریکا هزار پبه بدترن

  • من ایرانیم
    0

    از روزیکه شعار نه شرقی محو شد و دولتمردان حکومتی رفتند زیر بلیط شرق باید خودمون رو برای از دست دادن چیزهایی آماده میکردیم، هر چه خاک و زمین با منابع آبی غنی از جمله رود و رودخانه و زمین های زراعی عالی از دست دادیم رو روسیه ازمون گرفته که بنا به مصلحت سیاسی سیاست ندارها از تاریخ حذفشون کردند.

  • ناشناس
    0

    با این دست فرمونی که دارند میرند و کتاب‌های تاریخ را دارند تحریف می‌کنند و این رفاقتی که بین ایران و عراق به وجود اومده (به خاطر اربعین و غیره) فکر کنم چند سال دیگه بگن ما اصلاً با عراق نجنگیدیم، افغانستان بود که به ما حمله کرد و ... !!!

  • ناشناس
    11

    دروغه... درود بر روسیه ضد استکبار جهانی

  • علی
    0

    میگ ۲۵ هم در زمان جنگ روسها به عراق دادند .

  • نظر
    6

    غرب پرستان در زمان جنگ صدام و آمریکا و شرکا با ایران نسبت به کمک شوروی به صدام لال بودند و کوچکترین حرکت اعتراضی نداشتند حالا در این زمان ضد روس شدن مرض شان چیه فقط خود احمق شان درک می کنند

  • احمد
    2

    انقدر که از روسیه بد و بیراه میگید از امریکا نمیگید ناوجوشن و سهند مارو زد هواپیمای مسافربرب مارو زد اظلاعات جبهه رو ازطریق آواکس به عراق داد ووووو اینها رو هم از امریکا بگید که در جنگ چیکار کرد سرتون رو مثل کبک زیر برف نکنید هرچند برای اقامت و ویزای کانادا و امریکا باید از آمریکا خوب گفت ویک لقدی هم به جمهوری اسلامی زد

  • 598
    1

    شما ارادتمندان به غرب و امریکا کودتای 28 تیر حق توحش از ایران دستور کشتار 17شهریور 57 انداختن صدام به جان ملت ایران کمکهای مالی ت تسلیحاتی و اطلاعاتی به صدام بلوکه کردن سرمابه های ایران ندادن هواپیماهای نظامی به ایران حمله نضامی به طبس کودتای نوژه همدان ترور سران نظام پناه دادن به دشمنان و تجزیه طلبان ایران زدن هواپیمای مسافربری ایران تحریک قومیت های ایران وووووووووووووووود اینهارو در جنگ یادتون نره

  • ناشناس
    0

    کاملا درست می‌گوید.

  • ناشناس
    7

    روسیه نبود و شوروی بود. ضمنا با اون کشوری که جنگیدیم الان شده حیاط خلوت خونه مون. تو خون کثیف خودتو کثیف تر نکن.

  • ناشناس
    1

    امروز این ساندیس خورها چیز خور قاتلان دوستها و برادرانشان هستند خخخخ

  • معز
    2

    به نویسنده یاد آوری می کنم اونی که به صدام کمک می کرد شوروی بود که از هم پاشید و الان روسیه یک تکه از شوروی متلاشی شده است. ضمنا" خود عراق که در خط مقدم جنگ با ما بود امروز یکی از متحدان راهبردی ما هست اگه اجازه میدین عراق را هم از یاد نبریم؟؟!!

  • ناشناس
    0

    وقتی تحصیل در دانشگاه پاتریس لومومبای موسکو!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها