وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای:

منابع مالی آزاد شده بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور استفاده می‌شود

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: منابع آزاد شده در دسترس بانک مرکزی ایران قرار دارد و بنا به صلاحدید مراجع ذیربط و بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 منابع مالی آزاد شده بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور استفاده می‌شود

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب ۲۷ شهریور ماه درباره آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان با آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

 امروز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد. از سوی دیگر تبادل زندانیان با آمریکا نیز صورت گرفت. توافق مذکور در ۱۹ مرداد ماه بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها حاصل شد.

در همین راستا بعدازظهر دوشنبه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: امروز ۵ میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب ۶ بانک ایرانی نزد دو بانک الاهلی و الدخان واریز شده است. 

در  بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: در راستای استیفای حقوق اتباع ایرانی در سرتاسر جهان و نیز ایرانیان مقیم آمریکا و در چارچوب فرآیندی مستقل، ۵ نفر از شهروندان ایرانی که به دلیل فعالیت‌های تجاری عادی به شکل غیرقانونی تحت پیگرد دستگاه قضایی آن کشور قرار گرفته بودند، آزاد شدند و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

این بیانیه می‌افزاید: قبل از آن، منابع مالی کشورمان در کره جنوبی که به دلیل فشارهای غیرقانونی ایالات متحده مسدود و برای سال‌ها امکان بهره برداری از آنها وجود نداشت، با پیگیری مجدانه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آزاد و طی فرآیندی مالی و بانکی که چند هفته به طول انجامید، به حساب‌های متعلق به بانک‌های کشورمان در قطر منتقل شد. 

در بیانیه آمده است: این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بنا به صلاحدید مراجع ذیربط و بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این بیانیه می‌افزاید: بدون تردید سیاست‌ها و تحرکات دولت‌های مختلف ایالات متحده آمریکا در ممانعت از دسترسی آزاد و مشروع ایران به منابع مالی خود در سایر کشورها اقدامی غیرقانونی و متخلفانه و غیرانسانی است. 

در بیانیه مذکور تصریح شده است: با وجود این، اقدام غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در سوءاستفاده از نظام بانکی بین‌المللی و اعمال فشار بر کشورهای دیگر برای محدود کردن دسترسی ایران به دارایی‌های خود، به هیچ عنوان نافی مسؤولیت دولت‌های محل نگهداری این دارایی‌ها نیست و باید پاسخگوی اقدامات غیرموجه خود در عمل به خواسته غیرقانونی دولت آمریکا، ضرر و زیان‌های مالی مترتب بر مسدودسازی طولانی مدت اموال ایران و نیز تبعات و عواقب بشردوستانه آن به ویژه در دوره همه گیری کرونا باشند.

این بیانیه می‌افزاید: مردم ما هیچگاه فراموش نمی‌کنند که حتی در زمان اوج همه گیری بیماری کووید - ۱۹، رژیم وقت ایالات متحده، بی اعتنا به شرایط اضطراری بهداشتی و مسائل بشردوستانه و بی توجه به درخواست‌های مکرر دبیرکل و مقامات حقوق بشری سازمان ملل، مانع از دسترسی کشورمان به منابع مالی خود در کره جنوبی شد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران مراتب قدردانی خود را از «دولت قطر» برای نقش آفرینی موثر در فرآیند انتقال منابع مالی و تبادل زندانیان ابراز می‌کند. همچنین از تلاش‌های ارزشمند «سلطنت عمان» در پیشبرد این روند و نیز از همکاری «دولت سوئیس» به دلیل مشارکت در تسهیل این فرآیندها قدردانی به عمل می‌آورد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    الویت های کشورکاهش تورم وارزان کردن اجناس است اقای محترم

  • رابی
    0

    آمریکا خیلی صريح و شفاف اعلام کرد که جمهوری اسلامی فقط حق خرید دارو و اقلام بشردوستانه از این پولها را دارد و آمریکا بر نحوه خرج کردن این پولها توسط ایران نظارت دقیق خواهد داشت.
    آنوقت حضرات می فرمایند که اینطور نیست و ایران هر طوری دلش بخواهد این پول را مصرف خواهد کرد.
    خب جان دل تو اگر می تونستی دل بخواهی این پول را خرج برو بچ حسن نصرالله و نورچشمی های عراق بکنی احتیاج نداشت که این پول در کشور ثالثی نگهداری بشود همون شب اول همش را میکردی توی گونی و بار ایران می زدی.

  • ناشناس
    0

    با توجه ب کمبود شدید و سنگین منابع مالی ک با نظارت آمریکا حق برداشت وجود داره مگه چند صدم درصد میتونه نیازهای جامعه رو تامین کنه، فقط برای تبلیغات و جذب افکار عمومی این موضوع داره بیش از حد بهش اهمیت داده میشه

  • ناشناس
    0

    اگه واقعا کارشان درست باشه رییس جمهور با صداقت بگه که این پولها را در کجا خرج میکنن تا این شایعات ادامه دار نباشه چون مردم در فقر و بیکاری هستن از دولت انتظار همراهیشان با مردم هستن

  • ناشناس
    0

    پس نصرالله و حوثی چی؟

  • ناشناس
    0

    اولویت که معلومه برادران ببرن برا نصرالله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها