هشدار روزنامه جمهوری اسلامی درباره مهاجران غیرقانونی افغانستانی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ورود و خروج غیرقانونی مهاجران، سبب پایین آمدن ضریب امنیت در مرز‌ها می‌شود و مشکلات امنیتی و سیاسی بسیاری برای کشور ایجاد می‌کند.

هشدار  روزنامه جمهوری اسلامی درباره مهاجران غیرقانونی افغانستانی

این روزنامه نوشت: طبق برخی آمار‌ها کارگران افغانستانی با جمعیت ۳ میلیونی حدود ۱۰ درصد بازار کار و بیش از ۳۰ درصد بازار کار مربوط به کار‌های ساختمانی را در دست دارند.

حضور کارگران افغانستانی در ایران اعتراض بعضی از کارگران ایرانی را برانگیخت و اعتراض‌هایی برای مقابله با اشتغال اتباع بیگانه و بیکاری خود به راه انداخت.

اجاره ملک توسط برخی مهاجران غیرقانونی افغانستانی در بعضی محلات حاشیه شهر‌های تهران، شهر ری، شهریار، ورامین، رباط کریم و ... باعث شده که عُرف نرخ اجاره بها در این مناطق حاشیه‌ای به شکلی غیرمعمول افزایش یابد و بعضا این نرخ تا جایی بالا می‌رود که دیگر بعضی اقشار کم درآمد ایرانی که حاشیه شهر را پناهگاهی برای خود می‌دیدند، به سختی می‌توانند در مناطق حاشیه‌ای برای خود خانه‌ای اجاره کنند.

برخی از مهاجران افغانستانی جهت امرار معاش به مشاغل غیرقانونی روی می‌آورند. دست‌فروشی، دوره‌گردی، خرید و فروش البسه دست دوم، فروش سی‌دی‌های غیرمجاز و حتی دخالت در امر قاچاق مواد مخدر از جمله این مشاغل غیرقانونی است.

یکی از مهمترین مشکلاتی که حضور غیرقانونی افغان‌ها به دنبال داشته، این است که آن‌ها اغلب به ازدواج با زنان ایرانی اقدام کرده‌اند. اغلب این افراد زمانی که با دختران ایرانی ازدواج کرده‌اند هیچ یک از مراحل قانونی را که برای ازدواج اتباع بیگانه با بانوان ایرانی در نظر گرفته شده اجرا نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد نبود قانونی مشخص و بازگذاشتن برخی مرز‌ها و نبود نظارت کافی در مرز‌ها باعث شده است که قاچاقچیان انسان به راحتی بتوانند مهاجران غیر قانونی را وارد ایران کنند و این قاچاق انسان هم به ضرر فرد مهاجر شود و هم مشکلات زیادی برای کشور به وجود بیاورد.

یک مهاجر افغان: با قدرت گرفتن طالبان و محدودیت‌های بسیاری که برای شیعیان به وجود آورد ما مجبور شدیم که از خانه و کاشانه خود دل بکنیم و به ایران بیاییم. البته در اینجا بسیاری از هم ولایتی‌ها و هموطنان ما هستند و ما احساس تنهایی نمی‌کنیم.

هرچه به جنوب تهران نزدیک‌تر می‌شویم تعداد مهاجران افغانی را بیشتر می‌بینیم. با اینکه محل کار بسیاری از آن‌ها در داخل شهر تهران است به دلایل گوناگون از جمله تعداد زیاد هموطنانشان در این مناطق مهاجران افغان روستا‌های اطراف تهران را برای زندگی خود انتخاب کرده اند.

ورود و خروج غیرقانونی مهاجران، سبب پایین آمدن ضریب امنیت در مرز‌ها می‌شود و مشکلات امنیتی و سیاسی بسیاری برای کشور ایجاد می‌کند. علاوه بر این، گسترش هرج و مرج در مرز‌ها کنترل مرز‌ها را دشوارتر کرده و دولت می‌باید هزینه زیادی برای تأمین امنیت این مناطق بپردازد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • حسن
    0

    کسی که شناسنامه و مدارک هویتی ندارد مثل یک بمب ساعتی است
    در ضمن دختران و زنانی که با این افراد زندگی میکنند فقط خود و خانواده خود را تباه کرده اند
    چه کسی باید جوابگو باشد و مشکل را حل کند؟
    جواب روشن است. خود مردم
    از این دولت هیچ توقعی نباید داشت.

  • ناشناس
    1

    افغانها رو بیرون کنیم بریم عربها رو وارد کنیم بهتر نیست

    نظرات شما -
    • رابی
      0

      عربها را خیلی وقت است وارد کرده اند شما بی خبر هستید.

  • ناشناس
    0

    جنایات افغانستانی‌ها در ایران بسیارهولناکه

  • ناشناس
    1

    حتما باید یه ضربه به خودیها و آشنایان بزنند بعد اقدام کنید بریزید بیرون اینارو . اینا دیگه مثل عربا فامیل نیستند

  • ناشناس
    0

    وقتی خود کشور افغان، در پاسپورتشان ملیت را افغان درج می کنند چرا شماها بجای گفتن افغانی می گویید افغان ستانی؟! اگر روزی ما هم واحد پولمان شد ایرانی باید بگوئیم بما ایرانی نگویید چون واحد پولمان است خوب مگر اسم پول کم بوده که ملیتتان را گذاشتید

  • ناشناس
    0

    متاسفانه زمامداران ما در یک خواب خرگوشی و کبک وار هستند که فعلا هیچ هشدار و تذکری را جدی نمی گیرند برای یادآوری خطر حضور گسترده و بی حساب و کتاب افغان ها در ایران باید حوادث و اتفاقات دو هفته آخر موصل قبل از اشغال توسط داعش را یادآور شد که تقریبا شبیه وضعیت بحرانی امروز افغان ها در ایران است. باز هم تذکر آقایان و شما هم گوش نکنید

  • ناشناس
    0

    طالبان در کمیته امداد امام خمینی شهرهای افغانستان گل گرفته یعنی هر چی مردم ایران تو این سی سال پولریختن تو صندوق صدقه مسئولین ما همه را دو دستی تقدیم افغانها کردن حالا اونها
    جیره شان قطع شده آمدن خدمت امام خمینی
    شکایت.

  • ناشناس
    0

    خدا پدر مادر شما را بیامرزد که این اعتراض را تیتر زدی
    خدایی تمام ملت از این موضوع در رنج هستند اینقدر که عوامل دولت به ایرانی گیر میدهند به این افغانیها گیر نمیدند بداد کشور برسید نجات بدهید ایران را از دست این همه مهاجر غیر قانونی تا دیر نشده..


اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها