وضعیت کنسولگری عربستان در مشهد همزمان با سفر وزیرخارجه این کشور به ایران/ عکس های اختصاصی خبرفوری

همزمان با سفر وزیر خارجه عربستان به تهران، تغییری در حال و روز ساختمان کنسولگری این کشور در مشهد و نام خیابان آن، ایجاد نشده است. این وضعیت نشانه چیست؟

وضعیت کنسولگری عربستان در مشهد همزمان با سفر وزیرخارجه این کشور به ایران/ عکس های اختصاصی خبرفوری

به گزارش خبرفوری، 19 اسفند پارسال بود که خبر توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین، همچون بمبی خبری منتشر شد. بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان»، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، صادر و قرار شد موافقت های فی مابین ایران و عربستان در سال های 1377 و 1380، اجرایی شود (بیشتر بخوانید).

روابط ایران و عربستان در دوره دولت های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی رو به گسترش بود اما بعدها تنش هایی پیش آمد که اوج آن در سال 1394 بود. زمانیکه عربستان سعودی یک روحانی برجسته شیعه به نام شیخ "نمر النمر" را به همراه ۴۶ مخالف شیعه دیگر اعدام کرد. در ایران نیز، عده ای به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند که موجب بسته شدن این مکان های دیپلماتیک و قطع روابط دو کشور شد.

بیشتر بخوانید: نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و عربستان

 در ایران، خیابان هایی نیز به نام شیخ نمر نامگذاری شد که بعد از شکل گیری توافق اسفند پارسال و خبر هایی مبنی بر حضور سفاری دو کشور و بازگشایی سفارتخانه ها، زمزمه تغییر نام این خیابان ها نیز به گوش خورد (اینجا و اینجا را بخوانید).

خبر بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان روز 16 خرداد رسانه ای شد و گفته می شود چون سفارت عربستان قابل استفاده نیست، سفارتخانه این کشور در تهران به طور موقت در هتل اسپیناس پالاس مستقر شده است. دیروز، خبرنگار خبرفوری در مشهد از کنسولگری عربستان در بلوار سجاد این شهر عکس هایی گرفت تا وضعیت این مکان دیپلماتیک همزمان با سفر «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان به ایران که امروز انجام شد (بیشتر بخوانید)، بررسی شود.

photo_2023-06-16_19-33-04

photo_2023-06-16_19-33-07

photo_2023-06-16_19-33-09

photo_2023-06-16_19-33-14

همانطور که در عکس ها دیده می شود نام خیابان نمر همچنان وجود دارد و خرابی های خود ساختمان کنسولگری، نیز پابرجاست. به نظر می رسد برای ادامه و تعمیق همکاری ها و به گفته مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزرات امور خارجه که اظهار داشته بود «فعالیت کامل اقتصادی ایران و عربستان از زمانی است که 2 سفیر مستقر شوند»، شایسته است اقدامات سازنده ای جهت بازگشایی هرچه سریعتر اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران صورت گیرد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • 🐜
    2

    کنسولگری عربستان سعودی در مشهد واویلا لیلی بوی خوش آیندی ب مشام نمی‌رسد این همه شهر چرا در مشهد عجیب است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      عراقی ها هم علاقه خاصی به شهر مشهد دارند

    • ناشناس
      5

      چون مقصد اصلی زیارت و اماکن گردشگری در مشهد هست.
      از نظر خود ایرانی ها هم قطب اول گردشگری شهر مشهد هست.

  • ناشناس
    6

    قبلا عربستان وهابی نوکر امریکا بود الان برادران خونی شدند سیاستمداران بی وجدان ترین موجود زنده در دنیا هستند

    نظرات شما -
    • ب ناشناس
      5

      توافق بین امریکا وایران انجام شده خودتو خسته نکن بر ساندیس بخور فشار خون بالاست

  • ایرانی
    5

    مسخره است ، الان حمله ککندگان به سفارت عربستان کجای کار قرار دارند که آبروی کشور ایران رو در سطح بین الملل بردند ......راستی الان روح آیت الله شیخ نمر نمر از این صلح آزرده نمیشه ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      شیخ نمر نمر مرد حسابی اختلاف وجنگ خون ریزی خوب نیست شیخ نمر مگر بابات بودکه نگران نمر نمر هستی اما نگران آرامش سرزمین مادری خود نیستی معلومه لبنانی هستی

  • تیغ اره
    2

    به والله مسائل داخلی دیگران به ما ربطی نداره هر منصفی می‌دونه امنیت ملی خط قرمز همه ی کشورهاست . شیخ نامبرده که توسط حکومت سعودی اعدام شد بر سر منبر مسجد علنا به پادشاه توهین کرد و خواستار اسقاط حکومت سعودی شد. سوال؟
    فرض یکی از ائمه جمعه اهل سنت در ایران بر سر منبر خواستار سقوط حاکمیت جمهوری اسلامی شود از جانب حاکمیت چه برخوردی با او میکنند؟
    آیا زمانی که معاندین جمهوری اسلامی در زندان به اعدام محکوم میشدند کسی از دیوار سفارت ایران بالا رفت؟
    بس کنید این لجاجتها به ضرر منافع ملیه

  • ناشناس
    3

    شیخ نمر به ما مربوط نمیشه اعتراص و احتشاش کرده حالا هم شهید شده و آرزویش بر آورده شده کلاه خودمون بچسب دادگاه اگر همت کند و حمله کنندگان به سفارت را تنبیه کند آبرو خریده است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      روحانی شیعی آیت ا... شیخ نمر که توسط پادشاهی عربستان سعودی به اعدام محکوم و به طرز فجیعی (اعدام با شمشیر و گردن زدن) اعدام شد روحانی شیعی بود که تحت نفوذ حکومت ایران بود و برای تأمین منافع حاکمیت ایران در عربستان سعودی کار می کرد و الآن که جانش را برای حکومت ایران از دست داده اگر الآن زنده بود گمان نمی کرد سیاست اینقدر کثیف باشد که روزی دو قدرت بزرگ منطقه غرب و جنوب غرب آسیا هر چند بطور ظاهری هم شده دست از اختلافات خود بردارند و دست آشتی و دوستی با یکدیگر بدهند!

  • فاطمه حیدری
    26

    مگه نمر ادم کشته که عکسش پایین بیاد چکار کرده ان توله قاتل نمر قصاص بشه

  • محمد
    4

    بسیجیا کوشن .. خخخخخ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      عقل تعطیل دهان باز گوش به فرمان

    • 2

      همانطور که برای طالبان به
      خود لرزیدن در مقابل عربستان
      هم جا زدن

  • ناشناس
    49

    آدرس غلط ندهید چراخیانتها وانفعال دولت روحانی رابه دیگران نسبت میدهید رابطه باکشور عربستان دردولت احمدی نژاد هم خوب بود به این نشان که آقای احمدی نژاد چند بار با دعوت پادشاه وقت عربستان به آن کشورسفرکردند که یک بارآن سال ۸۶ایام حج واجب بود ولی این حسرت به دل خبیث وناپاک روحانی ماند که یک دفعه هم موفق به رفتن به عربستان نشد و انشاالله روحانی آرزوی رفتن به عربستان رابه گورخواهد برد

    نظرات شما -
    • 1

      خوبه ادم همیشه حدی نگه دارد حتی تو بیشرفی .

    • 2

      یعنی مغزت انقدر کوچیکه فکر میکنی روابط داشتن یا نداشتن با کشوری به ریس جمهور مربوطه؟

    • من
      0

      این از همون آدمهایی که چند روز پیش ابلو نمر رو کشیدن پایین باز یه عده مثل همین آدم زارت زارت کردند باز شهرداری گفت تابلو رو آوردیم پایین تمیز کنیم باز زد بالا همین آدما هستند که مملکتو به حال و روز الان رسوندن باب نمر رو بی خیال خیلی فکرت آزده یکم به گدا گودولای خودمون فک کن همو نا که نون ندارن بخورن

  • ناشناس
    0

    نشون میده شیخ شیعه و دین و ... رو راحت میشه بیخیال شده وقتی پای منافعون وسط باشه
    مطمئن باشید پای منافعشون در ارتباط با آمریکا نیست وگرنه چندتا روایت و نشانه دینی پیدا میکردند که ارتباط با آمریکا واجب بشه!

  • ناشناس
    2

    باور کنید تا چهار سال دیگه
    همه کشورها سفارت خانه خود را به مشهد می برند،جون شیخ حسن،یکی بگه شهر مشهد چه خبره؟

  • ناشناس
    2

    فردا مثل بچه کوچولوها با هم قهر می کنند.اسراییل بلده چگونه تفرقه بینشان راه بیندازد.

  • ناشناس
    0

    این همه رابطه برقرار میشه پول های بولکه شده آزاد می‌شود ولی تو معیشت وسرسفره مردم هیچ تغییری نمی شود

  • ناشناس
    0

    الان یه ساندیس به همونا که شیشه هارو شکستن بدین برن همه رو دوباره درست کنن

  • فتح الله احمدیان
    0

    یعنی یک آخوند دوزاری که غیرفتنه وآشوب توعربستان هیچی نبودچقدرهزینه رو دست ملت بیچاره ایران بایست میگذاشت،آخرش هم هم پالکیهاش توایران کوتاه بیان. ؟؟

  • علی
    1

    چه کسانی سفارتخانه و کنسولگری عربستان را به آتش کشیدند. آیا آنها مستحق محاکمه و مجازات نیستند؟ در هیچ کجای دنیا اینچنین اتفاقاتی نمی افتد جز ایران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اینجا بادنیا فرق میکند ب تصرف کنندگان سفارت ها جایزه هم می‌دهند سفارتخانه آمریکا یادت هست همه حمله کنندگان درحال حاضر رییس مدیر نماینده وزیر وکیل و هستند

  • ناشناس
    0

    مشهد امپراطوری خودش رادارد .البته باید منتطر حمله دوباره به سفارت بود

  • حسین
    0

    بالاخره اونجایی که نباید رو بوسیدید

  • ناشناس
    3

    همه ارزش ها را برای هیچ زیر
    پا گذاشتن خاک بر سرتون

  • 0

    حتی قانون تبهکاری را هم رعایت
    نمیکنند یک مشت ترسو و بزدل
    هستند

  • ناشناس
    0

    مشت محکمی بر دهان نمریها
    زده شد

  • ناشناس
    0

    باجنگی‌ که‌ حکومت‌ شیعه‌ ایران‌ ۴۴‌ ساله‌ علیه‌ سنیهای‌ منطقه‌ شروع‌ کرده‌ و‌ با‌ دخالت‌ در‌ امور‌ کشورهای‌ مسلمان‌ منطقه‌ علنا‌ دشمن‌ تراشی‌ کرده‌ و‌ شیعیان‌ این‌ کشورها‌ را‌ بر‌ علیه‌ دولتهای‌ ثروتمندی‌ چون‌ عربستان‌ و‌ امارات‌و‌ کویت‌ و‌ قطر‌ و‌ یمن‌ و‌ بحرین‌ تحریک‌ نموده‌ بعید‌ است‌ این‌ دوستی‌ عربستان‌ و‌ ایران‌ پایدار‌ بماند‌...سیاست‌ حکومت‌ ایران‌ ۴۴‌ ساله‌ دو‌ چیز‌ است‌ اول‌ بقای‌ رژیم‌ آخوندی‌ دوم‌ گسترش‌ تشیع‌ با‌ می‌‌لیاردها‌ دلار‌ سرمایه‌ در‌ کشورهای‌ مسلمان‌....عربستان‌ و‌ ایران‌ مثل‌ گرگها‌ باید‌ رو‌ در‌رو‌ بخوابند‌از‌ ترس‌ اینکه‌ همدیگرو‌ بدرند

  • ناشناس
    1

    امکان‌ ندارد‌ دشمنی‌ ۴۴‌ ساله‌ ایران‌ و‌ عربها‌ به‌ دوستی‌ مبدل‌ شود‌ایرانی‌ که‌ به‌ سفارت‌ کشوری‌ حمله‌ میکند‌ علنا‌ در‌ جهان‌ سیاست‌ و‌ تعامل‌ صددرصد‌ شکست‌ خورده‌....اول‌ حمله‌ و‌ گروگانگیری‌ سفارت‌ امریکا‌ بعدا‌ حمله‌ به‌ سفارت‌ عربستان‌ با‌ آرپی‌‌جی‌ و‌ تازگی‌ هم‌ حمله‌ به‌ سفارت‌ آذربایجان‌ و‌ کشتن‌ کارمند‌ بیگناه‌ ...کدام‌ احمقی‌ ‌و‌ جنایتکاری‌ به‌ مهمان‌ کشورش‌ در‌ سفارتخانه‌ها‌ حمله‌ میکند‌ اسم‌ این‌ تروریسم‌ دولتی‌ نیست؟بنازم‌ به‌ این‌ کشورداری‌ که‌ جهانی‌ را‌ دشمن‌ خونی‌ ایرانیها‌ کرده‌...

  • shahram
    0

    خوبی داشتن سفارت کشورهای مختلف در ایران این است که هر موقع دلمون گرفت و بعضی ها بهشون برمیخورد , یکهو و خودجوش میزین داخل سفارت و میزنن هشتر پشتر همه رو در میارن و بعدشم کلی فحش میدیدم و در آخر سبک میشیم .
    اما استکبار جهانی چون سوسول هست زود بهش برمیخوره و قهر میکنه و سفارت و آدمهاشو از ایران میبره بیرون.
    تنها کشوری که رو دست ما بلند شد افغانی های دوست و برادر بودند که ریختن داخل سفارت و همه رو کشتن .

  • ناشناس
    0

    خوب است خوب چی وللش

  • ناشناس
    1

    دردنیا دوست ودشمن دائمی وجودندارد

  • ناشناس
    0

    خیلی چیزها تابع شرایط است عزیزم ارزش‌ها هم همینطور خدا رحمتش کند مرحوم شهید سیخ نمر که شیعه خالصی بود و با ایران بود اگر عکسش بود چون با عربستان بد بودیم و می خواستیم از وجود آن شهید ایتفادشود الان دیگه نه چطور سالن جلسه که عکس شهید بزرگوار سلیمانی در آن بود عوض شد اینهم مثل اون دنیا همین است همین

  • Saman
    1

    الان اسم خیابون نمر رو برمیدارید؟
    شما چقدر حذب باد هستید 🤣🤣

  • ج ح د
    0

    چرا باید اینقدر بابت حمله به سفارتخانه ها متضرر بشیم ؟در قوم بختیاری پناهنده اگر دشمن هم بود در چتر حمایت تا پای جان دادن بود !ومیهمانهم تاج سر وصاحبخانه محسوب !!!اگر منافع ملی را مهاجمان قبول ندارند به پاس سنت ایلیاتی از حمله به میهمان جدا خوداری کنند !!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها