وزیر خارجه از احتمال اجرای یکی از گام‌‌‌های توافق خبر داد

تبادل زندانیان در راه است؟

وزیر امور خارجه ایران که همواره و حتی در بن بست مذاکرات احیای برجام از دریافت پیام دیپلماتیک از سوی آمریکایی‌ها خبر می‌داد، مجددا اعلام کرده که در مسیر دستیابی به توافق، گام‌‌‌هایی را تعریف کرده‌‌‌ایم و فکر می‌‌‌کنیم در آینده‌‌‌ای نزدیک یکی از این گام‌‌‌ها عملیاتی می‌شود.

تبادل زندانیان در راه است؟

با وجود اینکه حسین امیرعبداللهیان به جزئیات این گام اشاره نکرده، اما با توجه به تاکید وی بر کلیدواژه در مسیر دستیابی به توافق و نه گام‌های مربوط به خود توافق، به نظر می‌رسد که شاید این گام می‌تواند در راستای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا به عنوان یک اقدام تسهیل‌کننده در روند بازگشت طرفین به مذاکرات احیای برجام پس از چند ماه تعلیق گفت‌وگوها و بروز تنش در روابط بین طرفین باشد. اظهارات همزمان سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران مبنی بر آمادگی تهران برای اجرای فرآیند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم این سناریو را تقویت می‌کند.

در همین ارتباط، حسین امیرعبداللهیان یکشنبه شب در گفت‌‌‌وگویی تلویزیونی تاکید کرد: مسیر تبادل پیام‌‌‌ها همچنان ادامه دارد؛ در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه ایران، ‌بندی آورده شده بود که تاکید داشت کشورهای اروپایی باید از برجام عبور و اعلام کنند که برجام دیگر اولویت ما نیست ولی در همین پارلمان احساسی اروپا، این بند رای نیاورد. وی با تاکید بر اینکه همچنان پیام‌‌‌ها در حال تبادل است، خاطرنشان کرد: ‌‌‌ ما در پاسخ به پیام آمریکایی‌‌‌ها که به‌‌‌صورت مستمر در این زمینه انجام می‌شود، چارچوبی را تعریف کرده‌‌‌ایم و بر همان اساس پیش می‌‌‌رویم.

وی با بیان اینکه طرف‌‌‌های مقابل، گزینه دیگری در این ارتباط ندارند و به همین دلیل نیز در قطعنامه پارلمان اروپا بند عبور از برجام رای نمی‌‌‌آورد و حذف می‌شود، ادامه داد: به همین دلیل آمریکایی‌‌‌ها که از سه کشور اروپایی زودتر فهمیدند که در پی اغتشاشات در ایران خبری نیست، برای بازگشت به برجام تاکید و اصرار دارند. گرچه در فضای رسانه‌‌‌ای ریاکاری خود را ادامه می‌دهند. امیرعبداللهیان افزود: در عرصه دیپلماسی پیام‌‌‌های دیپلماتیک مهم است و همان‌طور که گفتم تبادل پیام‌‌‌ها ادامه دارد و در این روند و تبادل پیام‌‌‌ها تحقق منافع ملی کشور برای ما دارای اولویت جدی و مهم است.

همزمان با اظهارات وزیر امور خارجه، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در نشست خبری دیروز دوشنبه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: موضوع تبادل زندانیان یکی از موضوعات جدی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است که در مذاکرات با واسطه‌ای که با دولت آمریکا در مقاطع مختلف انجام شد، از دریچه انسانی به آن توجه شد. وی با تاکید بر اینکه خواست ایران به طور جدی این است که اقدام لازم صورت بگیرد، افزود: ما و دولت آمریکا بر این مبنا توافقاتی داشتیم. دولت آمریکا در یک بازه زمانی و به‌رغم توافق اولیه، موضوع تبادل زندانیان را به روند مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها و برجام گره زد.

در نسخه ۳۵ صفحه‌ای پیش‌نویس مذاکرات احیای برجام که به صورت غیررسمی در اواخر مرداد ماه منتشر و در شرایطی که ایران و آمریکا مشغول جمع‌بندی خود برای پاسخ به بسته پیشنهادی بروکسل بودند که البته در نهایت رد شد و تهران و غربی‌ها وارد تنش‌های فزاینده‌ای شدند، اشاره شده بود که فرآیند تبادل زندانیان باید در مرحله دوم یعنی مرحله تایید توافق که به مدت ۶۰ روز طول خواهد کشید، انجام شود. اما با بن بست در مذاکرات و تعلیق آن و ظهور متغیرهای تنش زا میان طرفین عملا این بسته از دستور کار خارج شد و به نظر می‌رسد شاید طرفین به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در شرایط کنونی مساله تبادل زندانیان را به عنوان یک اقدام سازنده و تسهیلگر توافق و بازگشت مجدد به مذاکرات در دستورکار قرار دهند.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها