آغاز سومین مجمع گفت‌وگوی تهران با حضور حدود ۷۰ نفر از ۳۶ کشور

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) امروز(دوشنبه ۲۸ آذر) در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

آغاز سومین مجمع گفت‌وگوی تهران با حضور حدود ۷۰ نفر از ۳۶ کشور

در مراسم افتتاحیه این مجمع، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان و برخی از مقامات سایر کشورها از جمله وزیر امور خارجه نیکاراگوئه حضور دارند. 

در این نشست،  سید کمال خرازی ، سیدعباس عراقچی ، عادل عبدالمهدی نخست وزیر اسبق عراق، محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون وزیر خارجه قطر، کالوس مارتینز معاون وزیر امورخارجه ونزوئلا و تعدادی دیگر از معاونان و مدیران کل وزارت امور خارجه نیز حضور دارند.

مفهوم محوری مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، در این مجمع حدود ۷۰ نفر از ۳۶ کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران حضور دارند . 

مدیران اندیشکده‌های داخلی، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از دیگر شرکت کنندگان در این نشست هستند .

در نشست های چهارگانه این مجمع پس از افتتاحیه، آخرین تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیج فارس، اتصالات منطقه ای و امنیت انرژی، بحران اوکراین و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن و چشم‌انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادل نظر خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ، مجمع گفتگوی تهران که دور اول و دوم آن در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شده؛ نقش برجسته ای را در گردهم آوردن و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین المللی و منطقه ای به ویژه در حوزه منطقه غرب آسیا ایفا کرده است.

گفتنیست، در ابتدای این نشست «محمد حسن شیخ الاسلامی» رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارشی از اهداف برگزاری این نشست ارائه کرد .

وی افزود: در این نشست در مورد امنیت غرب آسیا ، نقش کشورهای منطقه در ایجاد امنیت ، موضوع فلسطین ، تحولات اوکراین و اهمیت تشکیل دولت جامع فراگیر در افغانستان  گفت‌وگو می شود .

شیخ الاسلامی گفت: در مورد این تحولات سوالات جدی وجود دارد که نخبگان باید در ارتباط با آن صحبت و بحث کنند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها