در حضور رئیسان جمهور ایران و ازبکستان؛

تهران و تاشکند ۱۷ سندهمکاری امضا کردند

مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و تاشکند در حضور رؤسای جمهور و بین وزرای دو کشور ایران و ازبکستان در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد و دو کشور ۱۷ سند همکاری در زمینه های انرژی، صنعت، کشاورزی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.

تهران و تاشکند ۱۷ سندهمکاری امضا کردند

این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات فرهنگی، گمرک، مبادلات تجاری و اقتصادی، بهداشت و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و ازبکستان و در حضور رؤسای جمهور به امضای طرفین رسید.

پس از تبادل اسناد همکاری تهران و تاشکند که به امضای وزرای دولت دو کشور رسید، روسای جمهور ایران و ازبکستان نیز بیانیه مشترک همکاری دو کشور را امضا کردند.

رئیس جمهور اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای ازبک خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و دیدار های دوجانبه وارد شهر کهنِ سمرقند شد، ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند از سوی «شوکت میرضیایف» رییس جمهور ازبکستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

پس از آیین استقبال رسمی از رییسی اعضای هیات های سیاسی و اقتصادی دو کشور مذاکرات دو جانبه را به ریاست روسای جمهور دو کشور در مجموعه جاده ابریشم آغاز کردند.

رئیس جمهور در نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، با تبریک سالگرد استقلال ازبکستان به شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور این کشور، گفت که روابط ایران و ازبکستان بدون تردید در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته، به ویژه در دوران ریاست جمهوری شما روابط تهران با تاشکند روابط همسایگی و منطقه‌ایی نیست بلکه تمدنی، عمیق و فرهنگی است.

 رئیسی این را هم گفت که جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در این سال‌ها داشته است. ملت با اراده  را تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل کرد. امروز ما در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داریم و ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

رئیس جمهوری افزود: پیشرفت ازبکستان پیشرفت ماست و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌شناسیم و این آمادگی وجود دارد روابط دو جانبه را در حوزه تبادل تجاری، ترانزیتی و حمل ونقل از دیگر حوزه هایی است که می تواند سطح همکاری‌ها را افزایش دهیم.

رئیس جمهور ایران به همتای ازبکستانی خود یادآور شد: همچنان که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به شما گفتم آمادگی داریم در حوزه انرژی با توجه به امکاناتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

رییس جمهور ازبکستان که سفر رئیسی به ازبکستان را تاریخی خواند و گفت در یکسال اخیر اطلاعات بیشتری درباره تاریخ بزرگ ایران کسب کرده ایم البته با توجه به روابط تاریخی مشترک مبادلات اقتصادی میان دو کشور افزایش داشته است.

«محمد جمشیدی» درباره برنامه‌های رئیسی در سفر سه روزه به سمرقند هم توضیح داد که پس از ۱۸ سال این نخستین سفر رییس جمهور ایران به ازبکستان است که دیدار با همتای و برگزاری نشست‌های دو جانبه و گفت‌وگوهای اقتصادی و جلسه مشترک از برنامه روز نخست است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، حضور در اجلاس شانگهای و انجام ۱۰ دیدار دوجانبه با سران کشورهای عضو ‌ و دیدار جداگانه با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و همچنین سران پاکستان، بلاروس و کشورهای حوزه قفقاز را از برنامه های دومین روز سفر آیت‌الله رئیسی عنوان کرد و گفت که سخنرانی رئیسی در اجلاس و دیگر برنامه‌های جانبی از سومین روز سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد اوجی وزیر نفت، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور از همراهان آیت‌الله رئیسی در این سفر سیاسی و اقتصادی هستند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها