روزنامه اعتماد بررسی کرد

در مذاکرات برجام، تلف کردن زمان به نفع ایران است یا امریکا؟

روزنامه اعتماد نوشت: مذاکرات وین در حالی متوقف شده که گفته می‌شود اصلی‌ترین اختلاف‌ها میان ایران و ایالات‌متحده بر سر دو موضوع تعریف تحریم‌های برجامی و قیدبندی در متن توافق برای گفت‌وگوهای بیشتر با ایران در آینده است.

در مذاکرات برجام، تلف کردن زمان به نفع ایران است یا امریکا؟

تهران می‌گوید حاضر به تعهددادن برای گفت‌وگوهای تکمیلی چه در حوزه برجام و چه مسائل منطقه‌ای و توانمندی موشکی نیست و از سوی دیگر واشنگتن هم مدعی است که صرفا اقدام به لغو تحریم‌هایی خواهد کرد که مانع از منتفع شدن اقتصادی ایران از برجام می‌شود و نه هر تحریمی که دونالد ترامپ در چهار سال ریاست‌جمهوری علیه ایران اعمال کرده است.

در چنین شرایطی اگر ایران قصد نادیده گرفتن شش دور مذاکره برگزار شده در وین را داشته باشد روند از سرگیری مذاکرات در وین که سخنگوی وزارت‌خارجه می‌گوید تا چند هفته دیگر کلید خواهد خورد، می‌تواند بسیار طولانی‌تر از مدت‌زمان قابل پیش‌بینی شود.
از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ایالات متحده، تحلیلگران بسیاری درباره پایان دوره انزوای ایالات‌متحده در پرونده برجام به دلیل رفتارها و تصمیم‌های یکجانبه دونالد ترامپ هشدار داده‌اند. نشانه‌های این پایان را هم می‌توان در موضع‌گیری‌های مشترک و همراهی سه کشور اروپایی با دولت جو بایدن در مواجهه با مذاکرات برجام دید. چنانچه رییس‌جمهور ایالات متحده در نطق روز گذشته در مجمع عمومی ملل متحد نیز به این هماهنگی اشاره کرده و ضمن اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام گفت: «در حال تلاش با گروه ۱+۵ برای تعامل دیپلماتیک با ایران و بازگشت به برجام هستیم. آماده‌ایم اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد به پایبندی کامل برجام برگردیم.»
درحالی‌که ایران در توضیح تعلل در مسیر بازگشت به مذاکرات وین به تعلل دولت جو بایدن برای احیای برجام تا دو ماه‌ونیم پس از آغاز به کار در کاخ سفید اشاره می‌کند اکنون قریب به سه ماه از آخرین دور رایزنی‌ها در وین می‌گذرد و به نظر می‌رسد که از این نقطه به بعد، زمان به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. نه به نفع ایران که مردم پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در ماه مه سال 2018 تاکنون تحریم‌ها را تاب آوردند و نه طرف مقابل ایران که شاهد افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و رسیدن به نقطه‌ای است که عملا برجام از حیث محدود کردن ولو موقت بخشی از برنامه ایران برای طرف مقابل بلاموضوع شود.
در سه ماه گذشته طرف مقابل ایران دایما پشت بلندگو از آمادگی برای آغاز مذاکره به محض پایان نقل‌وانتقال‌های سیاسی در تهران سخن گفته و توانسته افکار عمومی به خصوص فضای رسانه‌ای را با روایت خود همراه کرده و توپ را به زمین ایران بیندازد.

از سوی دیگر مساله برجام و رفع تحریم‌های ایران خواسته یا ناخواسته بخش اعظمی از شئون سیاست خارجی ایران را به احیای توافق و عادی‌سازی رابطه مالی، بانکی، تجاری و حتی سیاسی با ایران گره زده است. در چنین شرایطی آغاز مذاکره در دولت جدید می‌تواند دومین نشانه از جدیت تهران برای توسل به دیپلماسی برای خروج از این بن‌بست پس از تفاهم اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

بازگشت به وین الزاما به معنای توافق در همان دور نخست نیست و تهران می‌تواند با این گام هم به تسلط روایت طرف مقابل در فضای رسانه‌ای و تحلیلی پایان بدهد و هم به جامعه ایران، امیدواری ضروری برای فاصله گرفتن پرونده هسته‌ای از یک پیچ بحرانی دیگر را بدهد.

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ص _ ن
    0

    قابل توجه روزنامه اعتماد . در مذاکرات تلف کردن زمان به نفع ایران است نه آمریکا . به دلیل اینکه مذاکره با آمریکا سر کاری می باشد . آمریکا اهل مذاکره دروغین با ایران اسلامی است . برای فریب افکار عمومی جهان مذاکره می کنند . مرگ بر آمریکا .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ص ن مثل اینکه شما از کاسبان تحریم هستی . شما بفرمایید کدام مورد تحریم به نفع مردم است

  • جامی
    0

    تنها کشوری که توش جام زهر زیاده و قدیم بوده ایران است!!!

  • محمد
    0

    مسلم است که به ضرر ایران است چون ملت روز به روز فقیر تر می شوند

  • علیضا
    0

    فقط به ضرر مردم بدبخت وبی چاره خاک برسرمابااین مسولین عزیز

  • نیری
    0

    روزنامه اعتماد جان مگه برای آقایون با حقوق کلانشون فرقی هم می‌کنه که بخوان مذاکره را زودتر شروع کنند این مردم هستن که دارن تاوان اشتباهات وجناح بازیهای اینارو میدن اگه حضرات مسئولین قبلی را ابقا میکردن نیازی به بررسی پرونده مذاکرات نیودضمن اینکه یه شخص عوام حتی با نگاه کردن به جراید و تلویزیون ومشاوره با مقامات قبلی هم میتونست به محتویات به محتوای مذاکرات قبلی پی ببره چه برسه به آقایونی که خودشونو خواص ووکیل مردم می‌دونن واز طرف مردم صحبت میکنند.اوزثر خارجه توتلویزیون میگه دو سه ماه دیگه مذاکره را شروع میکنیم سخنگو میاد میگه چند هفته دیگه ووووهیچکس نیست بیاد به اینا بگه آقا این مصاحبه ها چه تاثیر منفی رو بازار می‌ذاره .هر روز تحریم معیارها دلار به اقتصاد کشور آسیب می‌زنه تازه با این وضعیت می‌خوان با آمریکا مذاکره غیر مستقیم هم داشته باشن. از طرف مردم من صحبت میکنم که تو جامعه هستم و میوه بنجل وپلاسیده را کیلویی سی و پنج هزارتومان تخم مرغ را شانه ای پنجاه پنج هزارتومان گوشت را کیلویی صدوشصت هزارتومانووووووو مسکن خودرو میخرم نه مسیول که پشت میزش نشسته ودم از ایستادگی ومقاومت خودش ومردم میزنه

  • دکتر سید
    0

    به ضرر ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران است. درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت بی عرضگی را صبر و لبخندی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می دانند.

  • منتقد
    0

    دلتان را به برجام و منافع آن خوش نکنید که هرگاه مذاکرات پیشرفتی داشته و تحریم ها در حال برداشتن و دریچه ای امید به روی این مردم و مملکت فلک زده باز شده است سرداران با پرتاب چندین موشک و یا زدن هواپیمای مسافری اون را خنثی کردند... !!!

  • ناشناس
    0

    نظام جمهوری اسلامی هیچ راهی جز مذاکرات مستقیم و جامع با خود آمریکا آنهم نه تنها بر سر توافق برجام بلکه درباره تمامی اختلافات دو کشور در چهار دهه اخیر بر اساس منافع مشترک و جمعی ندارد.

  • ربیع
    0

    خدایا خودت ما را از این برزخ مذاکره نجات بده شما رو به خدا تکلیف این ملت رو زودتر مشخص کنید یا زنگی زنگ یا رومی روم هر چند که مسئولین رنج مردم را عملا لمس نمیکنند اگر نتیجه ندارد قطع و اعلام کنید و اگر نتیجه ای داردزودتر به تصمیم برسید..

  • ناشناس
    0

    تلف کردن وقت، فقط وفقط به نفع ملاهاست

  • شبنم
    0

    الان یکسری مغز فندقی میگن زمان به نفع ماست، من نمیدونم اینا چرا بجای دهان از جای دیگه حرف می زنن!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها