کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبر فوری:

جهان با اسلحه ای به نام طالبان کنار آمده است/ ضرورت تقویت امنیت مرزهای شرقی کشور/ طالبان با حمایت دستگاه های اطلاعاتی کشورهای حامی پیشروی می کند

یک کارشناس سیاست خارجی موضع کشورهای جهان و ایران در برابر طالبان در افغانستان را تشریح کرد.

جهان با اسلحه ای به نام طالبان کنار آمده است/ ضرورت تقویت امنیت مرزهای شرقی کشور/ طالبان با حمایت دستگاه های اطلاعاتی کشورهای حامی پیشروی می کند

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبر فوری با اشاره به تهدیدها و چالش های استقرار طالبان در کشور همسایه شرقی کشور اظهار داشت: جهان با اسلحه ای به نام طالبان کنار آمده است. تفکری وجود دارد مبنی بر اینکه دولت ها بر اساس منافع خود با طالبان کار می کنند که در ایران نیز چنین موضعی پیش گرفته شده است.

وی افزود: بنیاد افراطی گرایی که عامل بسیاری از مشکلات بوده در طالبان به طور کامل شکل گرفته است.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از نیروهای طالب را نوجوانان و جوانانی تشکیل می دهند که در دوهزار و ۵۰۰ مدرسه علوم دینی و نظامی در روستاهای حاشیه‌ای و مرزی افغانستان آموزش دیده اند.

فلاحت پیشه بیان داشت: تنها فرق طالبان امروز با طالبان دهه 70 در این است که با مشورت دستگاه های اطلاعاتی کشورهای حامی خود گام به گام پیشروی می کند.

وی با اشاره به عملکرد دولت افغانستان یادآور شد: دولت های افغانستان بعد از خروج طالبان، 20 سال فرصت داشتند تا افغانستان را بازسازی و تبدیل به یک کشور در حال توسعه کنند اما علی رقم کمک های بین المللی بالغ بر 135 میلیارد دلار به دلیل وجود فساد، چنین فرصتی برای توسعه کشورشان از دست رفت.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: عملکرد دولت در افغانستان به گونه ای بوده که هیچ کس حاضر نبود برای کشورش خود را به کشتن بدهد به همین خاطر طالبان توانست با سرعت به بخش اعظم افغانستان تسلط یابد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه افراطی گرایی آینده خوبی ندارد گفت: هیچ سیاست مدار عاقلی آینده کشور را به افراط گرایان پیوند نمی دهد. چهره طالبان رو می شو. زیرا رگه هایی از طالبان سنتی در این طالبان جدید وجود دارد و در خوشبینانه ترین حالت، اقدامات خود سرانه قابل پیش بینی است.

وی تاکید کرد: حریم مرزی ایران در برابر طالبان باید حفظ شود. دستگاه های نظامی بودجه کلانی را برای امنیت مرزهای شرقی کشور اختصاص داده اند، اما عملکرد قابل دفاعی نیست و باید بیشتر تقویت شود. زیرا ایران باید توان لازم برای جلوگیری از پیامدهای وجود افراطی گرایی که در پشت مرزهای شرقی وجود دارد را داشته باشد.

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • بازنشسته
    0

    اهن بد نیکونگردد چون که بنیادش بد / تربیت نا اهل را چون گردکان بر کنبد است . سرمایه هایمادی و انسانی که به عراق و یمن سوریه و لبنان گسیل کرده اید . به مرز های شرقی بر گردانید . حرم های کذایی را رها کنید به حریم واقعی بر گردید . بت همه عقد اخوتی که با طالبان بسته اید .او بزودی عهد خواهد شکست به خراسان بزرگ حمله خواهد کرد . موشک ها را اماده شلیک نگهدارید.. طالبان هرگز یک حکومت یا دین نخواهد بود انها یک فرقه انحرافی کج فهم و تندرو بی دین مثل خوارج نهروان هستند...

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      طالبان هیچ گاه با ایران در نمیافتد چون پشتوانه مشروعیت جهاد در افغانستان علیه شوروی و آمریکا فتوای یکپارچه مفتیان سنی بوده که در مورد ایران هیچگاه چنین اتحادی شکل نخواهد گرفت ولی ناامنی گاه وبیگاه شبیه چیزی که در بلوچستان هست قابل پیشبینیه که باید فکری بشه در کل طالبان در مرحله دولتسازی ومشروعیت سازی برای نوع حکومت خودش هست که در چنین مرحله ای ایجاد خطر خارجی مثل سم مهلک هست در بلند مدت هم چون نوع حکومتش قطعا اقتدار گراست همیشه در گیری داخی وناکار آمدی گریبانش را خواهد گرفت

  • وطنم
    0

    زر مفت ..........

    نظرات شما -
    • در ذیل
      0

      کجاش اشتباهه میشه بگی عین حقیقته

  • علی
    0

    حرفای خوبی زدن ، ایران باید در مرز افغانستان قوی تر بشه ‌

  • غریبه
    0

    ملا ها با هم کنار میان تو نگران نباش...

  • متفاوت
    0

    شما یک خبری از روابط زن ومردنامحرم پخش کنید ببینید واکنش مردم درایران درقبال ان چیست.مردم خودشان طالبان پرورند،وطالبان گسترش میابد ، چون درس دینی میخوانند.البته نه اینکه دین اشتباه است بلکه درک و تفاهمات دینی باعمل مدرسان وواقعیات متن جامعه در رسوخ عامه سخت است.

  • علی طهرانی
    0

    چیزی که از خورشید اسمان واضح تر است توافق امریکا و طالبان و توافق مسئولین ایران با طالبان جهت حکومت بر افغانستان است ولی چرا سوالی است که باید مسئولین پاسخگو باشند از اسکان دادن و مذاکرات چند ساله با سران طالبان در ایران و تامین امنیت انها تا سکوت و اعلام رضایت از قدرت در دست گرفتن طالبان در افغانستان دلیل امریکا برای ما مشخص است ایجاد بی ثباتی بعد از یک دوره ثبات جهت جلوگیری از استقلال و پیشرفت افغانستان امریکا بی ثباتی را مدیریت میکند در تمام کشورهایی که در دسترسش باشند کمک میکند میسازد و دوباره بهم میریزد هم حضور نظامی در منظقه دارد هم بی ثباتی را در کشور و منطقه مورد نظر حفظ و مدیریت میکند مطمئن باشید یا وخامت اوضاع دوباره به بهانه ای بر خواهند گشت الان وقت استراحت و کاهش هزینه است و وظیفه نا امنی و بی ثباتی را به دست طالبان سپرده و خیالش راحت است که بهتر از خودش این کار را انجام میدهند ولی دلیل مسئولین ما چیست از این رضایت همسایه شدن با وحشی های نا مسلمان قاتل با اسلام ساختگی فرق طالبان با داعش چیست که سیاست با داعش مقابله و نابودی کامل بود حتی در عراق و سوریه و خارج از مرز و سیاست رضایت و توافق همسایگی با طالبان چیست

  • رضا
    0

    طالب ها بزودی به مرزهای شرقی ایران حمله خواهند و سرزمین خودرا در اینده تا سوریه و لبنان گسترش خواهند داد . امری که باعت بی ثباتی ونا امنی کامل در این قسمت از خاور میانه شده و امریکا و اسراییل کاملا با ان موافق هستند .

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    افراط گرائی و اسلام گرائی چیزی که چهل و سه ساله مردم در ایران درگیر حکومتش هستند و در کشور و مردم و دنیا جواب نداده !!!!! ولی زیباترین کار این اسلام گرایان عفو عمومی بود چیزی که در انقلاب ۵۷ شاهدش نبودیم و موج عظیمی از اعدامها و زندان و دستگیری ها و پرونده سازی ها و عقده گشائی ها را در پی داشت که متاسفانه نظام و حکومت هنوز هم به این روش کم و بیش ادامه داده و می دهد.....

  • امیر1
    0

    به نظر من طالبان تهدیدی اشکار علیه ایران است الماس را با الماس می برند.امریکا طالبان را جلوی ایران علم خواهد کرد .و می ترسم طالبان شود صدام دیگر.

  • ناشناس
    0

    مردم عزیز افغانستان طعمه توافق پنهانی شده اند از جمله ایران واین رویه ای که پیش گرفته مورد قبول تمام طالبان نخواهدبود ودر آینده خود طالبان با افراتگرایی وتمامیت خواه به کوک کشورهای منطقه دچار خواهند شد وجنگ وناامنی از سر گرفته میشود

  • ناشناس
    0

    مطمئن باشید اگه کشور خودمونم جنگ بشه به همین راحتی مملکت را تقدیم میکنند.چون اونیکه باعث شد مردم 8سال مقابل صدام بجنگند سالهاست از بین رفته .

  • علی
    0

    در آینده نه چندان دور حکومت طالبان در مقابل تامین منافع ملی افغانستان و کسب مشروعیت بین المللی خود؛ طبق نظر حامیان خارجی به کارت قدرتمندی در مرزهای شرقی ایران ظاهر خواهد شد و در اولین گام از استقلال خراسان بررگ حمایت خواهد کرد. دوستان ایرانی طالبان این مطلب را بخاطر داشته باشند.

  • حسین گلشن
    0

    رودخانه هیرمند باز شده و آب دردسترس جاری است و چند روز دیگر به سیستان می‌رسد اولین پیامد توافق ایران با طالبانی ها انشالله آینده هم چنین باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها