مولوی عبدالحمید: طالبان دارای ریشۀ مردمی است؛ از نصرت خدا هم برخوردار است

امام‌جمعه زاهدان گفت: پیشروی‌های گسترده و سریع طالبان که بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خودشان درآورده‌اند بیانگر این است که این حرکت ریشۀ مردمی دارد و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است.

مولوی عبدالحمید: طالبان دارای ریشۀ مردمی است؛ از نصرت خدا هم برخوردار است

مولوی عبدالحمید گفت: مردم شریف افغانستان چندین دهه است که گرفتار جنگ و ناامنی و مشکلات هستند و این کشور اسلامی امروز به صلح و امنیت و آبادانی نیاز دارد.

مولوی عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: از بزرگترین مشکلاتی که جهان معاصر با آن مواجه است نادیده‌گرفتن واقعیت‌هاست. «طالبان» مانند دیگران جزو واقعیت‌های افغانستان هستند که قربانی و مبارزۀ جهادی این جنبش سبب شد اشغالگران غربی که از راه‌های دور به این کشور آمده بودند، افغانستان را ترک کنند.

امام‌جمعه زاهدان با بیان اینکه «طالبان دارای ریشۀ مردمی هستند» پیشروی‌های گستردۀ آنها در افغانستان را «نتیجۀ حمایت‌های مردمی» دانست و گفت: پیشروی‌های گسترده و سریع طالبان که بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خودشان درآورده‌اند بیانگر این است که این حرکت ریشۀ مردمی دارد و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است.

وی در ادامه افزودند: هدف طالبان افغانستان آن‌گونه که خودشان مطرح می‌کنند «اجرای شریعت اسلام و سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه وسلم» و حکم «بما أنزل الله» است. بنده به جرأت می‌گویم و حاضرم سوگند هم بخورم که در تمام دنیا هیچ نظام و حُکمی بهتر از حکم قرآن و سیرۀ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیست. لذا این هدف و خواستۀ طالبان برای تمام احزاب و گروه‌ها و مردم افغانستان که مسلمان و اهل دین هستند و برای تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی همسایه قابل درک است.

مدیر دارالعلوم زاهدان گفت: بنده معتقدم اگر در افغانستان و کشورهای دیگر، به‌درستی از ظرفیت قرآن عظیم‌الشأن و ظرفیت رسول خدا و خلفای راشدین استفاده شود و چیزی که در قرآن و سنت و سیرت پیامبر اکرم و خلفای راشدین است اجرا شود، چنان امنیتی در این کشورها برقرار می‌شود که در دنیا بی‌نظیر باشد.

وی تاکید کرد: اگر طالبان بتوانند از ظرفیت قرآن و سیرت حضرت رسول و خلفای راشدین استفاده کنند و در این زمینه موفق عمل کنند، ملت عزیز افغانستان که چند دهه جنگ و ناامنی را تجربه کرده است، امنیت و آرامش را هم تجربه خواهد کرد.

خطیب جمعه زاهدان، طالبان کنونی را متفاوت‌تر از قبل دانست و گفت: طالبان فعلی مانند طالبان سابق نیستند، بلکه از خودشان ظرفیت نشان داده‌اند؛ چنان‌که به گفتۀ خودشان «عفو عمومی» اعلام کرده و گفته‌اند با کسانی که با آنها جنگیده‌اند هم کار ندارند و دنبال قتل و کشتار و بی‌رحمی نیستند، بلکه می‌گویند دنبال مبارزه با فساد و اجرای عدالت هستند.

وی ادامه داد: طالبان همچنین اعلام کرده‌اند که با همسایگان خود روابط دوستانه و حسنه‌ای خواهند داشت و تعهد می‌دهند که از جانب آنها هیچ تهدیدی متوجه کشورهای همسایه نمی‌شود که این هم ظرفیت بسیار خوب و بالایی است که از خودشان نشان داده‌اند.

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: اگر در طالبان بعضی تندروی‌ها و ناپختگی‌هایی هم وجود داشته باشد قابل اصلاح است؛ علمای افغانستان و علمای جهان اسلام می‌توانند آنها را اصلاح کرده و مسائلی از قبیل توجه به شرایط و اقتضائات زمان و رعایت حقوق زنان را به آنها گوشزد کنند.

مولوی عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه «ما طرفدار برقراری صلح و امنیت در افغانستان هستیم» خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده به عنوان یک فرد دلسوز و خیرخواه به دولت فعلی افغانستان و به تمام احزاب و اقشار مختلف مردم عزیز افغانستان آن است که به سخنان و تحلیل‌هایی که اکثرا یک‌جانبه هستند و دنبال برافروخته‌کردن جنگ‌های داخلی هستند توجه نکنند، بلکه همه بر اجرای شریعت و اجرای عدالت و مبارزه با فساد توافق و اجماع کنند و برای آبادانی و امنیت کشورشان کنار همدیگر قرار بگیرند.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • اسی
    1

    ریشه مردمی یا تروریستی مردک داره ریشه مردم افغانستان رو در میاره تجاوز به دختر 10ساله ریشه مردمی داره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مثل مسولین ممکت ما هر کدام یه جور ریشه مردمشون را دارن میزنند همشون جلادن

  • یادگاری
    0

    خداوند روح شاه عباس جنت مکان را شاد کند

  • متفاوت
    0

    درست خلاف نظر سیدحسن خمینی.

  • --
    0

    لطفا آقای عبدالحمیدبا توجه به این نظریه مزخرف (طالبان دارای ریشۀ مردمی هستند» ) راجع به اینکه این جماعت به تمامی امام جمعه های محله های اسامی دخترهای 12 تا 42 ساله برای عقد اجباری خواستار شده اند توضیح بدهند شاید پس ذهن خودشان هم همین باشد ولی جرات مطرح کردنش رو ندارند

    نظرات شما -
    • علی
      0

      واقعا هرخبری از هر دله دکونی میخونی باور میکنی؟!!!

  • علی
    0

    من نمی‌دانستم حمایت آمریکا با پول‌های عربستان و قطر و امارات و پشتیبانی پاکستان اسمش نصرت خداست . اینها همانهایی بودند که با چند حمله هوایی آمریکا از هم پاشیدند و حالا هم معلوم نیست آمریکا چه نقشه ای در سر داره که مجری آن طالبانند گرچه می‌شود حدس زد و دم خروشان بیرون زده .

  • ناشناس
    1

    معلوم شد ایشان به کجاها وصل هستند

  • مهدی
    2

    عجیبه یه گروه تروریستی با این همه ظلم و قتل و جنایت نصرت خدا!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      طلبان از داعشیها بدتره بیچاره مردم افغانستان مثله مردم ما میشن

  • م ب
    0

    جناب مولوی عبدالحمید جدای اینکه فرقی نداره واسه بنده و شیعه و سنی را برادر میدونم متن ذیل را مینویسم برادر دیگه عهد بربریت و زور و قتل و افراط در اسلام گذشته مثل اینکه خیلی ها با افراطی گری فراموش کردند اسلام دین برادری و برابری هست هنوز هستند کسانی مثل همین طالبان که سنگش را به سینه میزنی که واسه بز شورت میپو شونند و یا با تبر تلویزیون را میشکنند چون اونو وسیله شیطانی میپندارند نه عزیزم دیگه اون دوران تموم شد همون بن سلمانش هم الان دیگه فهمیده باید دنبال صلح باشه و دنیا دنیای نوین هست و دنیای برادری پس در پی ظهور اسلام داعشی که کشتار و قتل و تجاوز و.... نباشید اسلام دین برادری و صلح و تمدن هست

    نظرات شما -
    • پت
      0

      متن رو درست و کامل نخوندی

  • غفاری
    0

    دولت جوبایدن یک مکر و حیله بزرگی را با احیای طالبان در افغانستان اجرا کرد که دودش تا حالا حالاها به چشم مردم منطقه خواهد رفت ... طالبان با چهره اصلاح شده و بزک شده خیلی ها را فریب خواهد داد و امنیت منطقه را به خطر خواهدانداخت ... تدبیر ویژه ای اول باید به ذهن های زود باور اندیشید سپس به جنگ با طالبان رفت .

  • مهدی
    0

    مردم خسته شدند از دولت و دعواهای کاذب عبدالله و غنی و از طرف دیگر ۴۰ درصد کشور قبیله طالبان است بقیه کوچک و بلوک بندی شده و حرف مولوی در جایگاه مردمی درست است و در اینده بسلامتی با ایران کله کله خواهند شد و ماه عسل تمام خواهد شد

  • دومان
    0

    چون گماشته است حرف دل رییساش تو پایتخت رژیم رومیزنه ...زن و بچه خودت بدستشون میافتاد هم همین حرفها رو میزدی؟....ظلم پایدار نیست و طوفان نزدیک

  • ایرانی
    0

    به نظرم حرکت ها وپیشروی های برنامه ریزی شده طالبان نتیجه همکاری ایران و آمریکا وهماهنگ شده است

    نظرات شما -
    • علی
      0

      نقش پاکستان را در معادلات مربوط به طالبان خیلی پررنگ ببینید

  • من
    0

    هیچکس نمیتونه درباره‌ی افغانستان نظر بده جز خودِ خودِ خودِ مردم افغانستان،ولی اینا درک نمیکنم که اگه مردمیه چرا مردمش از اونجا فرار کردن اومدن ایران؟ خلاصه باید صبر کرد دید !

  • محسن
    0

    از جهاد نکاح که به راه انداختند میشه فهمید که طالبان و داعش یکی هستند ، سربریدن مردان روستاهایی که مقاومت کردند و ... این قوانین و رفتارها دقیقا قوانین صدر اسلام است که بعد از چهارده قرن هنوز تغییر نکرده اند .

    نظرات شما -
    • علیرضا
      1

      دقیقا وقتی پیروز جنگ میشن سر مغلوب رو میبرن تو تاریخ خیلی داریم حتی امامانیکه تو جنگ شهید شدن متاسفانه این روش هنوز تو اسلام و اسلام گرایان مرسوم هست

  • حسن
    0

    ریشه مردمی و نصرت خدا !!!!!!!!! بفرمایید حمایت های مالی، تسلیحاتی و مستشاری آمریکا، روسیه و ...

  • عمر
    0

    با احترامی که برای مولوی شیخ الاسلام دارم تجربه نشان داده که این گروه تندرو نه پایگاه مردمی دارند و نه نصرت الهی. این گروه وابسته به امریکا برای نابودی افغانستان و بد نام گردن اسلام است

    نظرات شما -
    • آلن
      0

      عزیم چرا پایگاه مردمی نداره؟! اتفاقا پایگاه مردمی داره ! افغانها در تحجر غوطه ور هستن

  • مسلم
    0

    عجب بابا تو نون به نرخ روز خوري هستي مرد بادي به هر جهتي اگر يك روز شيعيان در قدرت باشند غش ميكنيد سمت شيعيان اگر داعش در افغانستان به قدرت برسه غش ميكنيد به سمت داعش الان هم خوب طالبان كه غش كرديد سمت اون داداش با خودت چند چندي

  • ادینه
    0

    اگر ریشه مردمی دارد چرا هرکس می تواند فرار می کند از مردمی بودت است که به زور دختران را شوهر دهند سر ببرند اینها ننگ بشریتتند ادم بکشی که می خواهیبر تخت بنشیننی چه دنیای حال به هم زنی است

  • علی
    0

    از همین حالا صدای پای طالبان و القائده و داعش را در استان سیستان و بلوچستان میتوان شنید / باید خیلی هوشیار باشیم

  • ناشناس
    0

    چه ربطی به بایدن داره مسئولین ما چند ساله که میگن باید آمریکا از منطقه بره مطمئن باشید با خروج آمریکا از عراق این کشور تجزیه میشه به کورده سنی ها و شیعیان

    نظرات شما -
    • آمریکایی ها !!!!
      0

      خود امریکا از منطقه هم بره مطمئن هستیم آمریکایی ها را در منطقه جا خواهد گذاشت تا به ماموریت کاخ سفید ادامه دهند .... دقت کنیم امریکایی ها !!!!!!! منطقه با وجود آمریکایی ها به این زودی روی آرامش و ثبات را نخواهد دید .

    • علی علویان
      0

      این برادر امریکایی ها !! درست میگه. سران فعلی افغانستان امریکا پروریده هستند. دست پرورده مستقیم امریکایی ها در اروپا. اشرف غنی فقط اسمش شرقیه.

  • غلام
    0

    آقای مولوی عبدالحمید جوجه را آخر پاییز می شمارند . صبر نما و مرد باش و روی این حرفهات بمان .

  • گاندو
    0

    ای ای ناقلا الان بشکن میزنی از حرفت معلومه

  • آلن
    0

    چند وقت دیگه این اقا که قیافه اش هم بی شباهت به بن لادن نیست اعلام میکنه که سیستان بخشی از خاک افغانستان است

  • ارباب حلقه ها عمامه
    0

    آخوندها همه سروته یه کرباسن شیعه و سنی هم نداره خرافات فروشی در ذاتشونه

  • دکستر
    0

    سر در افغانستان بزنید مسواک مسواک مسواک مسواک

  • ثصقبثصقص
    0

    موقعی که میگی علمای جهان اسلام پشت تنم می لرزه! احتمالا منظورت علمای عربستان که نیست یا اکثریت الازهر مصر! از بس فتوای تکفیر برای ما صادر کردند حس میکنم اعلامیه Wanted من زدن تو دیوار!!! امیدوارم هرچی میگی درست در بیاد مثل دفعه قبلی نشه که تو مزارشریف مثل آب خوردن یه 5000 هزارنفری بعد از سقوط شهر کشتند بعدش هم گفتند کی بود کی بود من نبودم!!!

  • رضا
    1

    متاسفم براي ايشون كه تاييد ميكنه طالبان جاني رو...دختر ١٢ساله تا ٤٥ ساله داره مجرد بفرسته براشون....طالبان همه جا داره جنابت ميكنه آخه مردك بيسواد اسلام اين نيست كه تو و طالبان ميگين...متاسفم براي سني هاي ما كه اين امام جمعشونه...اسلام دين صلحه نميگه برو دخترارو از خانواده هاشون جدا كن بيار برام...نميشه واضحتر گفت...طالبان و داعش دارن اسلام خشن و بد جلوه ميدن...اسلام دين صلح و عشق و دوستيه...برو از ايران لياقتت طالبانن احمق

  • ناز
    0

    چراغ سبز به طالبان نشان داد. باهمین حرفها کشتار مسلمانان را به نام مردم وخدا موجه نشان داد

  • داروغه ناتینگهام
    1

    ریشش خانه شیطانه

  • محمد
    0

    این دوست شفیق روحانی خودش عامل انفقاق درناحیه است باید مواظب خیلی هادر این شرایط زمانی و مکانی بود

  • ناشناس
    0

    این نماینده عربستان و طالبان در ایران هستند این جوری اضهارنظر می کند

  • ناشناس
    0

    باتوصیفی که این خودشیفته از طالبان میکند به این نتیجه میرسیم که ایران غرق در کفر است وباید ار برادران طالب کمک بگیریم ومردم افغانستان هزار سالی به عقب باید برگردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها