استماع گزارش عراقچی از مذاکرات برجامی‌ در کمیسیون امنیت ملی مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی، مباحث مطروحه در جلسه امروز این کمیسیون با حضور معاون سیاسی وزیر امور خارجه را تشریح کرد.

استماع گزارش عراقچی از مذاکرات برجامی‌ در کمیسیون امنیت ملی مجلس

ابوالفضل عمویی در گفتگویی با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در شرایطی که جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به دلیل شیوع برگزار نمی‌شود و نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود هستند، اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با توجه به روند تحولات مذاکرات وین نشست‌های خود را برگزار می‌کند.

وی بیان کرد: جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور ۳۲ نفر از نمایندگان مجلس برگزار شد و سید عباس عراقچی گزارشی از مذاکرات وین به نمایندگان مجلس ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معاون وزیر امور خارجه در این جلسه بیان کرد که دور اول مذاکرات درباره مباحث کلی بود اما در دور دوم مذاکرات در مسیر اصلی افتادیم و تاکید کرد که مسیر پیش‌رو در مذاکرات پرچالش است.

عمویی ادامه داد: معاون وزیر امور خارجه در این جلسه بیان کرد که مشخص نیست که آیا در نهایت به توافق می رسیم و یا خیر و همچنین تاکیدش بر آن بود که ما هیچ مذاکره‌ای به روش گام به گام نداریم و فقط در مورد نقطه آخر و گام نهایی صحبت می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق گفته عراقچی، مواضع کشورمان در این مذاکرات تأکید بر لغو همه تحریم‌ها است و سپس راستی‌آزمایی صورت می‌گیرد و در نهایت ایران به ایفای تعهدات خود می‌پردازد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همچنین عراقچی در این کمیسیون در تشریح دور دوم مذاکرات وین اعلام کرد که آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد و نیاز است تحریم‌ها ریز شده و تحریم‌هایی از طریق قوانین کنگره آمریکا و یا دستور اجرایی رئیس جمهور صورت داده که باید آنها لیست شود.

عمویی ادامه داد: طبق گفته معاون وزیر امور خارجه، در موضوع لغو تحریم‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و طرف آمریکایی اختلاف نظر وجود دارد در حالی که هم اکنون مذاکرات بین ایران و ۱+۴ در جریان است و کشورهای عضو ۱+۴ به صورت جداگانه با آمریکایی‌ها مذاکره خواهند کرد.

وی افزود: عراقچی در این جلسه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خود تأکید دارد که باید هم تحریم‌های موضوعی ایران برداشته شود و هم تحریم‌های افراد و اشخاصی که نامشان در لیست تحریم‌های برجامی بوده و هم بعد از آن به فهرست تحریم‌ها افزوده شده، باید از فهرست تحریم‌ها خارج شود. هر چند که طرف آمریکایی هم اذعان دارد ایران باید از منافع لغو تحریم‌ها منتفع شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: طبق گفته معاون وزیر امور خارجه، مذاکرات جنبه دیگری هم دارد که در مورد تعهدات هسته‌ای ایران است. ایران اعلام کرده است که آماده اجرای تعهدات برجامی است البته این کار بعد از لغو تحریم‌ها صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه ترتیب اقدامات هم در مذاکرات وین مورد بررسی قرار گرفت و تأکید جمهوری اسلامی آن است که آمریکا بایستی در ابتدا تحریم‌ها را لغو کند سپس راستی‌آزمایی از سوی ایران صورت گیرد و بعد از آن جمهوری اسلامی اقدامات خود را اجرایی خواهد کرد.

عمویی گفت: عراقچی در کمیسیون امنیت اعلام کرد که هنوز اختلاف‌نظرهای زیادی بین طرفین در مذاکرات وین وجود دارد. هرچند ما در مسیر هستیم و نه خوش‌بینی داریم و نه بدبین هستیم.

وی افزود: در این جلسه ۲۴ نفر از نمایندگان به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخته و سؤالاتی در مورد روند مذاکرات مطرح کردند که عراقچی به این سوالات پاسخ داد. نمایندگان خواستار اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و نظارت مجلس بر روند مذاکرات وین شدند.

عمویی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه نمایندگان تأکید داشتند که با توجه به تجربه منفی که از بدعهدی طرف‌های غربی در اجرای برجام وجود دارد، باید دقت فراوانی در مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده وجود داشته باشد.

منبع: مهر

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها