سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو:

باید منتظر رفع تحریم‌ها باشیم/ ماجرای نطنز موجب شکست مذاکرات نشد

سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه حادثه نطنز نتوانست موجب توقف گفت‌وگوها شود، گفت: در آینده ای نه چندان دور باید منتظر رفع تحریمها علیه ملت ایران و بازگشت آمریکا به برجام باشیم.   

باید منتظر رفع تحریم‌ها باشیم/ ماجرای نطنز موجب شکست مذاکرات نشد

«علیرضا معیری» درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها گفت: آنچه مسلم بوده و باید نسبت به آن توجه داشت، این است که آمریکا در دوره‌ای به شکل یکجانبه‌ای از برجام خارج شد در حالی که ایران براساس حداقل ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی به تعهداتش در برجام عمل کرده بود.

وی با بیان اینکه اقدامات ایران برای کاهش تعهدات نیز مبتنی بر توافق هسته‌ای بوده است، اظهار داشت: جو بایدن در ایام رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بود که درصدد بازگشت آمریکا به برجام است. اگر آمریکایی‌ها واقعا صادق باشند و می‌خواهند به برجام برگردند، باید تحریم‌ها را رفع کنند. در این شرایط، ایران نیز همانطور که قبلا اعلام کرده، به تعهداتش به برجام به صورت کامل بازخواهد گشت.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به مذاکرات وین تصریح کرد: مذاکراتی که در وین در حال انجام است، در مورد رفع تحریم‌ها است. طبیعتا این مذاکرات، سخت و نفس‌گیر است چراکه بازگشت به برجام با توجه به اقداماتی که طرفین انجام داده‌اند، کار آسانی نیست و آمریکایی‌ها هم هنوز زیر بار لغو کامل تحریم‌هایی که اعمال کرده‌اند، نرفته‌اند و اختلاف‌نظرهایی میان طرفین وجود دارد.

ماجرای نطنز روند مذاکرات را دشوار کرد ولی موجب شکست رایزنی‌ها نشد

معیری ادامه داد: ایران در مذاکرات وین نیز با آمریکایی‌ها به شکل مستقیم و دوجانبه نیز گفت‌وگو نمی‌کند. به عبارت دیگر، ایران در مذاکرات کنونی وین، با گروه ۱+۴ مذاکره می‌کند و نه آمریکایی‌ها ولی گروه ۱+۴ مباحث مطرح شده و موارد رایزنی را به آمریکا منتقل می‌کند.

وی به حادثه تروریستی در مجتمع هسته‌ای نطنز اشاره و خاطرنشان کرد: حادثه نطنز که هفته گذشته رخ داد، روند مذاکرات را دشوار کرده است ولی نتوانست موجب شکست رایزنی‌ها و توقف گفت‌وگوها شود. در مجموع، روح کلی مذاکرات تاکنون مثبت بوده هرچند که از سرعت لازم برخوردار نیست و سخت و کند پیش می‌رود.

این دپیلمات پیشین درباره مهمترین مانع و سد پیشروی مذاکرات وین ابراز داشت: شاید مهمترین سد پیش رو، بحث چگونگی لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران باشد. ایران شرط بازگشت کامل به تعهدات را لغو کامل و یکباره تحریم‌ها می‌داند و لغو گام به گام و تدریجی تحریم‌ها را به مصالح کشور نمی‌داند.

آمریکا مجبور به مذاکره با ایران و بازگشت به برجام شد

به گفته معیری، به نظر می‌رسد دولت آمریکا درباره لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت به برجام هنوز به جمع‌بندی لازم نرسیده‌ است و از سوی دیگر، از سوی کنگره و لابی‌های صیهونیستی و عربی به شدت تحت فشار گرفته‌ است.

وی علت تحول در رویکرد آمریکایی‌ها را ایستادگی مردم ایران و سیاست درست تهران در عرصه دیپلماتیک دانست و بیان کرد: غربی‌ها مردم ایران را بارها آزموده‌اند. تحریم و فشار هرچند دولت و ملت ایران را آزار داده و مشکلاتی را ایجاد کرده ولی نتوانسته منجر به از پا درآمدن ایران شود.

سفیر اسبق ایران در پاریس افزود: هیچ گاه تحریم و فشار جواب نداده‌ بلکه منجر به قوی‌تر شدن ما شده است. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها چیز دیگری برای اعمال فشار به ایران ندارند. مجموع این مسائل موجب شده تا آمریکا مجبور به تجدیدنظر در سیاست‌ها، مذاکره با ایران و بازگشت به برجام شود.

معیری با اشاره به بازگشت هیات‌های مذاکره کننده به پایتختهای خود یادآور شد: هیات‌های حاضر در مذاکرات به ویژه ایران و آمریکا برای انجام مشورت به پایتخت‌هایشان بازمی‌گردند و با انجام مشورت، به کار خود ادامه می‌دهند. البته این به معنای فرسایشی شدن گفت‌وگوها و مذاکره برای مذاکره نیست بلکه برای تصمیم‌گیری نهایی است. ما باید در آینده‌ای نه چندان دور، منتظر رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران و بازگشت آمریکا به برجام باشیم.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کروناز
    0

    دولت محکمی داریم ،سردارسلیمانی رو شهید کردند دانشمند ممتاز هسته ای رو ترور کردند ،نطنز رو بمب گذاشتند ،برجام رو پاره کردن ،هسیته ای رو بتون ریختند ،،،،باز میز مذاکره رو محکم گرفتن ، کشور رو رها کردن به حال خودش ،تولید تعطیل ،واردات تا دلت بخواد،رانت در قالب ارز ۴۲۰۰ ،کلک بورس ،،،،،

  • باقری
    0

    بزرگترین خدمت دولت بی تدبیر وامید این بود که ملت ایران برای همیشه تجریان اصلاحات و خاینین وطن فروش را به زباله دان تاریخ انداخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها