تحلیل فاکس نیوز از ادعای پومپئو درباره اعمال خودسرانه مکانیسم ماشه

ماجرای بازگشت تحریم‌ها از 30 شهریور / پمپئو به‌دنبال چیست؟

فاکس نیوز از جمله طرفداران جمهوری خواهان و دولت ترامپ است و همیشه از سیاست‌های او حمایت می‌کرده است اما به نظر می‌رسد حتی این شبکه نیز به تلاش‎‌های رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه ضد ایرانی‌اش امیدی ندارد.

ماجرای بازگشت تحریم‌ها از 30 شهریور / پمپئو به‌دنبال چیست؟

به گزارش خبر فوری ، مساله مکانیسم ماشه و امکان فعال سازیش در این چند روز بسیار پر سر و صدا بوده است. در حالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی و نیز روسیه و چین تاکید کرده اند که بدون تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا قادر نیست که این مکانیسم را فعال کند اما مایک پومپئو در توییتی تاکید کرد که آمریکا به تنهایی می‌تواند تحریم‌های بین المللی را علیه ایران فعال کند.

پمپئو چند روز پیش، مدعی شد که اگر تا چند ماه آینده تکلیف مساله هسته ای ایران مشخص نشود تحریم‌ها به صورت خودکار باز می‌گردند. مایک پومپئو در پیام توییتری نوشت: "هفته پیش پس از شکست شورای امنیت در ماموریت خود در حفظ صلح و امنیت، آمریکا فرآیند بازگشت 30 روزه تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد. "

به نوشته پومپئو، این تحریم‌ها در نیمه شب 20 سپتامبر (30 شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

پومپئو همچنین در توییت دیگری نوشت: "اگر هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای در ادامه کاهش تحریم‌های ایران ارائه دهد، ایالت متحده با آن مخالفت خواهد کرد. "

وزیر خارجه آمریکا افزود: "در صورت ارائه نشدن هیچ قطعنامه‌ای، تحریم‌های ایران در تاریخ 20 سپتامبر بازگردانده خواهند شد. این نحوه عملکرد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است."

مخالفت نمایندگان اروپا و روسیه و چین با ادعای پومپئو

بعد از توییت پومپئو، بسیاری از سران کشورهای مختلف به مخالفت پرداختند و ادعای وزیر امور خارجه آمریکا را واهی دانستند. نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به دلیل فعال شدن مکانیسم ماشه، گفت همه اینها دروغ است.

جانگ جونگ افزود: "آمریکا ادعا کرد قطعنامه تداوم لغو تحریم‌ها مطرح شود یا نشود، تحریم‌های ایران باز خواهند گشت. همه اینها دروغ است، آمریکا دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و برای استناد به مکانیسم ماشه، مشروعیت ندارد. 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل معتقدند که مکانیسم ماشه فعال نشده است."

به جز نماینده چین، نمایندگان کشورهای اروپایی هم به مخالفت با ادعای وزیر امور خارجه آمریکا پرداختند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که کمیسیون مشترک برجام را نیز هماهنگ می‌کند، در واکنش به این اظهارات پومپئو تکرار کرد که از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال 2018 "نمی‌توان به‌عنوان کشوری که در برجام شرکت ندارد تحریم‌های احتمالی پیش‌بینی‌شده در قطعنامه را در نظر گرفت."

همچنین، مقامات روسیه نیز به مخالفت با این طرح پومپئو پرداختند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توئیتر از اصرار آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد و نوشت: "اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، تلاش‌های آمریکا برای راه‌اندازی سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را بدون اثر دانستند. اما ایالات متحده، به جای عقب‌نشینی قصد دارد کار را ادامه دهد که این به ایجاد کشمکش بی‌سابقه در شورای امنیت منجر می‌شود."

بدبینی شبکه مورد علاقه ترامپ به فعالیت ضد ایرانی آمریکا

نکته جالب در مورد ادعای پومپئو اما واکنش شبکه خبری "فاکس نیوز" بوده است. فاکس نیوز از جمله طرفداران جمهوری خواهان و دولت ترامپ است و همیشه از سیاست‌های او حمایت می‌کرده است اما به نظر می‌رسد حتی این شبکه نیز به تلاش‎‌های رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه اش ضد ایران امیدی ندارد.

فاکس نیوز در گزارش خود در رابطه با مکانیسم ماشه و بقای برجام تاکید دارد که تقریبا تمام دولت‌های مهم اروپایی و ایضا روسیه و چین مخالف ادعای پومپئو هستند. تقریبا همه متخصصین حقوق بین المللل شرط اعمال مکانیسم ماشه را حضور در برجام می‌دانند. این در حالی است که آمریکا در برجام حضور ندارد و در سال 2018 از آن بیرون رفت. در مقابل، مقامات آمریکا مدعی هستند شرط اقدام در مورد مکانیسم ماشه حضور در شورای امنیت است نه برجام. این چیزی است که از توییت‌های اخیر مایک پومپئو نیز قابل برداشت است.

با این حال، فاکس نیوز معتقد است وضع دولت ترامپ در این جنگ حقوقی خوب نیست. این امر از تلاش یک ماه گذشته آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی مشخص می‌شود. در آن زمان (حتی اگر چین و روسیه هم رای منفی نمی‌دانند) باز این طرح رای نمی‌آورد چرا که از 15 عضو اصلی، 11 عضو حاضر به رای گیری به این طرح و تایید آن نشدند.

طبق ادعای فاکس نیوز، تصویب این طرح برای آمریکا بسیار مهم بود؛ چرا که سعی داشت از طریق آن، تعامل نظامی و استراتژیک ایران با سوریه و ونزوئلا را محدود نماید اما جز یک کشور هیچ کشور دیگری به آن رای مثبت نداد.

مطلب دیگری که فاکس نیوز بر آن تاکید دارد این است که ایران در این مدت تعامل بسیار زیادی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و اجازه دسترسی به دو سایتی را هم که آژانس روی آنها حساس شده بود، به ماموران و نمایندگان این نهاد داده است. این اتفاق باعث کاهش تنش بین ایران و آژانس شد و در نتیجه تنها گذرگاهی هم که آمریکا می‌توانست از طریق آن نفوذ نموده و به جذب سازمان ملل به سمت خودش امیدوار باشد، بسته شد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    0

    اگر تحریم ها برگشت آنوقت چی؟

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      سلام بدانید بدتر میشه ولی این کار باعث می‌شود تا ۶یا۷طبقه که زیره صفر هستند مرگشان نزدیکتر وزودتر می رسید

    • Mk
      0

      مرگمان زودتر نمی رسد به درک خفقان نگیریم وسکوت نکنیم تا مرگمان زودتر نرسد

    • کاربر ناشناس
      0

      دولت روحانی. دزد تر میشود برای أین. هرچیز مناسب. را. برای خودشان. تدارک می بینند. مگر روحانی. نگفت. انتظارات. مردم. را.بالا نبریدزیرا. شکست. می خوریم

  • محمود
    0

    اینقدر نترس دیگه چی برگرده مگر تحریمی هم مونده خیلی دارم سختی می کشم پدرم از مخارج بالای زندگی درآمده ولی بازهم می گم مرگ بر آمریکا آمریکا بیا تا با یورش به سربازان تو آنها را نابود کنیم

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      همین الان آمریکاییا تو خلیج فارسن برو بسلامت، مردش باش برو همین الان

    • محمد حسین
      0

      زجر تحریم فقرا میکشن دولت مردا چه میدونن تحریم چی با حقوق دوتومان میشه با تورم صد در صد زندگی کرد

  • مجید
    0

    تحریمهای بین الملل هم که بیاد مردم تحمل میکنند و دولت هم مردم را بیشتر میدوشد فقط یکی نیست بگه چرا

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ماشین سواری مکان خانه ات وضع مالی شما قطعا خوب است و مرفه بی دردی

  • محمود
    0

    هادی جان رهبر عزیزم دستور بده شک نکن لحظه ای درنگ نمی کنم خدا میدانه از ته دل می گم البته مثل بسیارند

  • سلیمان
    0

    وقتی با تمام وجود احساس می کنی کسی می خواد زور بگه عکس العمل ها فراخور روحیات و بینش و آگاهی فرق می کنه کسی که تجربه از تاریخ گذشته نگیره و بقولی دچار سفید نمایی قدرت های شرقی و غربی راهگشا نیست . اتحاد و همدلی و بالابردن بصیرت و گذشت و فداکاری و پایبندی به اصول و شرافت انسانی همیشه در آخر بر تاریکی و ستم پیروز میشه خواه باشم یا نباشم امریکا و تفکر غربی و یا چین و روسیه و تفکر شرقی باید متوجه قدرت ایران ما بشوند و این یعنی دشمنان داخلی درب ها رو باز به سمت اینگونه یاوه گوی های ابرقدرت ها باز می کنند.

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      40 سال مدت زمان کافی است که یک کشوربه توسعه همه جانبه برسه مثل مالزی و ترکیه ولی در عوض ما چه کردیم. 8 سال جنگ. و 30 سال درگیر انرژی هسته ایی و تبعات آن و 40 سال دشمنی افراطی با آمریکا و اسرائیل و البته ماحصل سیاست ما 40 سال تحریم که نتیجه شده دلار 23 هزار تومانی و رکود اقتصادی تورم و بیکاری و........ به واقع اگر 40 سال مدیریت درست و تعامل و دوستی با دنیا داشتیم قطعا در همه جهات به یک ابر قدرت تبدیل شده بودیم و 80 میلیون ایرانی در رفاه و آسایش و در عدالت و برابری زندگی می‌کردند.

  • ی ط
    0

    ارزش نظر دادن نداره .غلطی نمی تونی بکنی.

  • سینا مهدوی
    0

    تحریم های سازمان ملل نسبت به تحریم های آمریکا هیچی نیست آمریکا حتی خرید دارو رو جزو تحریم قرار داده ولی سازمان ملل تحریم هاش در حد تحریم تسلیحاتیه

  • ناصر
    0

    تعجبم از خبرفوری و سایر رسانه هاست که درس نمیگیرن و باز به حرف مسئولین ایران اعتماد میکنند ... مگه هواپیمای اوکراینی یادتون رفته ؟ مگه خروج آمریکا از برجام یادتون رفته ؟ مگه دلار 25 هزار تومنی یادتون رفته ؟ همه گیری کرونا ؟ همه این اتفاقات رو مسئولین ایرانی رد میکردن بعد دیدیم شبکه های معاند راست میگفتن ... حالا دوباره 31 شهریوز بلند نشیم ببینیم حرف پمپئو درست دراومده ...

  • افشین
    0

    بالاتر از سیاهی رنگی نیست از یک طرف تحریم از طرف دیگه دزدی و اختلاص و تورم از طرف دیگه بذل و بخشش بیت المال به لبنان و سوریه چه تحریم بشه چه نشه بحال ما مردم هیچ فرقی نمیکنه کسی به فکر مردم ایران نیست پس بزار هر چی میخواد بشه

  • مجتبی شفیعیان
    0

    یک سوال اساسی درسته آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند به عنوان اعضای برجام اقدام کند. بر فرض اگر آمریکا جز برجام بود چنین توانایی ای را داشت پس نتیجه میگیریم که ۴ عضو دیگر برجام چنین راهکاری را دارند با توجه به استقلال چین و روسیه، به نظر می رسد فرانسه و انگلیس که از حامیان و وابسته به آمریکا هستند چنین گزینه ای را ولو با فشار آمریکا عملی کنند علی الخصوص انگلیس که میشه گفت نماینده آمریکا در اروپا هستش و میتواند نظر آمریکا را به عنوان عضوی از برجام منحصرا به انجام برساند با این وجود نتیجه به کجا خواهد رسید

  • نگین
    0

    چین کمونیست همه چیز خوار نیامده هر چی ماهی بود درو کرد و حتی اسیب زیادی به زیست محیطی دریا وارد ساخت روسیه جنایتکار و انگلیس مکار هم که جای خود دارند الان هم ملت غیر خودی دیگه جان ناقابلی هم ندارند این کشتی به گل نشسته چرا نمی خواهید باور کنید وقتی با کمونیستها ی جنایتکار می توانید دست دوستی دهید و همراهشان باشید چرا با امریکا نمی توانید الان روسیه سوریه را تصاحب کرد به راحتی اب خوردن پیاده نظام مفتی داشت بعدش یه تیپا زد انداخت بیرون لبنان هم که فرانسه اومد و دست و پا ها را قطع می کنند دونه به دونه نخود نخود هر کی رود خانه خود الکاظمی هم دمش گرم به فکر منافع ملتش است مرزش را بست بس کنید مردم رو بیشتر در تنگنا نگذارید که از ان طرف بام خواهید افتاد شک نکنید ترامپ پیروز میدان است

  • جواد
    0

    دنیا دست امریکاس وقتی اون مارو تحریم کرده یعنی از ارتباط با همه دنیا محرومیم. فقط با این هارتو پورتای جدیدشو بهونه دست مسئولین ما میدن که بیکفایتیشونو توجیه کنن. فقط خدا به داد این ملت مظلوم میرسه.

  • ناشناس
    0

    این یک بازی نمایشی است برای بدست اوردن ارا مشکل کشور بحرانهای ژرف درونی است

  • ایران وطنم خاکش کفنم
    0

    متاسفانه مشکل ما الان پیروی نکردن کشورهای غربی از امریکا و یا سازمان ملل رای موافق بده یا نده نیست، چیزی که الان کمر اقتصاد مارو خم کرده و فشارش واسه مردم عادی و شعار (ملت ما ایستادگی میکنه) واسه مسئولین است ، خود امریکاس که باید یه فکری اساسی واسش کرد، چون تنها تحریم های که الان اعمال شده فقط تحریم خود امریکاس که میگه یا ایران واسه تجارت انتخاب کنید یا منو که واقعا دیگه جای فک کردن نداره، پس اگر بخواد مکانیسم ماشه فعال کنه بدون اینکه هیچ تحریم جدیدی فعال بشه فشار روانیش باعث افسارگسیختگی اقتصاد ما میشه و همین الان ترس مردم از این بابات باعث خروج پولشون از بورس شده

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      متاسفانه مشکل اصلی وضعیت نابسامان کشور، بی کفایتی و بی لیاقتی و دزدی و فساد و رشوه و... مدیران و مجموعه حکومت است . تحریمها فقط بهانه مسئولین برای چاپیدن مردم است ، تحریمها تاثیر دارد ولی با این منابع و امکانات و نیروی جوان و موقعیت خاص ایران ، اگر مدیریت درست شود و فساد برچیده شود ، باز هم میتوان یک رفاه نسبی ایجاد کرد

  • رضا اکبری
    0

    دیگه خسته شدم چقدر باید تو زندگی استرس بگشم .اخرش چه میشه ۹۰ در صد مردم دیگه امیدی به زندگی ندارن خیلی از زمین بردار تو تراپ

  • کاربر ناشناس
    0

    اینقدر تحریم کنه نفسش در بیاد ما ملت تو سری خور وذلیل نیستیم. از عاشورا درس گرفتیم. این هم شکست دشمن ست حرفی غیر این نداره.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها