بازگشت به نقطه صفر / آژانس ادعا می‌کند قدرت بازدید از مراکز نظامی ایران را دارد

با وجود آنکه در زمان امضای برجام، دو طرف بر این نکته که اختیار بازرسی آژانس از مراکز نظامی ایران به این نهاد داده نشده، تاکید داشتند اما حالا یوکیا آمانو شاید تحت تاثیر فشار واشنگتن گفته است که این نهاد قدرت بازرسی از مراکز نظامی کشورمان را دارد.

بازگشت به نقطه صفر / آژانس ادعا می‌کند قدرت بازدید از مراکز نظامی ایران را دارد

به گزارش خبر فوری ، دلیل اصلی مخالفت تهران با هرگونه بازدید از مراکز نظامی، امکان جاسوسی نظامی از ایران است. امری که پیش از این در کارنامه آژانس به ثبت رسیده است.

در تازه‌ترین ادعاهای رسانه‌های غربی علیه ایران، یورونیوز به نقل از دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، تاکید ایران مبنی بر این که آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر به بازدید از سایتهای نظامی ایران نیست را رد کرد. به گفته مقامات این آژانس، اگر تاکنون از سایتهای نظامی ایران بازدید نشده از این روست که آژانس دلیلی نمی بیند که در حال حاضر دست به چنین کاری بزند.

در مقابل، سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای وادار کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بازدید از تأسیسات نظامی و غیرهسته‌ای ایران گفته است: بازدید از اماکن نظامی ما مطلقاً منتفی و ممنوع است و چنین موضوعی برای هیچ مرجع و کشوری مجاز نیست و برجام هم چنین اجازه‌ای را به هیچ مرجع و کشوری نمی‌دهد.

نقوی حسینی: بازدید از اماکن نظامی ما مطلقاً منتفی و ممنوع است و چنین موضوعی برای هیچ مرجع و کشوری مجاز نیست

مقصود از فشارهای آمریکا به آژانس، ابعاد گفته‌نشده‌ای از سفر هیلی و دیدار او با آمانو است. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل جمعه (۳ شهریور) اعلام داشت با توجه به آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی مجوز بررسی سایتهای نظامی ایران را در اختیار دارد، باید با بازدید از این سایتها مشخص کند که آیا ایران در فعالیتهای هسته ای خود دست به کار ممنوعه‌ای زده است یا خیر. در واکنش علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری گفت که تهران هرگز به آژانس اجازه دسترسی به سایتهای نظامی را نخواهد داد و درخواست آمریکا در این باره «رویایی» است که هرگز محقق نخواهد شد. هیلی نیز در پاسخ به سخنان ولایتی، روز پنجشنبه گفت: «اگر آنگونه که ایران می گوید بازرسی از سایتهای نظامی این کشور تنها یک رویا است، آنگاه متعهد بودن ایران [به توافق هسته ای] نیز یک رویا است.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد که بار دیگر موضوع بازدید آژانس از مراکز نظامی کشورمان داغ شده هرچند فعلا حرفی از بازرسی از این مراکز در میان نیست، اما نفس اینکه آژانس این قدرت و اجازه را دارد از این مراکز دیدار کند یا نه، موضوعی است که دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آژانس را بار دیگر بالا برده است.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها