کمالوندی: بازطراحی راکتور اراک معامله‌ای پر سود بود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بازطراحی راکتور اراک معامله‌ای پر سود دانست.

کمالوندی: بازطراحی راکتور اراک معامله‌ای پر سود بود

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از خبرگزاری ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با رآکتوراراک گفت: رآکتور اراک در جای و زمان خود افتخاری برای کشور است. زمانی که تصمیم به ساخت این راکتور گرفتیم به دانش و فن‌آوری غنی‌سازی دست نیافته بودیم، هرچند که تکنولوژی ساخت این راکتور متعلق به نسل‌های راکتور در گذشته دور است،‌ اما در هر حال ساخت آن برای کشور افتخارآمیز بوده و تجربه‌ای مفید است.

وی تاکید کرد: در بازطراحی راکتور اراک شرط آب سنگین بودن راکتور در هر سه حوزه (خنک کننده، بازتاب دهنده و کند کننده) حفظ شده است و امکانات آزمایش سوخت نیز برای آن در نظر گرفته شده. این برای ایران یک معامله پرسود بود و طرف مقابل تعهدات ویژه‌ای را در بازطراحی راکتور در قالب سند رسمی پذیرفت. روند بازطراحی این راکتور حتی در حالت برگشت‌ طرف مقابل از تعهداتش تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

کمالوندی خاطرنشان کرد: اینکه برخی مقامات سازمان می گویند راکتور اراک مجوز راه‌اندازی در دولت قبل یا قبل از برجام را نداشت، صحیح است. این نوع برخوردها با توجه به اهمیت موضوع ایمنی در حوزه هسته‌ای صرفا مربوط به ایران نیست، بلکه موضوعی بین‌المللی و جهانی است.

وی تاکید کرد: قبل از آن‌که برجام اتفاق بیفتد این راکتور در شرف تکمیل شدن بود و مرکز ایمنی هسته‌ای کشور اطلاعاتی را از پیمانکار خواسته بود. شاید آنها می‌توانستند در آینده نه چندان دور راکتور را تکمیل کنند اما اینکه برخی فکر می‌کنند این راکتور همان موقع آماده راه‌اندازی بود، اشتباه است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها