تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

اروپا می‌خواهد پای مسائل منطقه‌ای و دفاعی ایران در برجام باز شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران را برای فرار از مسئولیت‌ دانست و گفت: می‌خواهند مسائل منطقه‌ای و دفاعی ایران را به پرونده هسته ای گره بزنند.

اروپا می‌خواهد پای مسائل منطقه‌ای و دفاعی ایران در برجام باز شود

مصطفی انتظاری تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه از بیانیه سه کشور اروپایی در مورد مسئول دانستن ایران در حملات به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی به نظر می‌رسد، تلاش برای فرار رو به جلو برای فرار از مسئولیت‌ها و تعهدات خود بوده است.

وی ادامه داد: با سفر حسن روحانی به نیویورک و گمانه زنی در مورد ارائه طرح «ابتکار صلح هرمز» به نظر می‌رسد اروپاییان دو راهبرد را در نظر گرفته‌اند. یکی ایجاد حاشیه علیه ایران برای ایجاد اهرم فشار و دیگری فرار از قبول مسئولیت در اجرای تعهدات هسته‌ای است.

انتظاری گفت: در مدت اخیر اروپاییان بارها طرح‌های مختلفی برای اجرای تعهدات ذیل برجام و جبران خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به ایران اعلام کرده و همیشه نیز شکست خورده‌اند که در نتیجه آن کشورمان ضررهای زیادی نیز کرده است.

وی افزود: اتهامات بی‌اساسی که سه کشور اروپایی حاضر در برجام به ایران زده نه تنها بارها از سوی کشورمان رد شده است، بلکه خود عربستان به‌عنوان کشوری که مورد حمله قرار گرفته حاضر نشده است به طور رسمی مسئولیت حمله را به ما نسبت دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: آنچه اروپاییان انجام داده‌اند اقدامی است در دنباله روی از کاخ سفید بوده و به نظر می‌رسد در راستای ایجاد فشار حداکثری پیش از مذاکرات کمیسیون ویژه بررسی برجام بوده تا ایران را درگیر این اتهامات کرده و از تمرکز روی مسائلی چون اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی جلوگیری کنند.

انتظاری خاطر نشان شد: اروپاییان نمی‌توانند از یک طرف پیشنهاد مذاکره و دیپلماسی بدهند و از سوی دیگر ایران را متهم به خرابکاری و حمله به عربستان سعودی کنند. از یاد نبریم که اتهامی که اروپاییان به ایران وارد کرده‌اند، عملا اعلان جنگ به کشورمان است، چرا که بر اساس حقوق بین‌الملل این حق را به ریاض می‌دهد که دست به اقدام متقابل بزند.

انتظاری عنوان کرد: آمریکا در نزدیک به دو سال خروجش از برجام به عینه مشاهده کرده است که پاسخ ایران به ایراد چنین اتهاماتی بسیار جدی است و باید بگویم که آنچه اروپاییان در ادامه سیاست واشنگتن در پیش گرفته‌اند نیز موفق نخواهد بود و مصداق آب در هاون کوبیدن است.

وی تاکید کرد: اروپایی‌ها خیال می‌کنند که با ایجاد فشار حداکثری علیه ایران، در نهایت خواهند توانست امتیاز بگیرند و ممکن است که با منزوی کردن کشورمان، ما را به حاشیه برده و مانع دستیابی تهران به حقوق خود در چارچوب برجام شوند.

انتظاری به اشاره به سخنان بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان درباره آغاز مذاکرات فراگیر با ایران، اظهار داشت: دولت انگلیس راهی را که در پیش گرفته، دقیقا راهی است که آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما می‌رفت، به این معنی که برجام در موضوع هسته‌ای را به برجام منطقه‌ای و حتی موشکی تسری دهند.

وی افزود: اروپاییان و انگلستان در سخنان خود موضوعات زیادی از قبیل تنش‌های منطقه‌ای و درگیری ایران با همسایگان را مطرح می‌کنند تا بتوانند حوزه مذاکرات را گسترده کنند. از یاد نبریم که در زمان مذاکرات هسته‌ای وزیر خارجه وقت سعودی با سفر به اتریش، با وزیر خارجه وقت آمریکا دیدار کرد و خواستار حضور کشورش در مذاکرات شده بود.

مصطفی انتظاری تاکید کرد: اروپاییان تلاش می‌کنند که موضوعات منطقه‌ای، امنیتی و دفاعی ایران را به گفت‌وگوهای هسته‌ای گره بزنند که در این مورد مقام معظم رهبری به صورت کاملا قاطعانه و به صورت واضح و روشن اعلام موضع کرده‌اند.

وی در پایان گفت: طرح چنین اتهامات بی‌اساسی توسط تروئیکای اروپایی مقدمه‌چینی برای طرح موضوعات اینچنینی در قالب مذاکرات است و امیدوارم تیم مذاکره کننده، دولت و در راس آن شخص رئیس جمهور با هوشمندی لازم در مقابل این دست موضع گیری‌ها قرار بگیرند.

منبع: مهر

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها