تحلیل صباح زنگنه در مورد پیشنهاد اخیر مکرون در گفت‌و‌گو با خبر فوری:

ترامپ دلال املاک است که هر روز یک دبه درمی‌آورد/ مذاکره‌ای که همراه با حفظ حقوق و حرمت کشور باشد قابل قبول است

یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است : نمی‌توان شخصیت ترامپ را واقعی تحلیل کرد . وی مانند دلال املاک است هیچ دلالی حرف آخر را روز اول نمی زند و هر روز یک دبه در می‌آورد.

ترامپ دلال املاک است که هر روز یک دبه درمی‌آورد/ مذاکره‌ای که همراه با حفظ حقوق و حرمت کشور باشد قابل قبول است

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و همتای آمریکایی وی دونالد ترامپ روز دوشنبه در پایان اجلاس سران گروه-7 در شهر بیاریتز فرانسه با حضور در یک نشست خبری مشترک درباره مباحث مطرح‌شده در این اجلاس و حاشیه آن، از جمله مسائل مرتبط با ایران، صحبت کردند. ماکرون در این نشست با اشاره به اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه وی آمادگی دارد در راستای تأمین منافع ملی خود با هر مقامی دیدار کند، اظهار داشت: «امروز صبح رئیس‌جمهور روحانی اعلام کرد که حاضر است برای تأمین منافع کشورش با هر رهبر سیاسی در جهان دیدار کند. من هم به وزیر امور خارجه ایران و هم به رئیس‌جمهور روحانی به‌صورت تلفنی گفتم که اگر با رئیس‌جمهور ترامپ دیدار کنند، شانس توافق وجود خواهد داشت. بیشتر بخوانید

این در حالی است «محمد جواد ظریف» در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی اظهار داشت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست . بیشتر بخوانید

برای شنیدن نظر یک کارشناس سیاست خارجی به سراغ دکتر صباح زنگنه نماینده اسبق مجلس در این ارتباط رفتیم .

وی در پاسخ به این سوال که این مذاکره در شرایط فعلی کشور ما چقدر ضرورت دارد و اگر معتقد به این ضرورت هستید فکر می‌کنید با چه محورهایی باید انجام شود؟ گفت: بحث مذاکره برای مذاکره هیچ وقت مطرح نبوده مگراینکه مسوولین وقت اضافه داشته باشند. اما مذاکره ای که حفظ حقوق کشور و حفظ حرمت و شخصیت کشور در آن مراعات شود و وسیله ای برای از بین بردن حقوق کشور نباشد مشکلی نخواهد داشت .

وی با بیان اینکه آمریکایها جزیی از جامعه جهانی هستند ومذاکره با آنها در کنار بقیه کشورها معنی می دهد، ادامه داد : مذاکره با آمریکا به صورت انفرادی برای کشور به خصوص در زمانی که رییس جمهور کشور آمریکا وارد فصل انتخابی میشود معلوم نیست که چقدر به قولش عمل کند، مگر اینکه بعد از آن در یک مجموعه بین اللمللی تبدیل به سازکار محکم دایمی شود و با تایید نظام حاکم بر آمریکا شامل کنگره ومجلس سنا و احزاب رسمی آن کشور باشد آن زمان قابل قبول خواهد بود .

صباح زنگنه در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه ترامپ در برهم زدن برجام آیا میتوان به وی اعتماد کرد؟ گفت: در برجام آمریکا به دنبال دسترسی به امتیاز زودگذری بود و مشابه آن هم ترامپ به دنبال آن است . خواسته ای که آنها مطرح می‌کنند این است که جمهوری اسلامی ایران به سمت تسلیحات هسته ای حرکت نکند که این سخن بیهوده ای است .

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهد توافقی حاصل شود باید حقوق ایران از زمانی که آقای ترامپ آمده است تامین شود ، تصریح کرد: این تامین حقوق ایران هم باید از سوی هم از سوی آمریکا هم از سوی دیگر کشورهای امضا کننده برجام انجام شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:آمریکا کشوری موثری هم دربرهم خوردن توافقات و هم استحکام توافق بین المللی است هرگونه توافق باید مبتنی بر ثبت و تایید مجموعه نهادهای حاکمیتی آمریکا باشد.

صباح زنگنه در پاسخ به این سوال که چرخش مواضع اخیر ترامپ بازی برای بحث انتخابات است یا واقعی میتوان تحلیل کرد ؟ گفت:نمی‌توان شخصیت ترامپ را واقعی تحلیل کرد . وی مانند دلال املاک است هیچ دلالی حرف آخر را روز اول نمی زند و هر روز یک دبه در می‌آورد. قانون حاکم بر این سنخ افراد این است که هر روز بتوانند دبه در بیارند و یک امتیاز بالاتری به دست بیاورند. بنابراین نمی شود به این سخنان اعتماد کرد تا در صحنه عملی دیده شود .

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • احمد زمانی
    0

    آقای زنگنه فکر کنم خودن دلال تری به دیگران ایراد نگیر

  • اریو
    0

    اینکه ترامپ دلال باشه یا هرصفت بدتری داشته باشه همه قبول دارن ولی درد کار اینجاس ک شرف و وطن پرستیش از خیلیا ک ب ادعای خودشون خداپرست و ....هستن بیشتره وتا الان یک گام بسمت بدبختی مردم وکشورش برنداشته و یک وجب از مملکتشو ب روسیه و هیچ کشور دیگ نفروخته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها