۳۵هزار هکتار مناطق جنگلی استان سمنان در موقعیت بحرانی آتش‌سوزی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۳۵ هزار هکتار از مناطق جنگلی استان در موقعیت بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی قرار دارد.

۳۵هزار هکتار مناطق جنگلی استان سمنان در موقعیت بحرانی آتش‌سوزی

سرهنگ علیرضا ابوطالبی گفت: امسال شرایط مناسب جوی و رشد خوب پوشش‌های گیاهی موجب شده خطر آتش‌شوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان سمنان افزایش یابد.

وی بیان کرد: بیشترین مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی و جنگلی مربوط به شهرستان‌های میامی، شاهرود و مهدیشهر است.
وی ادامه داد: علت وقوع ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقشی مؤثر در کاهش آتش سوزی در عرصه‌ها دارد و این رویکرد در استان با استفاده از ظرفیت رسانه دنبال می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: ایجاد و تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق مردمی برای استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی برای پیشگیری و مهار آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی در کنار اطلاع‌رسانی در جامعه در دستور کار قرار دارد.
پایگاه‌های اطفای حریق مردمی به چهار پایگاه افزایش می‌یابد

وی یادآور شد: اکنون چهار پایگاه اطفای حریق مردمی در استان سمنان ایجاد شد که از این تعداد ۲ پایگاه در شهرستان شاهرود و ۲ پایگاه در شهرستان مهدیشهر مستقر است و ایجاد چهار پایگاه اطفای حریق دیگر در نزدیکی مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی در دستور کار قرار دارد.

ابوطالبی اظهار داشت: مناطق جنگلی و مرتعی استان سمنان به سه دسته مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم‌بندی شد و براساس اولویت تقسیم نیرو و تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی احتمالی در کمترین زمان ممکن انجام شده است.
وی ابراز داشت: پنج هکتار عرصه‌های مرتعی بیابانی در شهرستان شاهرود به دلیل غفلت و عامل انسانی در آتش سوخت و به جز این مورد آتش‌سوزی دیگری در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان رخ نداده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: شهروندان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن و بطری های شفاف یا شیشه ای در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

منبع: خبرآنلاین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها