همه چیز درباره ختنه زنان/ از انواع ختنه تا عوارض روانی/ آیا ختنه احتمال خیانت را کم می‌کند؟

ختنه زنان به معنی بریدن یا مسدود کردن قسمتی از آلت تناسلی زنانه است که به صورت سنتی در بعضی از گروه‌های قومیتی در آفریقا و غرب آسیا وجود دارد.

همه چیز درباره ختنه زنان/ از انواع ختنه تا عوارض روانی/ آیا ختنه احتمال خیانت را کم می‌کند؟

به گزارش خبر فوری ، امروز روز جهانی مبارزه با ختنه زنان است. این اتفاق اگر در کشور ما نهی می شود اما در برخی مناطق مخصوصا مناطق مرزی ایران به صورت محدود اتفاق می افتد. ختنه زنان به معنی بریدن یا مسدود کردن قسمتی از آلت تناسلی زنانه است که به صورت سنتی در بعضی از گروه‌های قومیتی در آفریقا و غرب آسیا وجود دارد. بر خلاف ختنه پسران که در بسیاری از ادیان و سنت‌ها شایع است و از نظر پزشکی و بهداشتی نیز نظرات مثبتی در حمایت از آن وجود دارد اما ختنه زنان هیچ پیامد مثبتی برای آن‌ها ندارد. تا امروز فعالیت‌های اجتماعی زیادی برای جلوگیری از این عمل در جهان صورت گرفته و در بسیاری از کشورها ممنوع شده است اما هنوز قوانین نتوانسته اند این سنت را مغلوب کنند.

انواع ختنه زنان

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ختنه کردن زنان به چهار شیوه صورت می‌گیرد:

نوع اول: برداشتن کلی یا جزئی کلیتوریس

نوع دوم: برداشتن کلی یا جزئی کلیتوریس و لب‌های کوچک فرج همراه یا بدون بریدن لب‌های بزرگ فرج

نوع سوم: هرگونه تنگ کردن مجرای مهبل با ایجاد یک مهر و موم پوششی با قطع کردن لب‌های کوچک فرج و یا بزرگ فرج همراه یا بدون بریدن کلیتوریس

نوع چهارم: هرگونه عمل آسیب‌زای دیگری مانند سوراخ کردن، سوزن زدن و شکافتن

ختنه زنان در سنت بعضی از گروه‌های قومی آفریقا و غرب آسیا وجود دارد. هیچ‌کدام از ادیان الهی مانند اسلام و یهودیت و مسیحیت دستور به ختنه دخترنداده اند. در عوض سنت‌های قومی نقش بیشتری در حفظ این رسم داشته اند. خاستگاه این رسم را دره نیل و مصر باستان می‌دانند و امروزه نیز دختران ختنه‌شده در حدود 28 کشور جهان وجود دارد که شیوع آن بین زنان مصری، اتیوپیایی‌، کنیایی‌، سومالیایی بیشتر است. در ایران نیز ختنه زنان در مناطق جنوبی کشور به ویژه استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان و همچنین مناطق کردنشین آذربایجان و کرمانشاه وجود دارد و متاسفانه قانون مشخصی برای ممنوعیت آن وضع نشده است.

رسوم ختنه زنان

معمولا در این جوامع رسومات مختلفی وجود دارد. اما اکثر اقوامی که زنان را ختنه می‌کنند آن‌ها را در آغاز نوجوانی و هنگام بلوغ یا قبل از ازدواج ختنه می‌کنند. در جنوب ایران رسم است که دختر را پیش از چهل روزگی ختنه کنند اما در بیشتر جوامع ختنه شدن دختر به معنای بالغ شدن او است.

دلایل ختنه زنان

در این جوامع معمولا ختنه زنان با هدف افزایش پاکدامنی پیش از ازدواج و وفاداری زن و کم شدن احتمال خیانت به شوهر پس از ازدواج صورت می‌گیرد. به این دلیل که با برداشتن کلیتوریس لذت رابطه جنسی برای زنان به شدت محدود شده و زنان کمتر احتمال دارد که از رابطه جنسی لذت کامل ببرند. هرچند تحقیقات نشان داده که این زنان به خاطر محدود شدن لذت جسمی از رابطه جنسی به خیالپردازی و یا رابطه با مردان دیگر پناه برده و این رسم تاثیر معکوس داشته است.

عوارض و پیامدهای بهداشتی ختنه زنان

ختنه برای زنان نه تنها فایده ای ندارد بلکه برای آن ها پیامد ها و خطرات جسمانی نیز به وجود می آورد:

درد، خون‌ریزی شدید و شوک هنگام بریدن کلیتوریس که معمولا بدون بی‌حسی انجام می‌شود.
عفونت زخم و عفونت‌های ادراری بعدی به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی در این عمل
ناباروری و مشکلات در هنگام زایمان
مشکلات ادراری به این دلیل که دختران پس از ختنه معمولا هنگام ادرار درد دارند و به همین دلیل از ادرار کردن جلوگیری می‌کنند.

آثار روانی ختنه بر زنان

اضطراب و افسردگی دختران به دلیل بی‌اعتمادی به محیط خانواده‌ای که به اجبار آن‌ها را وادار به تحمل عملی دردناک کرده است. بسیاری از این زنان برای درمان مشکلات روانی خود نیاز به روان درمانی پیدا می کنند.

برداشتن کلیتوریس به عنوان عضوی که نقش زیادی در ایجاد لذت جنسی زنان ایفا می‌کند می‌تواند باعث محدود کردن رابطه جنسی در این زنان شود. هرچند پژوهش‌ها نشان داده‌اند که زنانی که ختنه شده بودند به دلیل تجربه نکردن رابطه جنسی مناسب به رابطه با مردان متنوع رو می‌آوردند تا بتوانند لذت جنسی مورد نظرشان را تجربه کنند. بنابراین نه تنها درمانی برای خیانت زنان نیست بلکه آن را تشدید می کند.

درمان زنان ختنه‌شده

روش درمانی قطعی برای زنانی که دستگاه تناسلیشان ناقص شده وجود ندارد. اما روش‌های جدیدی برای جراحی پلاستیک اصلاحی برای این افراد وجود دارد. در این روش‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از بافت کلیتوریس داخلی و بیرون آوردن این بافت این حساسیت را دوباره احیا کنند. هرچند حساسیت کلیتوریس داخلی به اندازه بخش خارجی آن نیست اما بازگشت تحریک جنسی تا حدودی صورت می‌گیرد.

ختنه زنان، ابزاری برای سرکوب جنسی
یکی از مهمترین اهداف ختنه زنان سرکوب جنسی و ممانعت کردن از خیانت است چرا که زنانی که تحت این عمل قرار می‌گیرند از رابطه جنسی لذت کامل نمی‌برند و در برخی رابطه جنسی همواره با درد همراه است.

برخی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که ختنه زنان نه تنها ضامن وفاداری آنان به شریک زندگیشان نیست، بلکه به دلیل لذت نبردن از رابطه جنسی این زنان همواره به دنبال شرکای جنسی دیگری هستند و یا به خیالبافی ذهنی روابط جنسی ایده‌آل و عاشقانه را خیالبافی می‌پردازند.

شیوع ختنه زنان در جهان
براساس برآورد سازمان ملل متحد هم‌اکنون ۲۰۰ میلیون زن در جهان زندگی می‌کنند که تحت یکی از انواع ختنه قرار گرفته‌اند و از این تعداد ۴۴ میلیون نفر از آنان دختران زیر ۱۴ سال هستند.

بالاترین آمار شیوع ختنه زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله متعلق به کشورهای سومالی (۹۸ درصد)، گینه (۹۷ درصد)، جیبوتی (۹۳ درصد)، سیرالئون (۹۰ درصد)، مالی (۸۹ درصد)، مصر (۸۷ درصد) و اریتره (۸۳ درصد) است.

از سوی دیگر بنا به آمار سازمان ملل متحد ۴۴ میلیون دختربچه زیر ۱۴ سال در سطح جهان ختنه شده اند. بیشتر این دختران اهل گامبیا (۵۶ درصد) و موریتانی (۵۴ درصد) هستند.

ختنه زنان در ایران و افغانستان نیز صورت می‌گیرد. در ایران آمار دقیقی از میزان ختنه زنان وجود ندارد، خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی از جمله استان‎هایی هستند که ختنه زنان در آنها صورت می‌گیرد.

ختنه زنان با درد، خونریزی و ابتلا به عفونت‌های شدید همراه است. این عمل می‌تواند ناباروری زنان و خطر مرگ نوزادان را افزایش دهد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • کاربر
    0

    چه خبر مزخرفی. فکر میکردم رسانه خاصی هستید اما اشتباه میکردم... متاسفم برای مسوولان. دبیران و سردبیران

    نظرات شما -
    • شی شی
      0

      درسته من اینو دیدم بارها زیر دست این پیرزنای خرافی هم رفتم من کرد هستم اینجا اینکارو میکنن . منو نتونستن با این ذهنیت که من تو شکم مادرم ختنه شدم مثلا . الحمدالله دو ساله نشنیدم این کارو بکنن ‌ . من هژده سالمه واقعا این نوشته تون عالیه . ولی اینجا هشتاد درصد دخترای هم سن من ختنه شدن

  • هستی امینی
    0

    جالبه استان هایی ختنه شیوع داره که محروم وکم برخوردار هستن ,به نظرم این محرومیت رو خودشون برای خودشون بوجود آوردن با تعصبات وحذف نیمی از جمعیتشون که بانوانشون باشن به این محرومیت ادامه میدن ,غیراز تاسف چیز دیگه ای نمیشه گفت به امید روزی که همه ی بانوان سرزمینم به حقوقشون آشنا بشن وبدستش بیارن

  • شهروندایرانی
    0

    این چکاریه اخه؟؟؟یکی بمن جواب بده..مگه مامسلمون نیستیم..کجای دین اسلام همچین کاری روپیشنهادداده..پناه برخدای یکتا

    نظرات شما -
    • من
      0

      چون دختری این حرف رو میزنی

  • محمد
    0

    جای تأسف که انسانها بیجا به خود آسیب می رسانند

  • صمد جانه نیا
    0

    خیلی کار کثیف و غیر انسانی هستش

  • ایرانی
    0

    به این بدی که توضیح دادن نیست جایی خوندم پیامبرخطنه کردن زنان رو سفارش کرده بوده

    نظرات شما -
    • ف
      0

      بفهمید چی مینوسید

    • خسرو
      0

      تو غلط کردی که پیامبر سفارش کرده من نزدیک شصت سالم وقتی ختنه زنان فهمیدم تعجب کردم اصلا همچین چیزی به گوشم نخورده بود

    • jalal
      0

      پیامبر (ص) فرمود هر حدیثی که ازمن نقل کردند اگر پشتوانه قرآنی نداشت باورنکنید. در قرآن اشاره ی به ختنه زنان نشده

    • حامز
      0

      در جواب به دوست عزیزمون که گفت در قران اشاره به ختنه زنان نشده... در قران اشاره ای هم به ختنه مردان نشده...

    • بی نام
      0

      گوسفند ابله 60 سالت است و هنوز نمی دانی که در زمان پیامبرت به طور وسیع در جزیره العرب اینکار انجام می شده است!

  • یک مسلمان
    0

    تویی که نوشتی پیامبرسفارشش کرده .حرفای مزخرف زیادی رابه پیامبرنسبت میدن اینم یکیش.پیامبرحرفش حرف خدابودنه یه مشت ادم دوره پاره سنگی وجاهل مثل تو

    نظرات شما -
    • سلطان اواره
      0

      اینکارغیرانسانی بیشترتومناطق سنی نشین اجرامیشه وبه روش خیلی کثیفی که هزار عوارض به دنبال داره من خودم دانشجوی پزشکیم برای ویزیت مریض به سیستان رفتم اونجا یه عمل جراحی روی الت تناسلی بخاطرختنه داشتیم دختره ۴سال پیش اینکاروکرده بود عفونت دسگاه تناسلیشوگرفته بود به مرورعفونت زیادشده بود وبدلیل فقرسوادی گفته بودن خوب میشه ودکترمراجعه نکرده بودن وباسیربحساب اومدن ضدعفونی کرده بودن که شدیدترشده بود.عمل شد موفقیت امیزم بودکه دختره بدبخت عفونت التش واردخون شده بود ومتاسفانه هیچ انتی بیوتیکی روش جواب ندادوفوت شد

    • حمید خان جان
      0

      در زمان پیامبر (و قبل از پیامبر ) به طور وسیعی عمل ختنه بر روی دختران انجام می شده در روایتی است که پیامبر به یک زن ختنه کن می گوید (از آن قسمت) کم ببر یعنی پیامبر هیچ مخالفتی با این کار نکرده است . اگر می بینید که این کار به طور مرسوم در کشور های سنی و مناطق سنی نشین انجام می شده (و یا در بعضی از جاها می شود) این یکهو از آسمان نازل نشده است و آنها این کار را منتسب به سنت پیامبر می دانستند منتها کسی که خود را مسلمان می نامد و از تاریخ صدر اسلام و گذشته اطلاعی ندارد و اعتقاد دارد که تمام رفتار پیامبر از خدا نشات گرفته و به عنوان یک مذهبی متعصب فکر می کند دیگران را جاهل و نادان می پندارد جواب این است که تو سواد نداری ابله! آیا تمام چیز های که به نام دین در کله ما فرو کرده اند درست است؟ اگر درست است چرا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیاری از قوانین اسلام که غالبا مردانه بودند را دانه دانه با درست کردن مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر دادند و یا می دهند؟ در اسلام ارث به دختر نصف مرد می رسد الان صحبت این است که برابر باشد مگر حلال و حرام محمد تا قیام قیامت حلال و یا حرام نبود پس چرا تغییر کرد؟ مبحث تعدد زوجات که ائمه اسلام هرکدام 10-15 تا زن داشتند هم همینطور و غیره که در این جا نمی گنجد بنابر این زیاد به خودت فشار وارد نکن بسیاری از این قوانین می تواند جنبه توافقی بین مردم داشته باشد و هیچ ربطی به دین ندارد می توان قانون تعیین کرد که دیه قتل مثلا 100 اسب یا 100 گورخر یا قاطر باشد (در حالیکه مثلا اسلام گفته 100 شتر) و وقتیکه مورد تصویب قرار گرفت جنبه قانونی پیدا می کند و هیچ اتفاقی نمی افتد و کسی به خاطر تغییر شترانه به جهنم نخواهد رفت!!.

  • رویای محال
    0

    جل لخالق چ کارایی ک از این ادمای مغز معیوب برنمیاد

  • خسرو
    0

    علم اگر هزار برابر پیش برود آخرش انسان نمی فهمد من از این کار تعجب کردم شاید نسل های قبل ما هم اگر این کار میکردند ما هم همین طور بودیم

  • بابی جون
    0

    بابا ایول با این مغزای تو خالی جاهلیت تا کی ادامه داره شاخ داوردم بیچاره اون زنانی که تن میدن با این عمل دردناک زنی گفتن مردی گفتن چقدر بعضیا بی هیاین

  • متین
    0

    سلام راستش درد ناکه ولی در کل ممنون که مردم رو مطلع مکینید.

  • Zary
    0

    واقعا متاسفم برای همچین مزخرفاتی.انسان بودن هم یک ارزوس خدابه داد اون کسایی که قربانی همچین کارایی میشن برسه خاک توسرتون با این خرافاتتون

  • Mohamad
    0

    به نظر من یه مشت آدم برای سوء استفاده از دختران این کارو انجام میدم

  • رسول
    0

    شاید از کسی باخبر نباشیم و از احساسی شدنشان پرهیز نما یند.

  • s
    0

    یا ابلفضل تا حالا همچین چیزی نشنیده بودم این چ کار کثیفیه ک انجام میدن...این نمونه بارز نقض حقوق زنانه ...اوج جاهلیته...اگه میگفتن عرب های جاهل این کارو انجام میدن اصلا تعجبی نمیکردم ولی خییلی متاسف شدم ک تو کشور خودمون هم باهاش مواجهیم ...ب نظرم کمترین حکم واسه آشغالایی که همچین کاری با دخترا میکنن اعدامه...

  • بیتا
    0

    من جنوبی هستم،این یک دروغ بیش نیست که جنوب ایران دختران رو ختنه میکنن،من این مطالب رو که درباره ختنه دختران میخونم هم تعجب میکنم هم تأسف میخورم که هنوز جاهلیت وجود داره و هم اینکه خدایی خندم میگیره، این اراجیف رو من اولین باره میشنوم،،، کشورای دیگه رو نمیدونم ولی ایران عمرا همچین چیزی باشه،من که جنوبی ام ندیدم و نشنیدم همچین چیزی، اگه از مردم اینجا بپرسی بهت میخندن چون تاحالا نشنیدن این خرافات رو

  • س
    0

    من کرمانشاهم همچنین چیزی نشنیدم و ندیدم در اطرافیان یا شهرم شاید زمانهای عصر هجربوده ما خبر نداریم

  • mzh
    0

    به نظر من ختنه حتی برای مردان هم خوب نیست چه رسد برای زنان .ختنه باعث بروز مشکلات جنسی در آینده خواهد شد من خودم بارها از مشکل زود انزالی در مردان شنیده ام و فکر می کنم بدلیل همین عمل ختنه هست ای کاش پزشکان ما به این سطح از آگاهی می رسدند که مردم را از انجام این عمل حتی برای مردان منع می کردند .

  • سالی
    0

    من خودم جنوبیم اصلا اینجا این خبرا نیست هرکی گفته چرت کفته من حتی از مامانم هم که سوال کروم گفتن که دروغه حتی زمان مامان بزرگم هم همچین چیزی نبود

  • هلن جون
    0

    سلام من کرمانشاهی هستمو متاسفانه ختنه شدم و این واقعیت کامل دارد من 22سالمه ازدواجم کردم وای هیچ گونه حسی تجربه نکردم وه خیلی مشکل جنسی با همسرم پیدا کرد با اینه من و همسرم عاشق و معشوق بودیم ولی زندگیمون داره رو به سردی میره متاسفانه وه من عجیب نابود شدم با این حرکت من یادم ختنم کردن کلاس دوم ابتدای بودم وجود داره داره و داره متاسفانه

    نظرات شما -
    • زهرا هزاروند
      0

      سلام ببخشید گه فقط برگ های بدن رو بردارن چه میشه ایا کم میل میشن به رابطه جنسی

  • نفس
    0

    واقعا متعسفم که در قرن21شاهد چنین جنایت هایی هستیم

  • س
    0

    سلام، خیلی کار احمقانه ای هست، در کل بگم اون دختر یا زنی که این کارو میکنه کثافت ترین موجود روی زمینه راستشو بخواید من خودم دیدم که این کارو کردن نه یکار بار بلکه دوبارهم دیدم و حالمم از اون نفرات بهم میخوره... امیدوارم که هر چه زودتر از بین برن عوضیهای پست

  • As
    0

    من متولد۷۷م کرد هستم متاسفانه تو شهر ما هم تا چندسال پیش اینکار رو برای دختر ها انجام دادن من خودم ختنه شدم و برای خودم متاسفم که تو همچین جاهلیتی زندگی میکنم چرا باید زن لذت رابطه جنسی رو نچشه

    نظرات شما -
    • Sajad
      0

      واقعا چرا این کارو با یه زن میکنن چرا باید برده باشه اخه

  • مولود خمیسی
    0

    من یک دختر ۱۷ ساله هستم ودر سن ۱۲ سالگی مرا ختنه کردن و من در تیغ بر روی دودولم را حس می کردم. من به شدت از ختنه شدن دخترها مخالفم . من از موقعی که ختنه شدم خون ریزی شدیدی داشتم

  • هلاله
    0

    من از کودکی تا الان این صحنه ها رو چندین بار دیدم با تیغ ریش تراشی مردانه از چهارسالگی یادمه یه زن اومددرخونه هارومیزدکیادخترختنه نشده دارن یه همسایه نامادری بودخودش سه تادخترداشت شوهرشم چهارتابیچاره بزرگشون هجده سالش بود هرهفت تاروبا کمک زنای همسایه گرفتن وختنشون کردن میگفتن دختر ختنه نشه بیحیاس و صداش بلنده و تند مزاجه اون برجستگی بالای محل خروج ادراررو کمی میبریدن همه مادرای کردمایل به ختنه اندخیلیم راحت بلدن ختنه کنن کافیه یه دایه یکی رو جلو چشمشون سنت کرده باشه همون زنهایی که کمک رفتن اومدن دخترای خودشونو ختنه کردن سن خاصی نداره الانم دختر سی ساله رو میشناسم هر حرفی میزنه میگن ختنه نشدس باید سنت بشه خیلی در معرض بودم اين سنت رو روی منم انجام بدن یه بار باناخن گیر یه بار با تیغ حتی چندین بارم بخاطر سهولت کارشون لباسای زیرو در اون قسمت مخصوص قيچی کردن تا وقتی دختر خوابش برد دریه چشم بهم زدن سنت کنن الانم هر حرفی میزنم میگه ختنه نشده حرف نزن هیچ دختری اینجا جان سالم ازش بدر نمیبره مادرا کار خودشونوبلدن

  • صدیقه
    0

    سلام .متاسفم برای این افراد که بیشترشون رو آمار گرفتم کردستان هست دختران وزنانشون عقده ای هستن وباید به روانشناس مراجعه کنن .البته ختنه کردناشونم حرفه که پررو یا بی حیا نشن ربطی نداره به این کار پررو یا بیحیا بودنشون .هر کی هر طوری هست همون طوره .ایناهمش بهانس‌.

  • شوکت حجت زاده
    0

    من خیلی دوست دارم ختنه بشم. کجا باید برم که ختنم کنن؟

  • نورزائی
    0

    سلام و ممنون از شما .اینکه نوشتید در افغانستان نیز این کار را انجام میدهند کاملا نادرست است واز نظر اهل سنت و شیعه وکل اسلام نیز حرام و ممنوع است این یک سنت بین بعضی از قبیله های کرد عرب آفریقایی است که بین آنها هم کمرنگ شده است. در شرق و جنوب ایران اثلا چنین سنتی را ندارند در افغانستان چنین چیزی وجود ندارد پدر قدیم نیز وجود نداشته

  • ناشناس
    0

    دلم براشون میسوزه

  • ناشناس
    0

    خیلی نامردن😭💔🤣

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها