افزایش رسمی قیمت تجهیزات پزشکی نداریم/ مردم نگران افزایش تعرفه‌ها نباشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تجهیزات پزشکی جزو مواردی است که واردکنندگان با نرخ دولتی وارد کرده‌اند و اگر افزایش قیمتی وجود دارد گران‌فروشی است، در همین زمینه سامانه مبارزه با گرانفروشی فعالیت می‌کند.

افزایش رسمی قیمت تجهیزات پزشکی نداریم/ مردم نگران افزایش تعرفه‌ها نباشند

طاهره چنگیز شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز پزشک اظهار کرد: تجهیزات پزشکی جزو مواردی است که واردکنندگان با نرخ دولتی وارد کرده‌اند و اگر افزایش قیمتی وجود دارد گران‌فروشی است؛ در همین زمینه سامانه مبارزه با گرانفروشی فعالیت می‌کند و افزایش رسمی قیمت تجهیزات پزشکی نداریم.

وی افزود: اگر شرکت‌ها تجهیزات پزشکی را به قیمت مصوب نمی‌فروشند تخلف حساب شده و با شرکت‌ها برخورد شده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود؛ افزایش رسمی قیمت تجهیزات پزشکی و دارویی نیز نداریم، موارد گرانی موجود نیز به جو روانی بازمی‌گردد چرا که قیمت جدیدی اعلام نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تجهیزاتی که قابلیت استریل شدن را دارند به طور مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند، دستورالعمل و شرایط مربوط به استریل کردن را وزارت بهداشت اعلام کرده است.

وی با بیان این‌که وسایل جراحی که یک‌بار مصرف نیستند و با قسمت بسته بدن ارتباط دارند با استریل کردن چندین بار استفاده می‌شوند، گفت: منعی برای استفاده از وسایل یک‌بار مصرف البته با شرایط اعلام شده وجود ندارد.

هیچ پزشکی از ایجاد عفونت بیمارستانی سود نمی‌برد

چنگیز خاطرنشان کرد: هیچ پزشکی از ایجاد عفونت بیمارستانی سود نمی‌برد، پزشک حتی اگر به فکر خود باشد دوست ندارد بیماری افزایش یابد، چراکه پزشکان جزو مردم هستند و سلامت مردم هم برای آن‌ها اهمیت دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: خدمات بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی بر اساس تعرفه است، در بیمارستانهای خصوصی هم هزینه‌ها بر اساس تعرفه است؛ نکته قابل توجه این است که بر رعایت تعرفه‌ها نظارت شده و تلاش می‌شود از حقوق مردم در زمینه تعرفه‌ها حمایت شود.

مردم نگران افزایش تعرفه‌ها نباشند

چنگیز همچنین اذعان کرد: مردم نگران افزایش تعرفه‌ها نباشند خدمات پزشکی مانند کالای سوپرمارکت نیست، خدمات پزشکی به صورت جزئی تعرفه گذاری شده و در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی باید تعرفه‌ها رعایت شود، پزشکان اجازه افزایش تعرفه پزشکی را به طور خودسرانه ندارند.

وی با تأکید بر این‌که انتقاد کردن حق مردم و رسانه است، عنوان کرد: شیوع بی‌اعتمادی در کل باعث تخریب جامعه می‌شود، اگر اعتماد جامعه را در حوزه پزشکی از بین ببریم هم اعتماد و هم سلامت جامعه را به خطر انداخته‌ایم، بی‌انصافی و گاهی رعایت نکردن حرمت‌هاست که باعث ضربه خوردن به قشری است که سلامت جامعه را عهده‌دار هستند.

تأثیر قیمت دلار بر تجهیزات پزشکی خبر خوشی نیست

عباسعلی جوادی نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که در مراسم روز پزشک از 45 پزشک در حوزه‌های مختلف تقدیر شد، مطرح کرد: 12 هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی در شهر اصفهان داریم که حدود 7 هزار نفر پزشک و مابقی از داروسازان، ماماها، دندانپزشکان، بینایی‌سنج‌ها و سایر مشاغل این حوزه هستند.

وی ادامه داد: بحث تغییر قیمت دلار و تأثیر آن بر تجهیزات پزشکی و افزایش قیمت این تجهیزات خبر خوشی نیست که گران شدن خدمات به مردم را هم به دنبال داشته است.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: پزشکان دو سه سالی است که به طور مختصر افزایش دستمزد را دارند، در اصفهان سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری با هم توانستند تا حد زیادی زیرمیزی‌ها را کم و کنترل کنند و اگر همچنان وجود داشته باشد موارد ناچیزی است.

تجهیزات پزشکی به اندازه کافی در کشور وجود دارد

سیاوش صحت رئیس انجمن جراحان ایران نیز در ادامه گفت: در زمان جنگ و زمان‌های سخت دیگر دیدیم که گروه پزشکی همواره خدمات را به نحو احسن انجام داده است، در زمان ملی شدن صنعت نفت شاید بدتر ازاین شرایط داشتیم که مردم همراهی کردند؛ تحریم ممکن است مقدار زیادی از وسایل را از ما بگیرد اما وسایل به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

وی با بیان این‌که گران شدن خدمات مشکل ایجاد می‌کند، گفت: پزشک قسم خورده و خدماتش را ارائه می‌دهد و نقصی در خدمات ارائه شده وجود ندارد؛ پزشکی نشان داده که هیچ‌گاه از مردم کم نگذاشته است و در تاریخ ایران هم ندیده‌اید که خدمات ارائه شده به بیماران نقص پیدا کرده باشد.

مرتفع کردن نیازهای دارویی مردم

غلامحسین صادقیان عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: واقعاً تمام اقشار جامعه پزشکی تعهدی نسبت به جامعه دارند که با تمام وجود انجام می‌دهند و مصداق آن داروخانه‌ها و داروسازهای استان هستند که با شرایط مختلف خدمات مربوط به حوزه خود را ارائه می‌کنند و این خدمات ممتد و ادامه‌دار بوده است.

وی با تأکید بر این‌که این قشر همواره نسبت به جامعه خود متعهد بوده‌اند، گفت: اگر نقاط ضعفی از جامعه پزشکی مطرح می‌شود، باید نقاط قوت خدمات پزشکان هم برای مردم تبیین شود؛ هرگونه خدشه در اعتماد مردم به این قشر ضرری است که به سلامت مردم وارد می‌شود.

صادقیان همچنین مطرح کرد: علیرغم همه مشکلات داروسازان سعی کردند نیازهای مردم را مرتفع کنند، داروخانه‌ها نیز در شرایط اقتصادی فعلی در شرایط سختی به سر می‌برند و شرکت‌های پخش دارو فروش دارو را به داروخانه‌ها به صورت نقد یا چک با زمان کوتاه انجام می‌دهند اما همکاران ما سعی کردند داروی مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

منبع: فارس

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها