صدور مجوز سقط جنین برای 1428 نفر/ تصویب آئین‌نامه غربالگری ژنتیک ازدواج در کمیسیون اجتماعی دولت

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ازطرح آئین‌نامه غربالگری ژنتیک ازدواج در دولت خبر داد و گفت:‌ در سال گذشته 1428 سقط قانونی داشته‌ایم که از تولد کودک معلول و بارداری با معلولیت جلوگیری کرده است.

صدور مجوز سقط جنین برای 1428 نفر/ تصویب آئین‌نامه غربالگری ژنتیک ازدواج در کمیسیون اجتماعی دولت

انوشیروان محسنی‌بندپیگفت:‌در هر جامعه و نظامی عده‌ای از فرصت‌های برابر برخوردار نیستند که شاید خودشان مقصر نباشند. سوانح رانندگی که باعث ضایعات نخاعی می‌شود، کودکی که بی‌سرپرست می‌گردد و یا آسیب‌های روحی روانی معمولا افراد در آن مقصر نیستند و حاکیمت است که وظیفه‌ دارد به آنها رسیدگی کند.

وی گفت: حاکمیت باید خدمات ویژه‌ای به این افراد بدهد تا مسیر برگشت‌پذیری به جامعه را داشته باشند. دولت باید با اقدام و شناسایی به موقع و ارتقاء خدمات تخصصی برگشت این افراد را به جامعه فراهم کند.

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:‌95 درصد تصدی‌گری‌ها در بهزیستی واگذار شده‌اند، البته فقط شیرخوارگاه‌هایی که کودکان کمتر از دو سال و نیم را نگهداری می‌کنند واگذار نشده‌اند اما سایر سنین کودکان به شرکای غیردولتی ما واگذار شده‌آند.

بند‌پی تصریح کرد: نگهداری از افرادی که دارای معلولیت جسمی،‌حرکتی و روانی هستند در خانواده سخت است. به همین دلیل مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم که در خانواده نگهداری شوند اما باز بی‌نیاز از مراکز نگهداری نیستیم.

وی افزود: بر اساس اصل 44 قانون اساسی تکلیف ماست که مسئولیت‌ها را واگذار کنیم و در این میان نگهداری از معلولان اقدام ویژه‌ای در مراکز غیردولتی است.

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پرداخت یارانه به مددجویان گفت:‌یارانه‌ای که می‌دهیم هر طور که حسابش کنیم با حداقل هزینه‌ها 40 تا 50 درصد را پرداخت می‌کنیم و شاید 60 درصد آن را مؤسسات از خیر جمعی می‌پردازند.

بند‌پی با اشاره به غربالگری ژنتیک و اجباری شدن آن در سال 96 گفت:‌بر اساس رشد و آگاهی مردم نسبت به اختلالات ژنتیکی، یک هزار و428 سقط قانونی در سال گذشته داشتیم. یعنی پزشکان گواهی کردند که تولد جنین وادامه بارداری برابر با معلولیت است.

وی افزود:‌ آئین‌نامه غربالگری ژنتیک ازدواج در کمیسیون اجتماعی دولت مصوب شده و در نوبت مطرح شدن در هیأت دولت است.

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: غربالگری اضطراب کودکان، غربالگری شناسایی آلزایمر در سنین بالا نیز در دستور کار قرار گرفته است.

محسنی در پایان گفت: موسسات غیردولتی شرکای اجتماعی ما هستند که در سال 92 بیش از 8 هزار مرکز وجود داشته اما در سال 96 به 24 هزار مؤسسه افزایش یافته است.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها