باورهای غلط درباره گرمازدگی و خنک کردن خود

با اوج گرفتن گرمای تابستان، خنک کردن خود و محیطی که در آن هستیم به یک اولویت تبدیل می‌شود. اما کدام یک از توصیه‌های قدیمی درست هستند و ارزش عمل کردن دارند؟

باورهای غلط درباره گرمازدگی و خنک کردن خود

با رسیدن موج گرما که مناطق گسترده‌ای از ژاپن تا انگلیس و الجزیره تا کالیفرنیا را در برگرفته، از گوشه و کنار توصیه‌های زیادی برای خنک شدن می‌شنویم. اما کدام یک از آن‌ها پایه علمی دارند؟

باید نوشیدنی‌های گرم را به‌کل کنار گذاشت

مصرف میزان زیاد آب و مایعات در طی موج گرما ضروری است: باید برای مراقبت از کلیه‌ها به‌اندازه کافی آب بنوشیم. اما بحث بر سر این است که نوشیدنی‌های مصرفی باید سرد باشند یا گرم.

دلیل نظریه مصرف نوشیدنی گرم این است که شما را موقتاً از درون گرم می‌کند. این سبب می‌شود بیشتر عرق کنید و درنهایت خنک شوید. بدن انسان می‌داند هر ساعت بیش از دو لیتر عرق تولید کند که راهی مؤثر برای کاهش دمای داخلی بدن است.

پنکه ؟

باد پنکه مسرت‌بخش است، اما هوا را خنک نمی‌کند. تنها هوا را به گردش درمی‌آورد تا روش‌های معمول بدن در خنک کردن را ارتقا دهد، مانند انتقال گرما و تبخیر عرق از روی پوست.

پنکه طرفداران زیادی دارد. اما شواهد قانع‌کننده‌ای برای اثبات مؤثر بودنشان وجود ندارد.

درمجموع گفته می‌شود که پنکه تا دمای هوای 35 درجه سانتی‌گراد مؤثر است. اما در دماهای بالاتر تنها سبب وزش باد گرم به پوست می‌شود که جذب گرما را افزایش داده و شرایط را بدتر می‌کند. پس در روزهایی بسیار گرم، پنکه تنها شرایط را بدتر می‌کند.

تأثیرگذاری پنکه در هوای مرطوب کاهش می‌یابد. بااینکه هوا همچنان در گردش است، اما مملو از رطوبت است که تبخیر عرق از روی پوست را دشوار می‌کند.

تنها افراد مسن باید نگران تأثیر گرما بر سلامتشان باشند

مراجعه به بیمارستان در طی فصول گرم بیشتر می‌شود و بسیاری از مریض‌ها افراد مسن هستند. بدن در دمای 36 تا 3705 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارد. گیرنده‌های دمایی در سراسر پوست و در عمق بافت‌ها و اندام‌ها به‌سرعت افزایش دما را (حتی به‌اندازه 1 درجه) تشخیص می‌دهند.

اگر دمای محیط بالاتر از دمای بدن باشد، شروع به عرق کردن می‌کنیم تا بدن خنک شود. همچنین با افزایش ارسال خون به دست‌ها و پاها گرمای بیشتری از آن‌ها ساطع می‌شود، به همین دلیل است که شب‌ها بسیار داغ می‌شوند. هر دو روش اندازه‌گیری نیاز دارند که قلب کار بیشتری انجام دهد، به همین دلیل است که گاهی افراد مسن دچار حملات یا نارسایی‌های قلبی می‌شوند. این اتفاق خیلی سریع رخ می‌دهد: بیشترین آمار مرگ‌ومیر در 24 ساعت اول موج گرما اتفاق می‌افتند.

تمام پنجره‌ها را بازکنید

باز کردن پنجره اولین کاری است که اکثر ما انجام می‌دهیم. اما این کار در طول روز به ضررمان تمام می‌شود. تنها زمانی باید پنجره‌ها را بازکنید که هوای بیرون از هوای درون خانه خنک‌تر باشد که معمولاً در شب اتفاق می‌افتد.

نوشیدن ماءالشعیر

آیا این نوشیدنی کمکی به خنک شدن بدن می‌کند؟ نه دقیقاً.

اگر تنها یک شیشه بنوشید، ضرری ندارد. محققان در مطالعات زیادی افراد را وادار به ورزش سخت کردند مشخص شد که بیشترین میزان ادرار پس از مصرف ماءالشعیر رخ‌داده است که اصلاً خوب نیست. زیرا نشان می‌دهد بدن بیش از آنکه آب جذب کند، دفع کرده است. تفاوت در نوشیدنی‌های الکلی و غیرالکلی بسیار اندک بود.

منبع: ساعت ۲۴

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها