تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به اضافه وزن را کاهش می‌دهد

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی 10 درصد کاهش می دهد، گفت: فقط 40 درصد شیرخواران در دنیا از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به اضافه وزن را کاهش می‌دهد

سیدحامد برکاتی گفت: بهترین و مناسب ترین تغذیه برای یک نوزاد تا دو سالگی تغذیه با شیر مادر است که در شش ماه اول این تغذیه منحصر در شیر مادر می شود و پس از آن تا یک سالگی غذا به عنوان کمک در تغذیه و شیر غذای اصلی است و از یک تا دو سالگی غذا به عنوان تغذیه اصلی و شیر به عنوان تغذیه کمکی خواهد بود.

برکاتی با اشاره به اهمیت ایجاد امنیت غذایی در طبقات نامتمکن اجتماعی، اظهار داشت: در دنیا وضعیت تغذیه با شیر مادر خوب نیست و فقط 40 درصد شیرخواران از شیر مادر تغذیه می کنند. در حالی که نوزاد در شش ماه اول باید شیر مادر بخورد مگر اینکه استثنائاً در 3 تا 5 درصد نوزادان با تجویز پزشک چنین کاری صورت نگیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: در جهان فقط 45 درصد مادران تا 24 ماهگی به بچه شیر می دهند. در صورتی که تغذیه با شیر مادر اگر درست انجام شود از سالانه 823 هزار مرگ کودک و 20 هزار مادر در دنیا پیشگیری می کند.

وی ادامه داد: عدم تغذیه با شیر مادر با درجه هوش کمتر در کودکان ارتباط دارد. شیر مادر از انواع سوء تغذیه، لاغری، کم وزنی، کوتاه قدی و اضافه وزن و چاقی پیشگیری می کند.

برکاتی اثرات بلندمدت سلامتی ناشی از تغذیه کودکان با شیر مادر را برشمرد و گفت: پیشگیری از بیماری های قلبی و فشار خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان های سینه، تخمدان و دهانه رحم در مادران و پیشگیری از بیماری های عفونی، عفونت تنفسی، عفونت گوش میانی و اسهال در کودکان از جمله اثرات بلندمدت سلامتی ناشی از تغذیه کودکان با شیر مادر به شمار می رود.

وی هزار روز اول زندگی از لقاح تا 9 ماه بارداری مادر و دو سال پس از تولد را دوران طلایی و کلیدی سلامت کودک دانست و اظهار داشت: این دوران بسیار برای آینده هر انسانی حیاتی است. حداکثر رشد مغزی، عمده یادگیری پایه ای کودک، شخصیت کودک، ارتباط عاطفی کودک و مادر در این دوره اتفاق می افتد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، بیان داشت: تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی را 10 درصد کاهش می دهد. مرگ در سال اول زندگی کودکانی که شیر مادر می خورند نیز، 21 درصد کاهش می یابد.


منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها