هشدار شیوع برخی بیماری های پوستی در کشور

رئیس انجمن متخصصان پوست ایران از شیوع برخی بیماری های عفونی و سالک در مناطقی از کشور خبر داد و تاکید کرد: مردم مراقب باشند زیرا این بیماری ها در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست.

هشدار شیوع برخی بیماری های پوستی در کشور

«فرهاد هنجنی» در کنگره سالانه این انجمن اظهار داشت: «پسوریازیس» و اگزماهای پوستی، «برس» یا پیسی، آکنه که روی صورت و کمر بسیار دیده می شود، زگیل که در کودکان می بینیم و بیماری زگیل تناسلی به شدت در حال افزایش است و متاسفانه بیشتر افراد با آن آشنا نیستند.
رئیس انجمن متخصصان پوست ایران، دلیل شیوع و افزایش بیماری های پوستی را «نداشتن نظام ثبت دقیق» دانست و گفت: وقتی می خواهیم در مورد یک بیماری و شیوع و بروز آن صحبت کنیم باید برخی آمار ثبت شده در کشور وجود داشته باشد؛ در واقع دلایل و مشکلاتی که باعث بروز بیماری شده ثبت شود و سپس بگوییم چه نوع بیماری در کشور زیاد است تا به آن بیشتر بپردازیم.
وی در توضیح دلایل برخی بیماری های پوستی گفت: بیماری های عفونی از جمله بیماری سالک، از نیش پشه خاکی به وجود می آید؛ باید در دفع حشرات تلاش کنیم ضمن آنکه اگر آثاری شبیه نیش پشه بود و بعد از مدتی بهبود نیافت باید سریع به پزشک مراجعه شود.
رئیس انجمن متخصصان پوست ایران با بیان اینکه زگیل تناسلی نیز به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشت فردی و روابط اجتماعی و جنسی حفاظت نشده به وجود می آید و در حال افزایش است، افزود: افراد باید بیماری را بشناسند؛ زودتر به پزشک مراجعه و بیشتر روی پیشگیری توجه کنند.
هنجنی یادآور شد: سرطان پوست یا همان سرطان سلول های پایه ای پوست (بازال سل کارسینوما) یکی از شایعترین سرطان ها بین همه ارگان های بدن و مهمترین علت بروز آن اشعه مضر آفتاب است.
وی گفت: کسانی که در معرض آفتاب شدید قرار می گیرند مانند کشاورزان و افرادی که فعالیت آنان خارج از محیط اداری یا فضای باز است بیشتر دچار سرطان می شوند و بعضی از مواد شیمیایی و مسائل ژنتیکی نیز از عوامل بروز سرطان پوست است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در فصل تابستان شهروندان باید از پوست خود در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت کنند زیرا نور آفتاب پیامدهایی همچون سرطان و چین و چروک پوست در سنین بالا را به همراه دارد، لذا توصیه می شود شهروندان از ضد آفتاب هایی که شماره محافظتی بیش از 30 و بهتر است 50 به بالا باشد استفاده کرده و از کلاه و عینک آفتابی مناسب نیز استفاده کنند.
هنجنی اضافه کرد: توصیه می شود افراد از ساعت 10صبح تا 16 زیر نور آفتاب قرار نگیرند زیرا در این زمان اوج اشعه مضر آفتاب است و صدمات فراوانی به پوست وارد می کند.



منبع: ایرنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها