سازمان ملل اعلام کرد

کاهش سرعت مهار اچ‌آی‌وی در جهان

براساس گزارش تازه سازمان ملل متحد ابتلا به ویروس اچ آی وی در ۵۰ کشور جهان رو به افزایش است.

کاهش سرعت مهار اچ‌آی‌وی در جهان

براساس گزارش تازه سازمان ملل متحد ابتلا به ویروس اچ آی وی در ۵۰ کشور جهان رو به افزایش است و نیمی از افرادی که به تازگی مبتلا به این ویروس می شوند درمان لازم برای حفظ جانشان را دریافت نمی کنند.

با این همه این نهاد اعلام کرده است که مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس در سال ۲۰۱۷ به پایین ترین حد خود در دو دهه گذشته رسیده است.

نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در جهان در حال حاضر به این ویروس که به بیماری ایدز منجر می شود مبتلا هستند . نزدیک به یک میلیون نفر از مبتلایان در نتیجه عوارض این بیماری جان می دهند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که سرعت مهار شیوع اچ آی وی در جهان کند شده است.

در شرق و جنوب آفریقا با بیشترین آمار ابتلا به این ویروس، تعداد مبتلایان تازه به اچ آی وی کاهش یافته است.

سازمان ملل می گوید دلیل موفقیت در مهار شیوع در این منطه آگاهی سازی بیشتر است در کنار اینکه اغلب مبتلایان به اچ آی وی از داروهایی استفاده می کنند که هم به طول عمر بیماران می افزاید و هم از گسترش ویروس جلوگیری می کند.

غرب و آفریقای مرکزی هنوز از این نظر عقب هستند. سه چهارم کودکان و ۳ نفر از هر بزرگسال مبتلا به اچ آی وی در این منطقه به درمان دسترسی ندارند.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که به طور خاص علیرغم اینکه بیش از نیمی از مبتلایان به اچ ای وی در این منطقه در نیجریه زندگی می کنند این کشور پیشرفت چندانی در مدیریت گسترش این ویروس و درمان مبتلایان نداشته است.

در عین حال تبعیض دولتی و انگ اجتماعی علیه کسانی که به این ویروس مبتلا هستند در اغلب کشورهای جهان بسیار بالاست.

نیمی از کسانی که با مصاحبه گران در این گزارش صحبت کرده اند گفته اند از نظر آنها کودکان مبتلا به اچ آی وی نباید با کودکان غیر مبتلا به یک مدرسه بروند.

خاورمیانه، اپیدمی پنهان اچ آی وی

در خاورمیانه آمارها نگران کننده است و ویروس اچ آی وی یک عفونت همه گیر پنهان است.

در این منطقه آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس و عوارض بعد از آن از جمله ایدز رو به افزایش است.

ایران در این زمینه بالاترین سهم در منطقه را دارد و پس از آن سودان و مصر قرار گرفته‌اند.

حمیدرضا ستایش از مدیران سابق دفتر پیشگیری و کنترل اچ آی وی ایدز سازمان ملل متحد در ایران، سودان و مصر به بی‌بی‌سی فارسی می گوید این سه کشور تنها کشورهای بزرگ منطقه هستند که آمار خود را در این زمینه منتشر می کنند و یکی از دلایل اختلاف قابل توجه آماری همین است.

با این همه آقای ستایش می‌افزاید که این تنها دلیل شیوع روز افزون اچ آی وی در این منطقه نیست بلکه مجرمانه نگاه کردن دولت و نهادهای مسئول درمان مبتلایان در کنار انگ اجتماعی باعث می‌شود که مبتلایان به ویروس دسترسی به درمان نداشته باشند.

در همین حال میشل سیدبه مدیر دفتر پیشگیری و کنترل اچ آی وی ایدز در سازمان ملل متحد هشدار داده است که جهان در پیشگیری از گسترش این ویروس به ویژه در مناطقی که خطر ابتلا بالاتر است به دلیل عدم تخصیص بودجه به نقطه بحرانی رسیده است.

این مقام سازمان ملل متحد به ویژه از ناکامی در جلوگیری از ابتلای کودکان به این ویروس ابراز نگرانی کرده و گفته که ابتلای ۱۸۰ هزار کودک به اچ آی وی در سال ۲۰۱۷ بسیار نگران کننده است و فاصله زیادی با هدف سازمان ملل متحد در مهار ویروس میان کودکان تا سال ۲۰۲۰ دارد.

براساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۷ درمجموع یک میلیون و هشتصد کودک و بزرگسال به این ویروس مبتلا شده اند.

منبع: بی بی سی

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها