انحراف بینی؛ علل و درمان آن

سپتوم یک دیواره استخوانی و غضروف است که بینی شما را به دو قسمت تقسیم می کند. انحراف بینی زمانی رخ می دهد که سپتوم به یک سمت بینی بیشتر منحرف شود.

انحراف بینی؛ علل و درمان آن

برخی از افراد به طور مادرزادی انحراف بینی دارند که می تواند باعث آسیب به بینی شما شود. در اکثر افرادی که انحراف بینی دارند یکی از مجاری بینی از دیگری بسیار کوچکتر است که می تواند مشکل تنفسی ایجاد کند. علائم دیگر انحراف بینی معمولا شامل درد صورت و خونریزی بینی است. جراحی تنها روش درمان انحراف بینی است که در اصطلاح سپتوپلاستی نامیده می شود و اجازه می دهد تا جریان هوا راحت تر از بینی شما عبور کند.

آمادگی برای جراحی انحراف بینی

پزشک ممکن است از شما بخواهد دو هفته قبل از جراحی مصرف یک سری داروهای خاص مانند بعضی مسکن ها و رقیق کننده های خونی را متوقف کنید. این کار برای کاهش خطر خونریزی بعد از عمل انجام می شود. اگر به داروی خاصی حساسیت دارید یا طی جراحی های قبلی خود خونریزی زیادی داشته اید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

در بعضی موارد افراد تحت بیهوشی موضعی قرار می گیرند که در این حالت برای پیشگیری از درد ناحیه مورد نظر را بی حس می کنند اما در اکثر موارد بی هوشی کامل گرفته و به خواب عمیق فرو می روند. شب قبل از عمل اگر می خواهید بی هوشی کامل بگیرید هیچ چیزی نخورید و ننوشید.

عمل جراحی سپتو پلاستی

عمل جراحی سپتو پلاستی

با توجه به پیچیدگی شرایط، یک سپتوپلاستی از 30 تا 90 دقیقه طول می کشد تا تکمیل شود.

در روش معمول، جراح برشی را در یک طرف بینی برای دسترسی به سپتوم می زند و وارد عمل می شود. آنها سپس غشای مخاطی را که پوشش محافظ سپتوم است، بر می دارند. سپس سپتوم به سمت راست منتقل می شود. هر گونه موانع، مانند قطعات اضافی استخوان یا غضروف، برداشته می شود. آخرین مرحله انتقال غشای مخاطی است.

شما به بخیه احتیاج دارید تا بتواند سپتوم و غشا را در محل نگهداری کند. با این حال، بسته شدن بینی با پنبه گاهی اوقات به اندازه کافی برای حفظ آنها در موقعیت کافی است.عوارض انحراف بینی

خطرات احتمالی جراحی انحراف بینی

اگر از نتیجه عمل ناراضی باشد در بعضی موارد به جراحیی دوم نیز نیاز خواهد بود. عوارض و خطرات سپتوپلاستی معمولا نادر هستند اما ممکن است شامل موارد زیر شوند:

خون ریزی

زخم

سوراخ شدن سپتوم، که زمانی که حفره ای در سپتوم شکل می گیرد ایجاد می شود

تغییر شکل بینی

تغییر رنگ بینی

کاهش حس بویایی

خونریزی بیش از حد و عفونت احتمال خطرات هر جراحی را ممکن می سازد. تمیز نگه داشتن بینی و شستن مرتب دست ها اغلب می تواند این خطرات را کاهش دهد.

درمان انحراف بینی

بهبود پس از جراحی انحراف بینی

سپتوپلاستی عمدتا یک جراحی سرپایی ارزیابی می شود مگر اینکه عوارض عمده ای داشته باشد. این بدان معنی است که وقتی بیهوشی از بین می رود، شما قادر خواهید بود که در همان روز به به خانه برگردید. بینی متورم، دردناک و پانسمان شده با پنبه برای کنترل خونریزی است. پانسمان می تواند یک یا دو روز پس از جراحی برداشته شود. پزشک شما همچنین داروهای ضد درد را در صورت نیاز تجویز می کند.

شما همچنین باید فعالیت بدنی خود را چندین هفته پس از جراحی محدود کنید تا تورم به حداقل برسد و بهبودی حاصل شود. این شامل ورزش شدید است زیرا این فعالیت ها می تواند فشار خون شما را افزایش دهد و منجر به خونریزی شدید شود.

نکاتی برای بهبودی سریع تر عبارتند از:

بالا بردن سر خود در شب برای کمک به کاهش تورم

حداقل سه روز پس از جراحی بینی از بینی نفس نکسید

پوشیدن پیراهن هایی که جلوی آن ها دکمه دارد. بنابراین شما نباید لباس را روی سر خود بکشید.

عمل انحراف بینی

چشم انداز انحراف بینی

زخم در بینی شما نسبتا سریع بهبود می یابد و در مدت کوتاهی پس از عمل، تنفس شما بهتر خواهد شد. با این حال، روند بهبود کلی می تواند کند باشد. غضروف و دیگر بافت های بینی می تواند تا یک سال طول بکشد تا کاملا به شکل جدیدی برسد.

اکثر افراد بعد از جراحی علائم جدی ندارند. با این حال، در بعضی موارد بافت غضروفی و بافت بینی در طول زمان تغییر می کند و در نهایت جریان هوا را از طریق بینی متوقف می کند. این به این معنی است که جراحی دوم برای تغییر شکل بینی و سپتوم لازم است.


منبع: healthline

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها