یک اقتصاددان سلامت در گفتگو با خبرفوری:

افزایش ظرفیت پزشکی یک شمشیر دولبه است/ پزشکان می توانند برای افزایش درآمد، بیمار بسازند

یک اقتصاددان سلامت می‌گوید: عدم افزایش ظرفیت پزشکی به دلیل جلوگیری از مهاجرت پزشکان کاملا اشتباه و به نوعی پاک کردن صورت مسئله است، مثل این که بگوییم بزرگترین علت طلاق ازدواج است، پس ازدواج نکنید!

افزایش ظرفیت پزشکی یک شمشیر دولبه است/ پزشکان می توانند برای افزایش درآمد، بیمار بسازند

حدیثه زارعی- درآمد عالی و شغل تضمین شده سبب شده هر ساله صدها هزار نفر به امید قبولی در رشته پزشکی در ماراتون کنکور شرکت کنند، در سال‌های اخیر اما خبرهای متعدد مهاجرت پزشکان و آمار ارائه شده، برخی کارشناسان را از کمبود پزشک در ایران نگرانه کرده. آنها معتقد هستند سرانه پزشکی در ایران پایین است. این موضوع البته مخالفینی مثل مدیران علوم پزشکی و وزارت بهداشت نیز دارد.

به تازگی ۴۰ تشکل دانشجویی علوم پزشکی نیز به رئیس جمهور در مخالفت با افزایش ظرفیت‌های پزشکی نامه نوشتند که موجب جنجال‌های زیادی شد.

محمد اکبری، مدرس علوم اقتصادی و اقتصاددان سلامت پیرامون همین موضوع در گفتگو با خبرفوری گفت: از منظر علم اقتصاد سلامت، افزایش ظرفیت پزشکی یک شمشیر دولبه است. کسانی که خواستار اضافه شدن ظرفیت پزشکی هستند به خصوص اقتصادیون، این نظر را دارند که چون در حوزه پزشکی انحصار وجود دارد باید تعداد پزشکان بیشتر شود تا عرضه کننده، افزایش پیدا کند و وضعیت از انحصار خارج شده و قیمت کاهش پیدا کند.

پزشکان می توانند برای افزایش درآمد، بیمار بسازند

اکبری افزود: اما وضعیت بازار پزشکی شبیه به بازارهای عادی نیست و شکست بازار در آن اتفاق نمی‌افتد. اگر تعداد ظرفیت را افزایش دهیم به سادگی نمی‌تواند باعث حل مشکلات بازار پزشکی شود، اما چرا این‌طور نمی‌شود؟ به دلیل این که نوع عرضه کننده در بازار پزشکی متفاوت است، چرا که ما از عرضهٔ پزشک صحبت می‌کنیم؛ زمانی که تعداد آنها افزایش پیدا کند، درآمدشان کمتر می شود و در این وضعیت به تقاضای القایی رو می‌آورند، یعنی برای افزایش درآمد، بیمار می‌سازند! به عنوان مثال برای خود فالوآپ بیشتر، کار آزمایشگاهی و ارتباطات بیشتری می‌گیرند و بیمار پیدا می‌کنند.

او توضیح داد: زمانی که در رابطه با افزایش ظرفیت پزشکی صحبت می‌کنیم یک موضوع قابل توجه وجود دارد آن هم بحث تقاضای القایی عرضه‌کننده‌ست که بسیار حائز اهمیت است، اما اقتصاددان‌ها معمولا از این موضوع مطلع نیستند، پس در نتیجه افزایش ظرفیت پزشکی یک شمشیر دولبه‌ است و باید دید آیا بازار پزشکی ظرفیت این افزایش را دارد یا خیر و بعد در این رابطه تصمیم گیری شود.

این اقتصاددان سلامت در ادامه بیان کرد: اگر بنا باشد ظرفیت پزشکی افزایش یابد، قبل از آن احتیاج به زیرساخت‌هایی است؛ اول راهنماهای بالینی پزشکی در تمام حوزه‌ها نوشته و نهادینه شود، سپس نظام ارجاع و نظام پزشکی خانواده به وضعیت پایدار رسیده باشد، اما این فرآیندها به طور کامل در نظام بهداشت و درمان ما رخ نداده است.

اکبری در رابطه با عدم افزایش ظرفیت پزشکی به دلیل جلوگیری از مهاجرت پزشکان، اینطور عنوان کرد: چنین استدلالی کاملا اشتباه و به نوعی پاک کردن صورت مسئله است، مثل این که بگوییم بزرگ‌ترین علت طلاق ازدواج است پس ازدواج نکنید!  باید جلوی مهاجرت را با روش‌های صحیح گرفت، نه به روش پاک کردن صورت مسئله.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • متفاوت
    4

    مهاجرت توصیه صریح خداوند است. برای چه وبه چه علت باید جلو آن راگرفت؟ توضیح بدهید لطفا.

  • ناشناس
    4

    فقط از این جهنم باید مهاجرت کرد، حالا هر گورستانی میخواد باشه!

    نظرات شما -
    • 1

      برو همون گورستان چون تویی به مرده می مانید

  • ناشناس
    8

    واقعا باید قبل از اینکه دیر بشود ظرفیت پزشکی را افزایش داد وبرای جلوگیری از مهاجرت پزشکان هم کل هزینه های تحصیل از اول ابتدایی تا پزشکی وخسارت از آنها دریافت شود وهرکس خواست بره کسیو که به زور نگه داری کار نمیکنه

  • مردم
    2

    پزشکان سهمیه ای بیمار ساز هستن

  • ناشناس
    0

    اگراینطورباشہ مکانیک وھمہ بایدکارشان درست انجام ندھندبرخی بااین ثروت بسیازیادمیگن تعدادپزشکازیادنشہ پول ما کم بشہ پزشک یک نسخہ مینویسہ نبایدبیشےرازیک کشاورزمکانیک بگیرہ زحمت میکشن پزشکان متخصص ودستگاھھابایدزیادشونددکترغددکہ مال دیابت است رفتم گفت تاپایان ۱۴۰۲پراست بایدباتوکل برخداجلونفوذیھایی کہ حسودندو مانع افزایش پزشک میشوند گرفتہ شود

  • ناشناس
    0

    ۸۰درصد پذیرش رو در این حوزه ها به رشته های تعهد خدمتی اختصاص بدین اینجوری پزشک و دندانپزشک مجبوره اگه دوست داره پزشکی بخونه محضری تعهد بده که دو یا سه برابر مدت تحصیل هر جایی که وزارت بهداشت بگه خدمت کنه و تا اتمام خدمتش مدرکش بهش داده نمیشه . اینجوری خیلی راحت میتونید نجومی بگیران پزشکی که برخلاف گذشته بشدت پول پرست شدن رو در مناطق دلخواه نگه داشت .تا پول میلیاردی که برای تربیتش خرج شده حروم نشه

  • ناشناس
    1

    مهاجرت در مشاغل دیگر چه بسا بیشتر و موفق تر بوده است ولی اگر بدون تقویت آموزش پزشکی ،تعداد شان زیاد شود منجر به سرگردانی بیماران و عدم مداوای صحیح خواهیم بود.

  • ناشناس
    1

    بعد از مافیای خودرو پزشکی یکی از بزرگترین مافیاست به این راحتی اجازه افزایش ظرفیت داده نمیشود

  • ناشناس
    0

    سهمیه برای پزشکی و ورود بیسوادان بدترین ضرر است .

  • خادم
    0

    اتفاقا همین الان هم بیمار میسازند مملکت صاحب نداره معلوم نیست دست کیه حتی نظارتی نیست اکثر دکترای بیمارستانهای دولتی واسه این میان مراکز درمانی دولتی که بیماریابی کنن وآنها را ببرن بیمارستانهاوکلینبکهای خصوصی خودشان تا هزینه های نجومی به بیماران تحمیل کنن مردم هم واسه عزیزترین کسشان حاضرن تمام امولشان بدهن وحتی گدایی کنن مثلا در کلینیکهای شیمی درمانی واسه تزریق(فقط تزریق نه بادارو ،سرم وسرنگ) یه دونه آمپول زیرجلد دومیلیون تومان(تومان)،وتزریق یه دونه سرم ده میلیون تومان میگیرن اون هم دوز دارو را کم میکنن تا پول بیشتری بگیرن یعنی اگه قراره سه تا دارو باهم بریزن داخل یه سرم هر دارو را داخل یه سرم میریزن تا به جای ده میلیون سی م ت بپردازن چه مملکت مسخره ای داریم همراه ببمار هم میدانه دکتر کلک نیزنه اما به خاطر بیمار چیزی نمیتونا بگه اگه دولتی هم بستری بشی خوب میکشندو....اگه کسی خواست پیگیری کن یه نمونه اش بخش انکولوژی وجراحی بیمارستان امام حسین تهرانه که همه دکترای انکولوژی (حتی رئیس بخش انکولوژی) وجراحانشان بیماران میبرن کلینیکهای خصوصی خودشان به این کلینیکاشان مراجعه نمایید چه بلایی سر ملت میارن کسی که اصرار کنه واسه ماندن دبیمارستان امام حسین یادرمان نمیکنن یا خوب درمانش نمیکنن پدرش در میارن گول ظاهرشان نخورید دکتری که ببمار من جراحی کرد وحتی اگه انتقالش نمیدادم به بیمارستان دیگه ای ممکن بود بمیره میگفتن این دکتر بدون وضوح درمان وجراحی نمیکنا همیشه باوضوح است ندانستم یه شیاد است

  • ناشناس
    0

    افزایش ظرفیت یعنی پایین آمدن کیفیت.
    و ورود پزشکان بی سواد به جامعه.

  • 0

    پزشکی برای درمان و نجات جان انسانهاست.با افزایش ظرفیت به این رشته با توان درسی ضعیف بازی با جان و جسم مردم هست.

  • ناشناس
    3

    باید ظرفیت پزشکی افزایش یابد تا کیفیت کار پزشکان افزایش یابد چون در آنصورت تلاش می کنند بهترین کیفیت کاری خود را ارائه دهندلذا کسانی که به این دلیل مهاجرت می کنند راه باز و جاده دراز . چه بسیار مغز های مستعد و نابغه ای که پشت کنکور مانده اند

  • ناشناس
    0

    مهاجرت نکنید وارد محدوده ساندیس آباد شوید حداقل این دنیا تضمین شده است هر چند آبرویتان در نزد آحاد جامعه خدشه دار خواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها