دارو یا واکسن، کدامیک در مقابله با کرونا موثر است؟

 در حالی که همه‌گیری همچنان ادامه دارد، بسیاری از افراد هنوز تمایلی به دریافت واکسن کووید ۱۹ ندارند.

دارو یا واکسن، کدامیک در مقابله با کرونا موثر است؟

برخی ناامید، ترسان و بی‌اعتماد، به امید پیشگیری و درمان ویروس هستند و علی‌رغم فراوانی داده‌های تحقیقاتی و مبتنی بر علم که از اثربخشی واکسن حمایت می‌کند، به استفاده از داروهای غیرمجاز یا غیرقانونی روی می‌آورند.

در حال حاضر هنگام در نظر گرفتن داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، مکمل‌ها و داروی ضدانگلی ایورمکتین مهم است که توجه داشته باشید کووید ۱۹ یک ویروس و نه یک عفونت باکتریایی است.

اجزای یک ویروس و یک عفونت باکتریایی کاملا متفاوت است و با تجویز قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های دنیا نیز نمی‌توان کمکی به درمان بیماری ویروسی داشت. در واقع مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان یک ویروس هیچ مزیتی نخواهد داشت؛ حتی می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی به همراه داشته باشد و باعث مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ در فرد بیمار شود.

ایورمکتین

طبق گفته سازمان غذا و دارو(FDA) داروهای ضدانگلی مانند ایورمکتین نباید برای درمان کووید ۱۹ استفاده شود. داروهای ضدانگلی مانند آنتی بیوتیک‌ها درمان مناسب یا موثری برای ویروس نیست زیرا هنوز ثابت نشده این داروها به عفونت‌های ویروسی پاسخ می‌دهد یا خیر. همچنین مصرف دوزهای زیاد ایورمکتین مناسب نیست و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال، افت فشار خون(فشار خون پایین)، واکنش‌های آلرژیک(خارش و کهیر)، سرگیجه، آتاکسی(مشکلات تعادل)، تشنج، کما و حتی مرگ شود.

مکمل‌ها و ویتامین‌ها

اگرچه مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند اما بیماری کووید ۱۹ را درمان یا از ابتلا به آن پیشگیری نمی‌کند. مکمل‌ها تنظیم نمی‌شود و ما واقعا از تاثیرات آن‌ در بدن اطلاعی نداریم. وقتی به این می‌اندیشید که کدام مکمل‌ها را مصرف کنید، توصیه می‌شود در این مورد تحقیق و با ارائه‌ دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که مکمل‌های مناسب برای بدن خود را مصرف خواهید کرد.

ویتامین‌های A و E می‌تواند برای سیستم ایمنی مفید باشد اما درک خطرات آن نیز مهم است. مصرف بیش از دوز توصیه شده یک ویتامین می‌تواند بیش از اینکه مفید واقع شود، مضر باشد و موجب آسیب به بدن شما شود زمانی که به طور معمول کار می‌کند.

واکسن

پزشکان طی این همه‌گیری نه فقط شاهد رنج بیماران بودند بلکه پریشانی عاطفی و ویرانی ناشی از کووید ۱۹ را نیز احساس کردند خانواده‌ها، دوستان، بچه‌ها، همسایه‌ها، کارکنان خط مقدم و جوامع دل‌شکسته‌ شده و کاملا صادقانه بگوییم، خسته‌ شدند. همگی می‌خواهند همه‌گیری به پایان برسد و رنج آن متوقف شود.

بنابراین بهترین امید ما در مقابله با کووید ۱۹ واکسن است. واکسن نه تنها راهی ایمن و موثر برای محافظت از خود، خانواده و جوامع است بلکه به ما این فرصت را می‌دهد که همه با هم به جلو پیش برویم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها