نکاتی که زنان در مورد سرطان پستان باید بدانند

عضو هیئت مدیره انکولوژی زنان با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع سرطان پستان در زنان جهت درمان موفقیت‌آمیز این بیماری گفت: از هر ۱۰ زن یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به سرطان پستان می‌شود.

نکاتی که زنان در مورد سرطان پستان باید بدانند

دکتر حمیدرضا دهقان منشادی درباره سرطان پستان در زنان اظهار داشت: سرطان پستان در زنان جزو شایع ترین سرطان‌ها در این قشر از جامعه محسوب می‌شود و بعد از سرطان ریه در هر دو جنس زن و مرد، سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان محسوب می‌شود.

وی افزود: از هر ۱۰ زن احتمالاً یکی در طول زندگی خود گرفتار سرطان پستان می‌شود این در حالی است که افزایش آگاهی زنان در مورد این بیماری در پیشگیری و درمان به موقع آن بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص رادیوانکولوژی با اشاره به اینکه زنان باید از ۲۰ سالگی هر ماه یکبار پستان‌های خود را به صورت کامل مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت مشاهده توده مشکوک و غیرعادی بلافاصله به پزشک مراجعه کنند، گفت: همچنین همه زنان بعد از ۴۰ سالگی باید حداقل یک بار در سال ماموگرافی پایه انجام دهند و این موضوع هر سه سال یک بار تکرار شود و اگر موارد مشکوک وجود داشت همزمان سونوگرافی و ماموگرافی با یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر دهقان با تاکید بر اینکه افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان دارند باید نسبت به این بیماری در خود بیشتر حساس باشند و غربالگری ها را به موقع انجام دهند، گفت: با روش‌های نوین درمانی، ۹۰ درصد بیمارانی که بیماری سرطان پستان آنها در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان آنها با موفقیت انجام می‌گیرد و احتمال عود یا بازگشت بیماری بسیار پایین است‌.

وی گفت: زنانی که نتیجه غربالگری و آزمایشات مربوط به سرطان پستان در آنها مثبت بود توسط گروه تشخیصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که آیا نیاز به شیمی درمانی و یا در مرحله نخست نیاز به جراحی دارند و در صورت نیاز از چه زمانی باید پرتو درمانی برای بیمار انجام گیرد. همچنین ۸۵ درصد بیماران نیاز به داروهای هورمونی تا سال‌های پس از درمان بیماری خود دارند و باید به صورت کامل سلامت جسمی بیمار مورد ارزیابی دوره‌ای قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ سرطانی نیست که بتوانیم بعد از درمان از روشی استفاده کنیم که بیماری اصلا عود نکند، گفت: البته با پیگیری به موقع بیماری و رصد وضعیت جسمانی بیمار می‌توان از عود بیماری جلوگیری کرد و سرطان را کاملاً به کنترل درآورد ولی این نکته حائز اهمیت است که باید حتماً وضعیت بیمار مورد ارزیابی توسط پزشک قرار گیرد و آزمایشات، ماموگرافی و سایر موارد به صورت مرتب تکرار شود همچنین وضعیت استخوانی بیمار مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی به مسئله تغذیه در شیمی درمانی بیماران مبتلا به سرطان پستان اشاره کرد و گفت: ضعف و بیحالی از عوارض ناشی از شیمی درمانی است بنابراین تغذیه بیماران در دوره شیمی درمانی بسیار مهم بوده و افراد باید پروتئین مورد نیاز و ویتامین های لازم را دریافت کنند البته توصیه می‌شود که به شدت از مصرف خودسرانه ویتامین در بیماران مبتلا به سرطان به ویژه کسانی که تحت شیمی درمانی هستند جلوگیری شود و حتما این موضوع با مشورت پزشک صورت گیرد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • هفت لنگ بختیاری
    0

    الهام اشف کل مریض

  • ناشناس
    0

    خدا به همه بیماران شفای عاجل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها