واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال؛ چه کشورهایی با چه واکسن هایی شروع کرده‌اند؟

ظهور سویه دلتای ویروس کرونا، و همینطور لزوم بازگشایی مدارس در محیطی امن دولت‌ها را مجاب کرده است که واکسیناسیون کودکان را جدی‌تر بگیرند. اما استراتژی کشورها چیست و هر کدام چه واکسنی را انتخاب کرده‌اند؟

واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال؛ چه کشورهایی با چه واکسن هایی شروع کرده‌اند؟

در حالی که با افزایش سرعت واکسیناسیون ضد کووید-۱۹ کشورهای بیشتری در جهان کار واکسینه کردن دستکم ۷۰ درصد افراد بزرگسال خود را تمام کرده‌اند، یا در حال اتمام آن هستند، واکسیناسیون رده سنی زیر ۱۲ سال و انتخاب دوز واکسن مناسب برای آن‌ها رفته رفته به موضوع بحث و اولویت کشورها تبدیل شده است.

ظهور سویه دلتای ویروس کرونا، که قدرت سرایت بیشتری دارد، و همینطور لزوم بازگشایی مدارس در محیطی امن دولت‌ها را مجاب کرده است که واکسیناسیون کودکان را جدی‌تر بگیرند. اما استراتژی کشورها چیست و هر کدام چه واکسنی را انتخاب کرده‌اند؟

سازمان جهانی بهداشت چه می‌گوید؟
در ماه‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأکید کرده است که ایمن‌سازی جمعیت بزرگسال کشورهای فقیر فوریت بیشتری از واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در کشورهای ثروتمند دارد و از کشورهای بزرگ غربی خواسته است واکسن‌های خود را بیشتر به کشورهای فقیر و در حال توسعه اختصاص دهند.

با این حال این سازمان درباره واکسیناسیون کودکان به لحاظ علمی اظهار نظر قاطعی نکرده و گفته است این مسئله منوط به «تحولات اپیدمیولوژیک و شواهد مربوط به ایمنی و کارایی واکسن در این گروه سنی» است.

به لحاظ علمی سازمان جهانی بهداشت تنها واکسن فایزر را برای رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تایید کرده و تا کنون هیچ واکسن کرونایی را برای کودکان زیر ۱۲ سال مجاز تشخیص نداده است.

واکسن فایزر، مجاز برای کودکان زیر ۱۲ سال؟
شرکت تولید واکسن فایزر می‌گوید داده‌های آزمایشات بالینی‌اش بر روی ۲ هزار کودک بین ۵ تا ۱۱ سال مثبت بوده و آن‌ها را برای دریافت مجوز نهایی به آژانس دارویی ایالات متحده داده است.

فایزر اعلام کرده است که برای این گروه سنی دوز واکسن را به ۱۰ میکروگرم در هر تزریق کاهش داده است (یعنی سه برابر کمتر از دوز استاندارد). بنابر گفته این شرکت، نتایج نشان می‌دهد که این ترکیب ایمنی خوبی در کودکان خردسال ایجاد کرده که به لحاظ اثرگذاری قابل مقایسه با افراد بین ۱۶ تا ۲۵ سال است.

سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز این داده‌ها را تایید نکرده اما در صورت تایید، که در جلسه اواخر ماه اکتبر درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد، واکسیناسیون ۲۸ میلیون کودک در آمریکا می‌تواند شروع شود.

پژوهشگران می‌گویند به دلیل اضافه وزن و چاقی کودکان در آمریکا، خطر ابتلای آنها به کووید-۱۹ ده برابر کودکان ساکن اروپا است. این عاملی است که می‌تواند مسئولان ایالات متحده را به آغاز واکسیناسیون کودکان ترغیب کند.

در دیگر کشورها اسرائیل اما در پایان ماه ژوئیه تصمیم گرفت واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را با استفاده از واکسن فایزر انجام دهد.

در همین حال بریتانیا گفته است در حال حاضر هیچ برنامه ای برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال ندارد. فرانسه، دانمارک، آلمان، ایرلند، ایتالیا، اسپانیا و لهستان نیز از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند که کمپین‌های واکسیناسیون خود را برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله آغاز کرده‌اند، اما در مورد زیر ۱۲ سال هنوز تصمیمی نگرفته‌اند هرچند به طور قاطع هم واکسیناسیون کودکان خردسال را رد نکرده‌اند.

منبع: یورونیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها