تخفیف ۲۰ درصدی دکتر ساینا به مناسبت ماه جهانی تنبلی تخمدان

تا پایان شهریور با مشاوره آنلاین دکتر ساینا از بهترین متخصصین زنان و غدد با تخفیف ۲۰ درصدی مشاوره دریافت کنید.

تخفیف ۲۰ درصدی دکتر ساینا به مناسبت ماه جهانی تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا پلی کیستیک یکی از مشکلات عمده‌ای است که بسیاری از بانوان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل نه تنها در ایران که در کل جهان یکی از مشکلات جدی است که به جد در سطح جهانی به آن پرداخته شده و ماه سپتامبر در تقویم جهانی از جهت مهم بودن این امر به این بیماری اختصاص داده شده است. با توجه به اهمیت تنبلی تخمدان و اثرات آن بر سلامت بانوان و رسالت دکتر ساینا در راستای ارتقای سطح سلامتی جامعه، تا پایان ماه سپتامبر (اواسط مهر) کد تخفیف 20 درصدی برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی در زمینه تخصص زنان و زایمان در اختیار کاربرانی که از طریق این وبسایت در این زمینه مشاوره دریافت کنند اختصاص داده است.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) یک اختلال شایع هورمونی در دختران و خانم‌های سنین باروری است(15 تا 44 سال). به طور طبیعی تخمدان ها مقدار کمی هورمون مردانه ترشح می‌کنند؛ اما در تنبلی تخمدان میزان ترشح هورمون های مردانه بیش از حد طبیعی است که باعث عدم تعادل هورمونی در زنان می‌شود.

میزان شیوع جهانی سندرم تنبلی تخمدان 12 تا 21 درصد تخمین زده شده است. در ایران میزان شیوع تنبلی تخمدان در بین خانم‌های سنین باروری 14.6 درصد برآورد شده است. البته این آمار تنها مربوط به افرادی است که بیماری آنها تشخیص داده شده است، چراکه این اختلال در برخی بدون علائم رخ می‌دهد.

علت تنبلی تخمدان چیست و چه علایمی دارد؟

علت دقیق تنبلی تخمدان هنوز به درستی شناخته نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که سطح بالای هورمون مردانه مانع از تولید هورمون‌های تخمدان شده و تخمک گذاری را مختل می‌کند. ژن‌ها، مقاومت به انسولین و التهاب با تولید بیش از حد هورمون‌های مردانه(آندروژن‌ها) مرتبط هستند. این سندرم در برخی بدون هیچ گونه علائمی وجود دارد؛ با این حال شایع‌ترین علائم تنبلی تخمدان عبارتند از: پریودهای نامنظم، آپنه در خواب(وقفه تنفسی)، سطح بالای استرس، اختلالات باروری، آکنه(جوش)، پوست چرب، شوره سر، بالا بودن سطح کلسترول و تری گلیسرید، خستگی، رویش موی زائد در چانه، صورت، ریزش مو، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2، درد لگن، افسردگی ، کاهش میل جنسی، افزایش وزن یا مشکلات کنترل وزن.

تنبلی تخمدان چه عوارضی دارد؟

متاسفانه تنبلی تخمدان تمام اندام‌های بدن و نه فقط سیستم تولید مثل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از عوارض جدی تنبلی تخمدان مقاومت به انسولین است. میزان شیوع مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان تا 70 درصد گزارش شده است و این یعنی بدن آنها نمی‌تواند به درستی از انسولین استفاده کند. انسولین هورمونی است که برای تنظیم سطح قندخون و استفاده از قند به عنوان منبع انرژی برای بدن ضروری است. مقاومت به انسولین خطر دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد

برخی از مبتلایان به سندرم تنبلی تخمدان دچار هیپرپلازی (رشد بیش از حد سلول‌ها)سلول‌های آندومتر می‌شوند. در این شرایط لایه داخلی رحم یا آندومتر بیش از حد ضخیم شده و خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می‌دهد. از اینرو توصیه می‌شود که همه‌ی خانم‌های مبتلا به تنبلی تخمدان حتما به طور منظم زیر نظر متخصص روند بیماری خود را پایش کنند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که تنبلی تخمدان شایع‌ترین علت اختلال تخمک گذاری و افزایش خطر ناباروری در زنان است. در برخی مطالعات تنبلی تخمدان علت 50 درصد از مشکلات ناباروری در زنان شناخته شده است.

همچنین عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند افزایش فشار خون، افزایش چربی خون، دیابت، چاقی و افزایش سطح فاکتورهای التهاب زا در بدن در مبتلایان به تنبلی تخمدان شیوع بیشتری دارد و زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بیشتر در معرض ابتلا به بیمارهای قلبی-عروقی هستند.

آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است؟

درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما می‌توان با درمان های رایج علائم بیماری را کنترل کرد. درمان تنبلی تخمدان از عوارض جدی بیماری جلوگیری می‌کند. افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند باید به صورت منظم با پزشک خود در ارتباط باشند.

درمان رایج تنبلی تخمدان شامل مصرف قرص های ضد بارداری، داروهای کنترل قندخون و داروهای محرک تخمک گذاری است.

چگونه تنبلی تخمدان تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص تنبلی تخمدان با گرفتن شرح حال، توجه به علائم و انجام آزمایش های تخصصی صورت می‌گیرد. بالا بودن سطح هورمون مردانه، پریودهای نامنظم و وجود کیست در تخمدان تشخیص تنبلی تخمدان را قطعی می‌کند.

متخصص زنان در معاینه لگن هرگونه رشد غیرطبیعی در تخمدان و رحم را ( از نظر توده) بررسی می‌کند. همچنین آزمایش خون(هورمون) برای تعیین سطح هورمون های مردانه انجام می‌شود. جهت ارزیابی خطر بیماری‌های قلبی و دیابت در تنبلی تخمدان سطح تری گلیسرید، کلسترول و انسولین اندازه گیری می‎شود.

یکی دیگر از روش‌های تکمیلی تشخیص تنبلی تخمدان سونوگرافی رحم و تخمدان است که در آن فولیکول‌های غیرطبیعی و سایر مشکلات احتمالی رحم و تخمدان بررسی می‌شوند.

دکتر ساینا، پلتفرمی آنلاین در حوزه مشاوره پزشکی آنلاین است که میزبان بیش از 2 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص است. این استارتاپ با توجه به اهمیت این موضوع و مشکلاتی که از هر ده خانم، یک خانم احتمال ابتلا به آن را دارد تصمیم گرفته در پی مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه مشاوره پزشکی آنلاین با تخفیف 20 درصدی ارائه دهد.

بر اساس گزارش روابط عمومی دکتر ساینا این پلتفرم از تاریخ 15/06/1400 تا 15/07/1400 میزبان بانوان ایران زمین خواهد بود و بانوانی که با مشکلات و یا علایم تنبلی تخمدان مواجهند می‌توانند با مراجعه به سایت دکتر ساینا و قسمت متخصصان زنان و زایمان و اعمال کد تخفیف ovarian به صورت آنلاین و تلفنی مورد ویزیت متخصصان دکتر ساینا قرار گیرند.

اگر شما هم یکی از همان افرادی هستید که با علایم عنوان شده روبه رو هستید همین الان با متخصصان پزشک دکتر ساینا وارد ارتباط شوید تا هر چه سریع تر با تشخیص بیماری وارد فاز درمانی شوید.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها